Inlägg från: Demina läkare |Visa alla inlägg
  • Demina läkare

Behandla UVI? Snälla hjälp :(

Kan ev svara fr jobbet imorrn, men rek furadantin i lågdos profylaktiskt dagl. Finns forskningsstöd för tranbärsjos, men ej tranbärstabl fr hälsokost etc. Trosmaterial spelar ej roll!

• Demina läkare

Hej igen! Det finns massa att läsa om recidiverande uvi, här är lite info fr Örebro.

RECIDIVERANDE UVI HOS KVINNOR Många kvinnor drabbas av tätt återkommande infektioner, ibland upp till 5-10 ggr/år. Det rör sig vanligen om reinfektioner med ny bakteriestam från tarmreservoaren. De skall följas upp med kontroll av njurfunktion och blodtryck. Gynekologisk undersökning. Överväg urografi, särskilt vid konkrement i anamnesen samt flera infektioner med mindre vanliga bakterier (framförallt Proteus).

Förslag till profylax * Pröva östrogen i lågdos eller om detta inte är praktiskt    möjligt som peroral lågdosbehandling till postmenopausala kvinnor * Hiprex 1g x 2. Tillägg av vitamin C saknar effekt. * Ge patienten recept för tidig självbehandling * Furadantin 50 mg (ej till äldre patienter) alt Trimetoprim   100 mg i endos efter samlag eller 1 tablett till natten   under 3-6 månader som lågdos antibiotikaprofylax.

• Demina läkare
    Anonym skrev 2013-01-20 18:57:51 följande:
    Journalför du ordinationer du gör över nätet till okända personer? Jag kan tycka att det är bättre att TS vänder sig till sin VC direkt i morgon bitti och kan få behandling av en läkare som har tillgång till hennes journal och provsvar.
    Hej!
    Ovanstående var knappast en ordination, utan en rekommendation. Tror TS vet att det är vc som gäller.
    Ja, ordinationer till tex anhöriga journalförs, det räcker med ett mail, anteckning i kalender el tex dagbok. Lycka till med din tillit till andra yrkesgrupper!
    Det enda jag gör på FL, är att (på promillebasis!) försöka styra upp en flod av huskurer, myter, bluff och trams. Blir en person någonsin hjälpt av någonting jag skriver, jmf med mängder av fördomsfullt tjafs som flödar här, är det värt mkt som motvikt. Det finns få saker som stör mig mer, än när lekmän ger felaktiga medicinska råd.
Svar på tråden Behandla UVI? Snälla hjälp :(