• Antilopen

Går sönder snart

Jag startade en desperat tråd här i sömn-forumet för några månader sen, och nu är det dags igen... Det känns som att jag går sönder snart, håller på att förlora förståndet. Igår natt vaknade sonen uppskattningsvis 15-20 gånger samt var vaken och ledsen mellan 22-01.30. Han har sovit dåligt sen födseln och det känns som att det bara blir värre och värre, jag är så trött att jag inte kan tänka så jag skriver här för att få lite nya idéer och tips, kanske är det något jag inte provat än, kanske är det något jag missat?! Ni som haft det likadant, vad berodde det på? Just nu är jag inne på allergier, kan det vara något sånt som stör honom? Innan har jag mest trott att det är hans personlighet, att han inte "gillar att sova". Sen trodde jag ett tag att det var amningen som var boven, att det hade blivit en ovana att vakna och snutta på natten, så jag bråkade en massa med honom om det när jag försökte sluta nattamma. Sen tänkte jag att det var blöjan som störde och lät honom sova utan. Men nu som sagt så börjar jag tro att det faktiskt är något fysiskt fel, någon allergi som ger oro i kroppen och klåda, för han vaknar så fruktansvärt ofta på natten och kliar sig blodig i ansiktet och alla veck på kroppen, jag smörjer och smörjer och smörjer men inget funkar. Han gråter och skriker vid uppvaken och har så svårt att somna om, och när han väl somnat sover han kanske 30-40 minuter innan det börjar om. Jag sitter inne i rummet med honom och kramar och sjunger och klappar, inget hjälper. Han får en massa närhet, sover bredvid mig varje natt och har aldrig någonsin lämnats ensam. Vi ska kolla upp hans kliande hud på BVC nästa vecka. Men snälla hjälp mig, kanske finns det fler möjliga orsaker?! Sorry om det blev ett rörigt inlägg... Sonen är 16 månader förresten.

• Svar på tråden Går sönder snart
  • skogsvitter

Oj, om man vaknar och kliar sig blodig så är det ju absolut något som är på tok! Hade ni inte utrett för allergier redan? Eller var det bara något du funderade på men aldrig tog tag i? Jag tycker verkligen att ni omgående ska kolla upp allergier, framförallt mjölk och ägg som ofta ger sådana symptom (inkl dålig sömn) för sådär ska han ju inte behöva ha det! Låter ju jättejobbigt!

• tundra

Håller med skogsvitter! Något är ju fel!

Min kille som vaknade ung lika mycket eller mer som bebis var mjölkprotein allergisk och är det fortfarande vid 2,5 års ålder.

• Antilopen

Hur bör jag förbereda mig inför BVC-besöket nästa vecka? Är lite orolig att BVC-sköterskan bara kommer rekommendera Miniderm som vanligt... Jag vill att han allergitestas, vilka slags tester finns det att göra? Dumt nog har jag aldrig tagit tag i detta, trots att tanken på bl.a. mjölkallergi har fladdrat förbi i huvudet flera gånger sedan sonen föddes... Så nej, han har aldrig blivit utredd tidigare. Han har ju alltid sovit dåligt men det är först nu som denna klåda kommit. Vi använder parfymfritt tvättmedel, ingen tvål, kör mycket blöjfritt, smörjer varje dag med olja och hydrokortison - men trots det är han röd i alla veck, snustorr och kliar sig blodig. Samt sover sämre än nånsin, vilket jag kopplar ihop med kliandet.

• skogsvitter

Det är bara att sätta ner foten, ni har rätt att kräva att utredning startas. Säg att det inte håller att börja tjata om att smörja längre, det blir ju inte bättre. Däremot skulle jag vända mig till barnmottagningen direkt om BVC inte lyssnar, det har vi gjort vid flertalet situationer med våra barn. BVC är ju inte direkt kända för att komma med vettiga åtgärder eller lyssna på föräldrarnas känsla om att något är fel...

• Kiwinna
    skogsvitter skrev 2013-01-20 14:58:46 följande:
    Det är bara att sätta ner foten, ni har rätt att kräva att utredning startas. Säg att det inte håller att börja tjata om att smörja längre, det blir ju inte bättre. Däremot skulle jag vända mig till barnmottagningen direkt om BVC inte lyssnar, det har vi gjort vid flertalet situationer med våra barn. BVC är ju inte direkt kända för att komma med vettiga åtgärder eller lyssna på föräldrarnas känsla om att något är fel...

Absolut! KRÄV utredning!
  • Lillapålandet08

Förklara för BVC om era nätter och att du känner att något är fel, acceptera inte att bli avfärdad. Det du beskriver låter inte normalt och väldigt jobbig för både er och barnet. Stå på dig! Ibland får man bryta ihop för att de verkligen ska förstå hur illa det är.

• Antilopen

Det är skönt att höra från er att detta inte är normalt. Jag ska stå på mig på tisdag, annars söka mig direkt till barnkliniken. Känner mig så dum för att jag inte kollat upp ev. allergier förut, jag har ju som sagt misstänkt det flera gånger. Men det är bara nu de senaste kanske 2 veckorna som hans hud har blivit såhär, innan har han bara haft många uppvak men inga eksem. Jag uppdaterar när vi varit på BVC på tisdag!

• Kiwinna
    Antilopen skrev 2013-01-20 22:51:21 följande:
    Det är skönt att höra från er att detta inte är normalt. Jag ska stå på mig på tisdag, annars söka mig direkt till barnkliniken. Känner mig så dum för att jag inte kollat upp ev. allergier förut, jag har ju som sagt misstänkt det flera gånger. Men det är bara nu de senaste kanske 2 veckorna som hans hud har blivit såhär, innan har han bara haft många uppvak men inga eksem. Jag uppdaterar när vi varit på BVC på tisdag!
  • Veritaslux

Jag tänkte direkt på mjölksproteinallergi eftersom jag också hört just om kopplingen sömnbesvär och hudproblem. Om du misstänker mjölkproteinallergi kan du ju faktiskt också pröva att utesluta mjölkprodukter i väntan på att utredningen startar. Kräver att du läser på och har tålamod att hålla dig superstrikt under ett par veckor i väntan på resultat. 
    En start är att läsa här:

celiaki.se/celiaki-intoleranser-allergier/mjolkproteinallergi/ 

Mamma till underbar dotter född 19 juni 2011
Svar på tråden Går sönder snart