• Anonym (xl)

    Familjehem med många barn.

    Hur kan det vara möjligt att ett familjehem får  ha sex fosterbarn samtidigt som de har fem egna barn? Jag menar hur ska de kunna se till att alla barnen får det stöd och behov som behövs?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-01-28 12:16
    Kan säga att det gäller mina tre egna barn som bor på detta familjehem. Jag tycker inte att det är bra att de ska bo där för jag har fått höra att min 6 åring sitter och tröstar sin lillebror då han är ledsen och längtar hem. Familjemamman har sagt det själv, då tänker jag är det inte hennes plikt att trösta och inte min son?
    Jag håller på och överklagar så att de ska få komma hem igen och få ett normalt liv igen, med vänner och få gå på sin förskola igen, få träffa sina släktingar.
    Jag har en god chans att de får komma hem, för jag har förskolan, en barnskötare, vänner som ska vittna till min fördel.

  • Svar på tråden Familjehem med många barn.
  • nymedlem

    Brist på familjehem gör kanske att soc inte bryr sig nämnvärt om hur barnen får det i familjehemmet?!

  • Anonym (jag)

    Sedan är det också så, att de privata familjehems - företagen tjänar mest på att ha många placeringar i samma familj, för då betalar de bara arbetsgivaravgifter och andra sociala avgifter för en arbetstagare. Skulle det bara vara en placering i varje familj, vilket skulle vara optimalt, ja ni förstår själva!!
    Kommunerna är i händerna på dessa företag, just pga. brist på familjehem, som nöjer sig med en ersättning på 8000 - 10000 kr per månad i stället för 20000- 25000 per månad som man får genom "förstärkt familjevård", vilöket i verkligheten inte är mera förstärkt än "vanlig" familjehem genom kommunen!

    Kommunerna kunde höja arvoden och ha strängare kontroll på de privata företag.

    Nu finns det familjehem som jobbar i ett annat jabb, har  ensamkommande flyktingbarn, egna barn, barn med olika diagnoser + spädbarn och ingen reagerar hur mycket dessa stackars barn verkligen får i omsorg! Jag säger :ingenting.

    Sedan placeras de till nya hemmen, då de blir "jobbiga"

    Allt detta för giriga människor!

    Men tex. späd barnen och de ensamkommande flyktingbarnen har ju ingen som kan föra deras talan, och observera att de mår dåligt.

    Konsulenterna vill ju bara att de tjänar pengar så länge som möjligt.               

  • Anonym (xl)
    Anonym (jag) skrev 2013-01-20 12:02:05 följande:
    Sedan är det också så, att de privata familjehems - företagen tjänar mest på att ha många placeringar i samma familj, för då betalar de bara arbetsgivaravgifter och andra sociala avgifter för en arbetstagare. Skulle det bara vara en placering i varje familj, vilket skulle vara optimalt, ja ni förstår själva!!
    Kommunerna är i händerna på dessa företag, just pga. brist på familjehem, som nöjer sig med en ersättning på 8000 - 10000 kr per månad i stället för 20000- 25000 per månad som man får genom "förstärkt familjevård", vilöket i verkligheten inte är mera förstärkt än "vanlig" familjehem genom kommunen!

    Kommunerna kunde höja arvoden och ha strängare kontroll på de privata företag.

    Nu finns det familjehem som jobbar i ett annat jabb, har  ensamkommande flyktingbarn, egna barn, barn med olika diagnoser + spädbarn och ingen reagerar hur mycket dessa stackars barn verkligen får i omsorg! Jag säger :ingenting.

    Sedan placeras de till nya hemmen, då de blir "jobbiga"

    Allt detta för giriga människor!

    Men tex. späd barnen och de ensamkommande flyktingbarnen har ju ingen som kan föra deras talan, och observera att de mår dåligt.

    Konsulenterna vill ju bara att de tjänar pengar så länge som möjligt.               
    Fy fan alltså.
  • Anonym (xl)
    nymedlem skrev 2013-01-20 10:33:23 följande:
    Brist på familjehem gör kanske att soc inte bryr sig nämnvärt om hur barnen får det i familjehemmet?!
    Soc de är väl bara glada över att ha krossat en familj med sin makt.
  • Anonym (Skorpan)

    Hej Alla är vi olika och alla familjer fungerar olika. Vi har 3 bio barn och 4 plaserade barn och jag ägnar varje vaken stund med barnen alla barn får egen tid varje dag och egen natt saga och kvällsmys. Jag är hemma på heltid av egen vilja ( utan extra betalt som tex inkomstbortfall mm. Då ja vill att barnen alltid skall ha någon hemma efter skola/dagis som gjort mellis mys och vill lysna och prata med just dom. Vi har många men att splittra syskon är fruktans värt och varför behöva göra det om hjärtat och orken finns där ? Vi gör allt för våra änglar ! Vi tar aldrig ut en extra krona från soc var 1 vecka med Kolmården mm i sommar inte ett öre extra bad vi om. I sommar åker vi till Disney Land med alla inte ett öre har vi frågat efter även här. Alla barnen har bra funktions kläder och ingen behandlas anorlunda oavsett bio eller familjehem vi är en familj oavsett vart vi är födda !! Själv klart finns det röt ägg bland familjehem och som bara gör det för pengarna. men döm inte efter hur många barn man har :)

