• HonSomVet

Vad har din 4-åring för andningsfrekvens under sömn?

Ja som frågan lyder. Vad har din 4-åring för andningsfrekvens under sömn? Min 4 1/2 åring har just nu en andningsfrekvens på 34. Då sover hon. Blir inte klok på gränser för ex takypné. Vissa säger 30, andra 40. Dock känns hennes andning i mitt tycke väldigt snabb för att vara under sömn då kroppen slappnar av. Det känns inte avslappnat. Hon har haft förkylningsastma, mild sådan. Nu vet jag inte vad problemen ska kallas längre och ingen läkare heller. När de lyssnar på henne brukar det låta fint. Hon är aktiv, man hör inget på henne (iaf mycket sällan). Men igår kväll sa hon: - Mina lungor är trötta, mamma och hämtade sin astmamedicin. Hon harALDRIG bett om medicin självmant förut.

• Svar på tråden Vad har din 4-åring för andningsfrekvens under sömn?
  • HonSomVet

Är det inte någon som kan titta på sina barn när de som somnat och räkna andetag/minut?

• cosinus

Jag kan räkna ikväll när han somnat, men just nu är min 4.5 åring vaken. Men jo jag tycker också att 34 låter rätt mycket men jag har bara räknat när ungarna varit sjuka så jag vet itne vad de har som normal-läge. Men jag återkommer kring 22 eller så :)

• HonSomVet

Tack! Jag försöker göra en liten studie här för att försöka få grepp om dotterns andning. Ingen verkar ha det just nu.

• mandelblomma

små barn har högre frekvens ( och puls) än äldre barn.
    20-40 är normalt för barn mellan 2-5 år brukar man säga.

• HonSomVet

Jo har också läst upp till 40. Men vet dottern har lägre andningsfrekvens än detta när hon mår bra. För mer än ett år sedan räknade jag till 25 då hon sov, när hon var frisk.

• mandelblomma
    HonSomVet skrev 2013-01-20 20:43:06 följande:
    Jo har också läst upp till 40. Men vet dottern har lägre andningsfrekvens än detta när hon mår bra. För mer än ett år sedan räknade jag till 25 då hon sov, när hon var frisk.
    ok men då spelar det ju ganska liten roll vad andra barn har Flört
  • HonSomVet

Fast det kan ju ändå ge ett riktvärde. Man kan ju dessutom kanske anta att när de säger 2-5 år och 20-40 så ska barn som är 4-5 röra sig i de lägre andningsfrekvenserna, medan en 2-åring kanske har en andningsfrekvens på 40. Mina systerbarn, 4 & 5 år gamla har en andningsfrekvens på 17 när de sover. Det är en VÄLDIGT stor skillnad jämfört med dottern.

• mandelblomma
    HonSomVet skrev 2013-01-20 20:54:10 följande:
    Fast det kan ju ändå ge ett riktvärde. Man kan ju dessutom kanske anta att när de säger 2-5 år och 20-40 så ska barn som är 4-5 röra sig i de lägre andningsfrekvenserna, medan en 2-åring kanske har en andningsfrekvens på 40. Mina systerbarn, 4 & 5 år gamla har en andningsfrekvens på 17 när de sover. Det är en VÄLDIGT stor skillnad jämfört med dottern.
    ett yngre barn har som sagt var högre frekvens men exakta värden finns såklart inte.
    Riktvärdena är just de värdena som anges och allt inom det är alltså inom normalramen. precis som för ditt barn alltså.
    Sen om det är högre än vad han brukar ha är ju en annan sak.
  • Frida g

Har en 2,5-åring, och när hon är frisk så har hon en frekvens på 20-25 andetag/min. Däremot kan det ta en stund innan den sjunkit dit efter hon somnar. Är det över 30 brukar jag ge medicin då hon har förkylningsastma. Om inte det beror på feber. 34 låter rätt så mycket!

• disa08

min dotter är 4 år och 5 månader jag var precis inne och räknade
    hon hade 19 andetag på en minut 

• HonSomVet

Ja, det är över det normala för henne. Jag vet bara inte när jag ska ta det som väldigt sjukligt så vi måste gå till läkaren. Hon hade ca 30-34 utan feber. Sedan kom febern idag och andningen förblev densamma. Innan hon somnade fick hon Ipren och astmamedicin och nu är hon under 30 iaf. Hoppas det går åt rätt håll. Men när jag flyttade henne från soffan till sängen mumlade hon ilsket: Låt mig va! Hon brukat alltid vilja vara nära och gosa.

• HonSomVet
    disa08 skrev 2013-01-20 21:38:05 följande:
    min dotter är 4 år och 5 månader jag var precis inne och räknade hon hade 19 andetag på en minut 

Tack! Det gör mig än mer övertygad om att dotterns luftvägar inte är ok.
  • HonSomVet
    Liten elak och intelligent skrev 2013-01-20 21:49:18 följande:
    Pojke 4,5 år. 22 andetag.

Tack!
  • cosinus

Killen som fyller 5 år i mars - 17 andetag på en minut (han sov riktigt hårt nu när jag var in)

Lillasyrran som är 2.5 hade 24 andetag på en minut, hon sov lätt och hon är supersnorig och förkyld (men feberfri för annars brukar andningen snabbas på rätt rejält)

• EllaHedwig

Var in till dottern precis... hon är 3 år, lite lätt snorig, snarkar mycket och är ganska nyopererad för halsmandlarna. Fick hennes andetag till 12...

Ska jag vara lite orolig nu kanske? Känns ju som att hon knappt andas alls... :O 

• HonSomVet
    cosinus skrev 2013-01-20 21:58:53 följande:
    Killen som fyller 5 år i mars - 17 andetag på en minut (han sov riktigt hårt nu när jag var in) Lillasyrran som är 2.5 hade 24 andetag på en minut, hon sov lätt och hon är supersnorig och förkyld (men feberfri för annars brukar andningen snabbas på rätt rejält)

Tack!
    EllaHedwig skrev 2013-01-20 22:14:11 följande:
    Var in till dottern precis... hon är 3 år, lite lätt snorig, snarkar mycket och är ganska nyopererad för halsmandlarna. Fick hennes andetag till 12... Ska jag vara lite orolig nu kanske? Känns ju som att hon knappt andas alls... :O 

Oj, det var lite för att vara en 3-åring. Kan det kanske ha med hennes operation att göra?
  • EllaHedwig
    HonSomVet skrev 2013-01-20 22:43:00 följande:

Tack!
    Oj, det var lite för att vara en 3-åring. Kan det kanske ha med hennes operation att göra?
    Ja, kanske det har med operationen att göra? Hon drar långa djupa andetag, sådär riktigt avslappnat och som hon alltid brukar göra inte om hon har en infektion dvs.. räknade hennes andning när hon låg i 39 graders feber och då låg den mellan 50-60. Men då var hon ju mindre och väldigt sjuk såklart...
  • mandelblomma
    EllaHedwig skrev 2013-01-20 22:14:11 följande:
    Var in till dottern precis... hon är 3 år, lite lätt snorig, snarkar mycket och är ganska nyopererad för halsmandlarna. Fick hennes andetag till 12...

Ska jag vara lite orolig nu kanske? Känns ju som att hon knappt andas alls... :O 
    det har ju med operation att göra såvida att hon nu sover djupare och mer avslappnat.
    Hon syresätter sig troligen bättre nu utan de stora konsilierna helt enkelt.Solig
Svar på tråden Vad har din 4-åring för andningsfrekvens under sömn?