• Anonym

Behandla UVI? Snälla hjälp :(

Jag har UVI efter UVI! Jag har provat ALLT man kan tänka sig för att förebygga UVI....
    Men kanske är det rent av  så att jag tvättar mig FÖR mycket?? Och håller på med alla dessa hälsokost i förebyggande syfte?

Och nu till min egentliga fråga !
    När jag får UVI så blir jag trött, fruktansvärda smärtor i underlivet, sveda vid urinering, känner mig sjuk i hela kroppen.
    Men OM jag bara härdar ut ( jag har stått ut i typ 3 dagar) sen måste jag börja med antibiotika
    MEN OM!! Tror ni att jag måste behandla mig då? när vänder det??

Någon som vet??
    Så länge man inte har feber o så....

SNÄLLA SÅ TACKSAM FÖR SVAR!!!

ÄR SÅ RÄDD FÖR ATT BLI RESISTENT!!!!!!

• Svar på tråden Behandla UVI? Snälla hjälp :(
  • Anonym

Hej syrran ville inte ta mediciner utan drack litervis av tranbärsaft istället och vips två dagar senare hade det gått över.
    Hon hade naturligtvis gått till VC innan och fått bekräftat att det var UVI och sa själv till läkaren att hon inte tänkte ta medicinen, läkaren ryckte på axlarna och sa att det bara var att komma tillbaka om det blev värre. 

• Anonym

Tack för era svar. Men jag har redan provat tranbär. Det funkade inte för mig.

Jag har ju Hiprex. i förebyggande. Man ska ta två om dagen. Nu har jag bara ätit en. Kanske skulle testa två igen. Efter denna kuren är slut.

• Anonym

Tranbärskapslar och åkerfräkente brukar funka för mig. Viktigast för mig för att undvika uvi är dock att direkt efter sex gå upp och kissa och duscha av underlivet. Inte ens ligga kvar 5 min för att gosa. Inte så romantiskt kanske men värt att slippa uvi... Oralsex helt förbjudet! Sen jag började med detta har jag haft nån enstaka känning men i princip aldrig behövt penicillin. Man får krydda sexlivet på annat sätt...

• Anonym

Lågdos penicillin i tre mån blev jag och även en vän till mig rek av en läkare. Jag slapp för mitt kom inte tillbaka efter sista vanliga penicillin kuren. Min vän åt och det funkar. Hon får ibland ff men inte som förr.... Måste bryta cirkeln på ngt sätt. Lider med dig, det är hemskt!

• Anonym
    Sannor skrev 2013-01-20 11:32:27 följande:
    Hej, jag har haft problem med uvi i ca 8 år! Jag är resistent mot antibiotika och allergisk mot pecillin, vilket är fruktansvärt jobbigt, jag klara endast en sort och det är furandantin vilket ta nedre uvi. Och skulle behöva nått som hjälper mot övre uvi:/ men men jag fick ett tips av en kollega som är mkt för hälsokost, Björkglukos 2 dagars kur heter den, ska funka riktigt bra, har ej provat den själv då man ej får ta den när man är gravid, men direkt när jag får känningar så ska jag prova efter graviditeten. Den kostar 269kr har jag för mig men lätt värt vart ända krona om det funkar, så slipper man få samma öde som jag, lycka till
    Jag har provat den. Gjorde det nyss innan jag började med penicillinet. Jag kände ingen skillnad Tyvärr :(
  • Anonym

Jag kissar alltid efter sex. Tvättar mig med olja. Torkar mig på rätt sätt. Har provat c-vitamin, tranbär, " dagar , Hiprex, brännäslate you name it :( Min kille tvättar snoppen före sex

• Anonym

En kompis till mig hade återkommande problem med uvi. Så fort hon fick minsta känning var det kört, fick blod i urinen osv... Visade sig att urinröret var lite trångt så bakterier fastnade lättare. Hon fick vidga urinröret, sen dess har hon haft enstaka känning men aldrig mer.

