• Tessa17

Halvförsäkring eller endast Trafik försäkring?

Vad har ni för försäkring? Jag funderar på att teckna halv bilförsäring men samtidigt så unrdrar jag om det räcker med vanligt trafik försäkring? Min bil är 5 år gammal. Varför skall man betalaför något som man kanske inte behöver,  Tack för era åsikter.

• Svar på tråden Halvförsäkring eller endast Trafik försäkring?
  • Eleonor01

Har du råd att köpa ny bil i dagens läge? Det är frågan du bör ställa dig. Din egna bils skador repareras ej vi eventuell skada å om det är riktigt illa kanske du behöver köpa ny. Kan du lägga mer än självrisken på en ny bil så hade jag tagit halv annars helförsäkring. Min bil är helförsäkrad. Skiljer inte så mycket å det känns säkrare så

• Nyfikna72

Den egna bilen repareras endast om man har helförsäkring........ Halvförsäkringens fördel över endast trafik är ersättningen för glas. Alltså stenskott som kräver rutbyte

• Isfjord
    Nyfikna72 skrev 2013-01-20 13:44:30 följande:
    Den egna bilen repareras endast om man har helförsäkring........ Halvförsäkringens fördel över endast trafik är ersättningen för glas. Alltså stenskott som kräver rutbyte

Är man vållande, ja.
    Är motparten vållande lagas/ersätts bilen av motpartens trafikförsäkring.

Stöld, brand, räddning och en del till ingår i halv. 
    Viltolyckor kan ibland tecknas som tillägg på halvförsäkring.    
  • videofotografen

Jag kör en SAAB 9-5 2,0T kombi -99 men eftersom jag har full (75%) bonus så skiljer det bara några hundralappar per år på enbart trafikförsäkring jämfört med helförsäkring. Eftersom jag bor på landet o både rådjur o älgar skuttar över vägen dagligen så har jag helförsäkring. Tror jag betalar 2.250 kronor per år i helförsäkring.

• Agnostino
    Tessa17 skrev 2013-01-20 12:02:21 följande:
    Vad har ni för försäkring? Jag funderar på att teckna halv bilförsäring men samtidigt så unrdrar jag om det räcker med vanligt trafik försäkring? Min bil är 5 år gammal. Varför skall man betalaför något som man kanske inte behöver,  Tack för era åsikter.
    5 år gammal bil, då är den nästan ny och du bör tveklöst ha helförsäkring på bilen.
  • paret

På våra bilar skiljer det ca 45 kr månaden mellan halv och helförsäkring, värt de pengarna ska du tro om nåt händer.
    Sen kanske du har vagn och maskinskada kvar på din nybilsgaranti?

• Ulf Harrys Farsa
    paret skrev 2013-03-07 23:10:52 följande:
    På våra bilar skiljer det ca 45 kr månaden mellan halv och helförsäkring, värt de pengarna ska du tro om nåt händer.
    Sen kanske du har vagn och maskinskada kvar på din nybilsgaranti?
    Vagnskada är oftast bara 3 år, efter det behöver man helförsäkring.
    Helförsäkrad även dina skador täcks om Du är vållande till ev olycka.
    Halvförsäkring (brand, stöld etc)
    Trafik täcker endast ev motparts skador vid olycka, är du vållande får du betala dina skador själv)

Vagnskada (täcker upp halvförsäkringen, tills vagnskadeförsäkringen försvinner, då får man teckna helföräkring)
    i Vagnskada brukar också Maskinskada ingå (upp til ett visst miltal eller antal år) Maskinskada = allt som kan gå sönder i drivlinan, motor växellåda etc etc (även hjullager, vattenpump etc)

Gammal skitbil för 5000:- Trafikförsäkring
    Lite finare skitbil Halvförsäkring, så man får en slant om den brinner eller blir stulen av en pundare
    Bil man tänker ha kvar ett tag - helförsäkrad, (så länge försäkringsbolaget tillåter)

Man kan oftast inte helförsäkra en volvo från 1978
Svar på tråden Halvförsäkring eller endast Trafik försäkring?