• Anonym

UVI, hur lång tid innan antibiotikan har full effekt??

Har nyligen (igår) avslutat en 3 dagarskur med antibiotika mot urinvägsinfektion.

innan jag började med pencillinen kissa jag massa blod och det gjort sviinont.

Nu efter kuren är slut så känns det bättre, inget blod och inte jätteont.. men ändå känns det inte helt bra!
    Det svider fortfarande en del och känns lite obehagligt därnere...

Ringde 1177 som sa att jag bör avakta och om det blir värre, med blod, feber elller mkt ondare så ska jag återkomma.

Hur har det varit för er andra efter att ni avslutat kuren, har ni kännt er helt bra direkt efter eller tar det några dagar efter avslutad kur innan man blir helt bra??

Är lite orolig att jag fått fel antibiotika eller att den var för kort/svag kur eller nått.. med tanke på att jag kissa jättemkt blod och så måste det varit en rejäl infektion :/               

• Svar på tråden UVI, hur lång tid innan antibiotikan har full effekt??
  • BFmars2012

Drick mycket och avvakta till imorgon. Ta då ett urinprov på morgonurinen, har du fortfarande besvär så kontakta vårdcentralen igen. Kan vara så att den antibiotika du fick inte bet på de bakterier du har alt att kuren var för kort. Men kan även vara så att du känner obehag pga urinröret är irriterat. Men, som sagt, kom ihåg att ta urinprov från morgonkisset. (Då det varit i blåaan länge är koncentrationen av ev bakterier högst) Och drick mycket idag!

• Hihi2

Jag skulle traska iväg till läkaren igen i morgon. Har precis varit med om samma sak. Avslutade i torsdags en antibiotikakur (på sju dagar) och i fredags kväll var alla besvären tillbaka. Var till närakuten igår kväll och fick en ny, starkare dos av samma antibiotika. Enligt läkarn på närakuten hade jag fått för låg dos av min husläkare. Det kan ju också vara så att det antibiotikum du fick inte biter på "dina" bakterier. Be läkaren att skriva ut en annan sort antibiotika samt göra en odling på ditt urinprov. Då kan de se exakt vilka bakterier som är orsaken till din infektion och medicinera utefter det.

Lycka till! Detta är så otroligt jobbigt att gå med! Själv ska jag åka iväg till Apoteket så snart det har öppnat och hämta ut nya kuren. Jättekul!

• Hihi2

Jag skulle traska iväg till läkaren igen i morgon. Har precis varit med om samma sak. Avslutade i torsdags en antibiotikakur (på sju dagar) och i fredags kväll var alla besvären tillbaka. Var till närakuten igår kväll och fick en ny, starkare dos av samma antibiotika. Enligt läkarn på närakuten hade jag fått för låg dos av min husläkare. Det kan ju också vara så att det antibiotikum du fick inte biter på "dina" bakterier. Be läkaren att skriva ut en annan sort antibiotika samt göra en odling på ditt urinprov. Då kan de se exakt vilka bakterier som är orsaken till din infektion och medicinera utefter det.

Lycka till! Detta är så otroligt jobbigt att gå med! Själv ska jag åka iväg till Apoteket så snart det har öppnat och hämta ut nya kuren. Jättekul!

Svar på tråden UVI, hur lång tid innan antibiotikan har full effekt??