  • Anonym
    Anonym (Skorpan) skrev 2013-01-27 16:08:39 följande:
    Hej Alla är vi olika och alla familjer fungerar olika. Vi har 3 bio barn och 4 plaserade barn och jag ägnar varje vaken stund med barnen alla barn får egen tid varje dag och egen natt saga och kvällsmys. Jag är hemma på heltid av egen vilja ( utan extra betalt som tex inkomstbortfall mm. Då ja vill att barnen alltid skall ha någon hemma efter skola/dagis som gjort mellis mys och vill lysna och prata med just dom. Vi har många men att splittra syskon är fruktans värt och varför behöva göra det om hjärtat och orken finns där ? Vi gör allt för våra änglar ! Vi tar aldrig ut en extra krona från soc var 1 vecka med Kolmården mm i sommar inte ett öre extra bad vi om. I sommar åker vi till Disney Land med alla inte ett öre har vi frågat efter även här. Alla barnen har bra funktions kläder och ingen behandlas anorlunda oavsett bio eller familjehem vi är en familj oavsett vart vi är födda !! Själv klart finns det röt ägg bland familjehem och som bara gör det för pengarna. men döm inte efter hur många barn man har :)

    Varför skulle ni ta ut 1 kr extra från soc?! Har man råd att åka 9 personer till disneyland så SKA man inte ha en enda krona extra. Snarare för mkt betalt!
  • Asra
    Anonym skrev 2013-01-27 20:55:47 följande:

    Varför skulle ni ta ut 1 kr extra från soc?! Har man råd att åka 9 personer till disneyland så SKA man inte ha en enda krona extra. Snarare för mkt betalt!
    Vad är det för attityd!
    Kan lova att de inte får mycket betalt!
    Familjehem är jätteviktiga och det finns många bra familjehem. Varför skulle de inte ta emot ersättning för sina utlägg.
    Det ekonomiska kommer ju drabba den familjen på lång sikt genom bland annat minskad pension pga inkomstbortfall.
    Det låter dessutom som en väldigt engagerad fosterfamilj som säkert behåller kontakten efter uppdragen.
    Anonym (Skorpan) skrev 2013-01-27 16:08:39 följande:
    Hej Alla är vi olika och alla familjer fungerar olika. Vi har 3 bio barn och 4 plaserade barn och jag ägnar varje vaken stund med barnen alla barn får egen tid varje dag och egen natt saga och kvällsmys. Jag är hemma på heltid av egen vilja ( utan extra betalt som tex inkomstbortfall mm. Då ja vill att barnen alltid skall ha någon hemma efter skola/dagis som gjort mellis mys och vill lysna och prata med just dom. Vi har många men att splittra syskon är fruktans värt och varför behöva göra det om hjärtat och orken finns där ? Vi gör allt för våra änglar ! Vi tar aldrig ut en extra krona från soc var 1 vecka med Kolmården mm i sommar inte ett öre extra bad vi om. I sommar åker vi till Disney Land med alla inte ett öre har vi frågat efter även här. Alla barnen har bra funktions kläder och ingen behandlas anorlunda oavsett bio eller familjehem vi är en familj oavsett vart vi är födda !! Själv klart finns det röt ägg bland familjehem och som bara gör det för pengarna. men döm inte efter hur många barn man har :)
    Låter som ni gör ett jättebra jobb!
    Men var inte rädda för att ta emot ersättning för de pengar ni lägger ut. Det är inget man behöver skämmas för, det är ju ändå ett uppdrag ni har även om ni verkar göra det mest med hjärtat.


  • Anonym (Skorpan)
    Anonym skrev 2013-01-27 20:55:47 följande:
    Varför skulle ni ta ut 1 kr extra från soc?! Har man råd att åka 9 personer till disneyland så SKA man inte ha en enda krona extra. Snarare för mkt betalt!

    Hej tack för din synpunkt att vi tar med barn som inte är "våra" till disney land och betalar med våra egna pengar utan att fråga om en ända kr extra (vilket vi har rätt till) Så om du har pengar över att spara på din lön så skall du inte spara utan medela din chef att du vill ha mindre betalt ? Vi har sparat ihop till våran semester som alla andra och anser du att 11000 ( i dess är omkostnaderna ink ) är mycket efter skatt så kan vi räkna allt vi betalar och ger tillbaka till dessa änglarna så ser alla att vi går inte på plus sidan i alla fall !!
  • Anonym (jag)

    Ni har minst 8500 kr i arvode (före skatt) + ca 3500 kr i omkostnad(ej skattepliktigt), dessa summor är /barn!
    Har ni barn i tonåren, har ni kanske 11000kr + omkostnad /barn, så det blir ju ganska mycket pengar varje månad om ni har 4 st fosterbarn!! Det lever ni och era biologiska barn väldigt gott på! Ni får ju även barnbidrag på 1050 kr/barn/ månad

    Dessutom kan dt vara så, att ni jobbar åt något konsultföretag, tex. Brizard eller Attendo, och då har ni kanske det dubbla för varje barn!!

    Det är inget märkvärdigt att ni åker på semestrar, fattas bara annat!

    Men det är ett val ni har gjort, att du "jobbar" hemma som familjehemsföretagare, och sådana behövs.

    Det är massor av fördelar att vara familjehem, bla. just detta, att man på de andra barnens bekostnad unna sin egen familj semestrar, som ingen annan "vanlig" familj har råd med!          

  • Anonym (Skorpan)

    Hej Vilken fin lön du har. Hade jag vetat om dom lönerna från början hade jag kanske förhandlat !! Vi gör inget i våran familj på något annat barns bekostnad !? Vi unnar våran familj semestrar tillsammans med alla barnen nu precis som innan vi blev familjehem Men tråden handlade inte om pengar eller semestrar utan om att man pga många barn inte kan ge barnen den omsorg dom behöver och det anser jag att vi kan i våran familj !! Ja det är mitt val att vara hemma och tycker att det är varje barns rätt att ha en förälder hemma ( om det är möjligt)

Svar på tråden Familjehem med många barn.