• Anonym
    Sannor skrev 2013-01-20 12:01:33 följande:
    Okej:( det var synd! Det var mitt ända hopp för att slippa bli inlagd, jag tänkte jag ska prova i af:)
    Det kan ju funka för dig :)
  • Anonym
    Anonym skrev 2013-01-20 12:05:43 följande:
    En kompis till mig hade återkommande problem med uvi. Så fort hon fick minsta känning var det kört, fick blod i urinen osv... Visade sig att urinröret var lite trångt så bakterier fastnade lättare. Hon fick vidga urinröret, sen dess har hon haft enstaka känning men aldrig mer.
    Det ska jag be att dom kollar...jag har ju varit på cyctoskopi, men dom sa ingen om det då....
  • Anonym

Vad tror ni om att tvätta rumpan ofta? eftersom bakterierna kommer därifrån... och i bland när man har sex så åker ju snoppen ur och ... ja ni vet ju själva :P

• Anonym

Det som är så frustrerande att jag tänder så otroligt mycket på min kille, och när man inte kan ha sex......

Kan man ligga fast man äter penicillin om man inte har så ont???

• Anonym

JAg märker skillnad direkt efter 1 tabletten.... att symtomen försvinner....

• Anonym

Vidgning av urinröret ses tydligen som en förlegad metod av många läkare. Men jag vet flera som blivit hjälpt av detta. Är nog inte så skönt att göra, men uvi gör ju oxå ont. Sen är det nog inte dumt att kombinera med att duschabdirekt efter sex, undvika oralsex, transbärstabletter och tex åkerfräkente (dagligen för att förebygga och inte bara vid känning. Aldrig string eller trosor i syntetmaterial. Bara luftiga bomullstrosor. Aldrig binda eller troskydd, använd tampong, menskopp eller liknande. Byta trosor ofta om man svettas, har flytningar osv. Ej raka sig för mycket i underlivet, utan låta hår vara kvar som skydd mot bakterier. Dricka mycket dagligen, kanske undvika sånt som innehåller mycket socker. Följa detta hela livet sen och inte bara när man har känningar. Viktigast är att försöka undvika att få uvi överhuvudtaget. En del får det av att cykla tex dvs när man sitter på sadeln. Vet en som fått sluta åka motorcykel för vibrationerna och lutningen hon satt triggade igång uvi. Mycket småsaker att tänka på.

• Anonym

Inte ha tajta byxor, kanske inte så lätt med dagens mode. Aldrig ha blöta badkläder när man badat, inte ens fem minuter. En del tål inte att bads i sjöar.

• Anonym
    Anonym (sex?) skrev 2013-01-20 12:25:49 följande:
    Hej ts!

Måste fråga angående ditt sexliv (som har en poäng i samband med UVI) Är du i en relation? Har ni oskyddat sex, dvs utan kondom?
    Jag är i en relation och vi har sex utan kondom, för jag tål inte kondom. Har så känsliga slemhinnor....
  • Anonym

Jag har alltid haft ett känsligt underliv, eller ja i 14 år. Har haft svamp fick vestibulit. Jag rakar mig inte. har inte string. Klarar inte av långa samlag som nöter på mina slemhinnor....
    Oralsex har vi inte, för ingen av oss gillar det. Men det är klart att i bland blöter man ju lite med handen o så....

Jag vet inte vad jag ska göra längre :(
    .

• Anonym

Drick mycket sockerfri tranbärsjuice, citronvatten och håll dig inte för länge. Håll dig varmt klädd och prova Uva-Ört, fungerar super! 

• Anonym

eller ta en selexid efter man har haft sex för att förebygga UVIn?

• Anonym
    aprilmamma44 skrev 2013-01-20 10:59:47 följande:
    Tranbärsjuice kan funka om man har tendens till UVI.. Men obehandlad länge kan va riktigt skadligt.. E sjuksköterska så lovar att de e sant:)
    Är du ssk så borde du veta att tranbärsjuice inte fungerar mor UVI. Möjligtvis som placebo.
Svar på tråden Behandla UVI? Snälla hjälp :(