• Scream2

När ska du ringa 112 (ambulans)?

När ska du ringa 112?

Nödnumret 112 ska bara användas vid akuta nödsituationer där det föreligger fara för liv, egendom och miljö. Vi säger det igen för det händer tyvärr allt för ofta att personer ringer till oss när det inte alls är fara för varken liv, egendom eller miljö. Det är viktigt för oss, att när det är ett akut nödläge, kunna fokusera all kraft för att på bästa och snabbaste sätt lösa situationen.

Vid situationer som inte är nödsituationer bör du ringa Polisen på telefonnummer 114 14.

Vad är en akut nödsituation?

Med sunt förnuft kan du ofta avgöra om du ska ringa 112 eller inte. Men för att reda ut begreppet akut nödsituation så kännetecknas den av att fara föreligger för liv, egendom eller miljö och där man behöver omedelbar hjälp från ambulans, räddningstjänst, polis, flyg-, sjö-, fjällräddning, jourhavande präst eller giftinformation.

Här är några exempel på situationer när du ska ringa 112:

Du ser bilar krocka. Du ser någon krossa ett fönster till en butik och personen går in genom det trasiga fönstret. Du ser en båt med människor sjunka. Du ser rök och/eller lågor slå ut genom ett fönster på en byggnad. Du påträffar en medvetslös person. Du ser en bil köra genom ett broräcke och hamna i vattnet. Du ser  människor som slåss vilt. Du påträffar en person som blöder kraftigt från huvudet och verkar vara mycket förvirrad.

Kopierat direkt från sosalarm.se/sv/112/Att-larma-112/Nar-ska-du-r.../

Ja, det ovan var från SOS själva: och med sunt förnuft kommer man långt. Att behöva komma till akuten är inte detsamma som att man ska åka ambualns dit. Man kommer INTE före i kön!!! Man kan lika gärna bli hänvisad ut till väntrummet. 

Men här kommer en lista på exempel när det troligen är rimligt att ringa 112 för att få dit en ambulans. 
    Tänk också på, har man mindre än 10-15 min till sjukhus kan det gå lika fort att ta egen bil, tom snabbare än att vänta in ambulans.   

En påverkad patient kan kännas igen på något eller flera av följande: kan inte tänka på nåt annat än sitt eget tillstånd, troligen blek, kallsvettig, kanske lätt blåfärgad runt munnen. Svårt att känna pulsen på handleden. Mkt snabb puls, eller mkt långsam. Andningen låter ansträngd eller låter inte alls, patienten har svårt att prata. Medvetandepåverkad.

*AKUT bröstsmärta. Med en patient som är påverkad! Kallsvettig, blek, svårt att fokusera sig på annat.  
    Är pat inte påverkad och det har pågått 3 dar så är vårdcentralen troligen lämpligare.    

* Medvetande påverkad och man vet att patienten inte har tagit droger eller druckit för mkt alkohol. Har den gjort det och är totalt okontaktbar, har kräkts utan att ligga på sidan osv, ja då kan det vara läge. 

* STORA sårskador där man genom första hjälpen, tryck och högläge, inte kan stoppa blödningen (pulserande blödning ur rejält stort sår alt att patienten äter waran el dyl). Mkt få sårskador gör att man förblöder, garanterat!!!

* Akut isättande kraftig huvudvärk på påverkad patient

* Frakturer (benbrott) där det inte går att få in patienten i en vanlig bild. Alt att det är en mkt felställd fraktur som åsamkar stor smärta vid förflyttning (ett finger eller handled kan man ofta hålla still ändå, det är värre med en fraktur på lårbenet).

*Andningsbesvär där det bubblar och kommer skum ur munnen. Patienten är påverkad. Patient som måste använda alla sina muskler  för att orka få in luft och pressa ut den. Orkar inte prata eller skrika. Känd astma och kol där egna mediciner inte hjäper och pat bara blir sämre. 

* Större trauman, som hög höjd, trafikolyckor.

* Kramper 

* Medvetslös patient 

* Kraftiga smärtor som kommer hastigt och patienten är påverkad! 

Och så vill jag att ni fyller på min lista med saker ni anser är lämpligt att ringa 112 för och begära i första hand ambulans!           

• Svar på tråden När ska du ringa 112 (ambulans)?
  • lövet2
    Störtblödning, antingen man vet att det är missfall eller inte vet orsaken. Och nej, jag snackar inte att man blöder så man måste byta binda varje halvtimme, utan jag snackar om då man fyller en binda var 10:e sekund ungefär.
  • Scream2
    IsDimma skrev 2013-01-19 22:09:59 följande:

Och vad var det som var så kul?
  • Scream2
    lövet2 skrev 2013-01-19 22:19:29 följande:
    Störtblödning, antingen man vet att det är missfall eller inte vet orsaken. Och nej, jag snackar inte att man blöder så man måste byta binda varje halvtimme, utan jag snackar om då man fyller en binda var 10:e sekund ungefär.

Kan vara en vettig orsak!
  • Scream2

Men visst finns det väl en massa fler som borde ha lust att kommentera?

• IsDimma

Det var inte kul men ett bra inlägg. Jag kan bara inte göra en tummen uppsmilie i appen

• Scream2
    IsDimma skrev 2013-01-20 16:10:01 följande:
    Det var inte kul men ett bra inlägg. Jag kan bara inte göra en tummen uppsmilie i appen

Ok, då förstår jag
  • Scream2

Puffar!
    Vill ha fler inlägg om när just du anser man ska ringa ambulans!  

• lövet2

Jag har fått lära mig att man ska ringa 112 om vattnet går och babyn inte är fixerad. Dock har jag förstått att den saken numera är lite omdiskuterad, så jag är inte helt säker på vad som gäller. Det kanske du är, TS?

• Duckan

Jag har aldrig ringt 112. Däremot gjorde en kollega det, jag sa tvärnej till att ringa, för att en annan kollega "hade så svårt att andas". Jag blev förbannad, slöseri med resurser på en hypokondrisk människa som inte hade nån lust att jobba. Ambulans kom, de tog henne med sig, tog några prover. Hon kom aldrig tillbaka till jobbet utan sa upp sig, men hon överlevde. Gah.

• Scream2
    lövet2 skrev 2013-01-23 10:49:07 följande:
    Jag har fått lära mig att man ska ringa 112 om vattnet går och babyn inte är fixerad. Dock har jag förstått att den saken numera är lite omdiskuterad, så jag är inte helt säker på vad som gäller. Det kanske du är, TS?

Nope! Det som kan hända är ju att navelsträngen kan komma i kläm men vad jag förstått verkar råden var olika i Sverige. Jag har aldrig kört nån med detta tillstånd. Men ringer man förlossningen så har väl de sina riktlinjer som får vara gällande i detta fall. Men det sista jag hört och jag tror det var under nån utbildning för några år sen, är att man inte måste ligga ner utan bara man inte är uppe och rör sig mer än absolut nödvändigt så tar man sig ut i en vanlig bil och åker in.
Svar på tråden När ska du ringa 112 (ambulans)?