• Maarriiiaaa

Grå tand

Har en son som blir 5 år i år.
    När han va runt 1 år så ramlade han från en stol med munnen rakt ner i backen.
    Det blödde riktigt ordentligt men dumma som vi var sökte vi aldrig tandläkare.
    (I efterhand förstår jag inte varför, för med Mellangrabben sökte vi tandläkare direkt när han gjorde illa sig i munnen, för att få det dokumenterat o inskickat till försäkringsbolaget)

Hur som helst, man kan inte ändra på det förflutna, imorse upptäckte jag att ena framtanden (uppe) är alldeles grå o detta har jag ej sett tidigare trots att det är jag som allt som oftast borstar hans tänder.
    Detta har alltså kommit snabbt, från att vara vit till att nu skifta i grått.
    Jag frågade han om han ramlat nyligen på förskola o slagit i munnen utan o ha sagt något, men de har han inte o han tycks inte ha speciellt ont i tanden, dock upplever han att det gör ont när man lyfter på läppen för att titta.

Jag ska ringa tandläkaren direkt imorgon bitti. Men va kan detta bero på?
    Är det av den smällen han fick för 3-4år sedan som nu visar sig? Eller kan de vara nå annat som är tok, med tanke på att det kom så plötsligt?

Tacksam för svar /Orolig mamma

• Svar på tråden Grå tand
  • ex ungue leonem

Är det den nya tanden som är grå då kan den vara död.Om det är den gamla så kan den yngre iaf under vara skadad

Döm ej någon människa ohörd blott för att få hävda dig
  • Flickan och kråkan

När en tand blir grå brukar det betyda att den har fått syrebrist. Tanden behöver inte vara död, men kan också vara det. Har han inget problem med den så brukar de vänta tills de ramlar ut eftersom det är mjölktänder.  

• Yas

Systersonen ramlade och slog ena fram tanden för ca 1 och ett halvt år sen. Tandläkaren varnade för att tanden kunde bli grå,( tror att den dör) han går på kontroller hos tandläkaren nu och tanden har blivit grå.
    Jag tror inte det är farligt i sig men tandläkaren vill ju ha koll så att nästa tand kommer ut frisk.
    Tycker definitivt ni ska gå till tandläkaren, förbered femåringen på att det troligtvis blir röntgen så att han vet innan.
    Hoppas att allt går bra.   

• Maarriiiaaa
    ex ungue leonem skrev 2013-01-20 10:40:35 följande:
    Är det den nya tanden som är grå då kan den vara död.Om det är den gamla så kan den yngre iaf under vara skadad
    De är hans mjölktand, alltså den tanden som satt när han samlade för 3-4år sedan..
    Flickan och kråkan skrev 2013-01-20 10:41:32 följande:
    När en tand blir grå brukar det betyda att den har fått syrebrist. Tanden behöver inte vara död, men kan också vara det. Har han inget problem med den så brukar de vänta tills de ramlar ut eftersom det är mjölktänder.  
    Okej, men de är väl ändå bra om jag nu söker tandläkare för den grå tanden? Men kan det komma så plötsligt, liksom bara över en natt? Då kanske de är riktigt illa däran..

• Flickan och kråkan
    Maarriiiaaa skrev 2013-01-20 10:44:10 följande:
    Okej, men de är väl ändå bra om jag nu söker tandläkare för den grå tanden? Men kan det komma så plötsligt, liksom bara över en natt? Då kanske de är riktigt illa däran..

Ja, ni ska gå till tandläkaren. De röntgar för att undersöka bland annat de nya tandanlagen under så att inte de är skadade. Min äldsta fick ont i en tand som också blev grå. Han hade inte slagit i något. De konstaterade att tanden troligtvis var död (ingen förklaring till varför) men att tänderna under mådde finfint. Så länge han inte var besvärad ville de att den satt kvar och helst ramlade ut av sig själv. Det är 1-2 år sedan och den är fortfarande kvar. Nu har de konstaterat att den inte är död men troligtivs drabbats av syrebrist av någon anledning. Tänderna under mår fortfarande fint. Han har nyligen fyllt 5 så den ramlar väl snart .
  • Maarriiiaaa
    Flickan och kråkan skrev 2013-01-20 10:49:25 följande:
    Ja, ni ska gå till tandläkaren. De röntgar för att undersöka bland annat de nya tandanlagen under så att inte de är skadade. Min äldsta fick ont i en tand som också blev grå. Han hade inte slagit i något. De konstaterade att tanden troligtvis var död (ingen förklaring till varför) men att tänderna under mådde finfint. Så länge han inte var besvärad ville de att den satt kvar och helst ramlade ut av sig själv. Det är 1-2 år sedan och den är fortfarande kvar. Nu har de konstaterat att den inte är död men troligtivs drabbats av syrebrist av någon anledning. Tänderna under mår fortfarande fint. Han har nyligen fyllt 5 så den ramlar väl snart .
    Okej.. ska till tandläkaren med honom imorgon. Så får vi se vad domen blir.. Men han har inte heller ont utav den!
  • cosinus

Min son har en gråblå tand.

Det var vintern för 2 år sen när han var knappt 3 som vi helt plötsligt märkte att en tand var alldles blå-grå.

Tandläkaren kollade bara så den satt ordentligt, så tandköttet runt om såg bra ut och så fick vi en koll igen om ett halvår. Allt såg bra ut och tanden sitter kvar än lika blå nu som då.

Blir det problem, att de får ont eller infektion så vickas den ut men om annars får de sitta kvar.

Svar på tråden Grå tand