• Antilopen

Går sönder snart

Jag startade en desperat tråd här i sömn-forumet för några månader sen, och nu är det dags igen... Det känns som att jag går sönder snart, håller på att förlora förståndet. Igår natt vaknade sonen uppskattningsvis 15-20 gånger samt var vaken och ledsen mellan 22-01.30. Han har sovit dåligt sen födseln och det känns som att det bara blir värre och värre, jag är så trött att jag inte kan tänka så jag skriver här för att få lite nya idéer och tips, kanske är det något jag inte provat än, kanske är det något jag missat?! Ni som haft det likadant, vad berodde det på? Just nu är jag inne på allergier, kan det vara något sånt som stör honom? Innan har jag mest trott att det är hans personlighet, att han inte "gillar att sova". Sen trodde jag ett tag att det var amningen som var boven, att det hade blivit en ovana att vakna och snutta på natten, så jag bråkade en massa med honom om det när jag försökte sluta nattamma. Sen tänkte jag att det var blöjan som störde och lät honom sova utan. Men nu som sagt så börjar jag tro att det faktiskt är något fysiskt fel, någon allergi som ger oro i kroppen och klåda, för han vaknar så fruktansvärt ofta på natten och kliar sig blodig i ansiktet och alla veck på kroppen, jag smörjer och smörjer och smörjer men inget funkar. Han gråter och skriker vid uppvaken och har så svårt att somna om, och när han väl somnat sover han kanske 30-40 minuter innan det börjar om. Jag sitter inne i rummet med honom och kramar och sjunger och klappar, inget hjälper. Han får en massa närhet, sover bredvid mig varje natt och har aldrig någonsin lämnats ensam. Vi ska kolla upp hans kliande hud på BVC nästa vecka. Men snälla hjälp mig, kanske finns det fler möjliga orsaker?! Sorry om det blev ett rörigt inlägg... Sonen är 16 månader förresten.

• Svar på tråden Går sönder snart
  • pulsar

Ge han en örfil varje gång han öppnar munnen så ska du allt se att han blir tyst,

• Kiwinna
    pulsar skrev 2013-01-21 22:04:39 följande:
    Ge han en örfil varje gång han öppnar munnen så ska du allt se att han blir tyst,

Skulle det vara roligt? Empatilösa människa, fy fan.
  • Antilopen

BVC-sköterskan höll med om att min sons hud inte ser normal ut. Hon bokade in oss till BVC-läkaren om några veckor och sa att vi tills dess ska prova att utesluta följande ur sonens kost: mjölk, ägg, fisk, kiwi, apelsin, tomat, morot, jordgubbar. Låter det rimligt tycker ni? Fick även rådet att smörja med Miniderm och hydrokortison...samma gamla vanliga med andra ord. Hon sa att jag kunde ringa direkt till barnkliniken om jag vill, kanske går det snabbare att få komma och göra pricktest på så sätt. Känner mig lite uppgiven... Sonen har precis börjat äta ordentligt och nu ska vi börja utesluta en massa saker... Men självklart är det värt ett försök. En dum fråga kanske, men måste jag utesluta alla dessa saker även ur min kost? Jag ammar ju.

• Alexi

Sök barnkliniken idag. Kan ens bvc-läkaren ta dessa prover utan kanske måste temittera vidare?

Mjölk, ägg och fisk låter ju jättebra att utesluta direkt och ja även helt för dig som ammar. Jag är själv fiskallergiker och har ätit mjölkfritt när dottern var bebis, det går rätt fort att vänja sig. Tänk på att inte ersätta mjölken med sojaprodukter, det är en mycket närbesläktad allergi.

• Antilopen

Hej, tänkte uppdatera lite hur det har gått. Vi har försökt utesluta mjölk, ägg, fisk, kiwi m.m. Smörjer med hydrokortison på eksemen och mjukgörande på kroppen, minst 1 gång/dag, helst 2-3. Tvättar endast i parfymfritt (upptäckte till min fasa att någon köpt fel sist och att vi tvättat i parfymerat tvättmedel de senaste veckorna). Ser till att han inte blir för varm på natten, för då kliar det mer. Huden har blivit bättre, det röda syns fortfarande på en del ställen men han kliar sig knappt alls. Han sover mycket bättre, pappa tog en hel natt (för första gången!) för några dagar sen och sonen vaknade bara till två gånger Känns som att det går åt rätt håll! Jag är numera övertygad om att han är allergisk/känslig mot något, vet fortfarande inte vad men vi fortsätter mixtra lite med kosten (utesluta/lägga till) och se vad som händer. Vi ska till bvc-läkaren om två veckor, vad tycker ni att jag ska säga? Ska jag be om remiss för allergitest på barnkliniken? Eller ringa direkt dit? Jag fick intrycket av bvc-sköterskan att de helst inte gör allergitester på såhär små barn, men tycker ni att jag ska stå på mig så att det blir gjort...?

• Kiwinna
    Antilopen skrev 2013-02-03 09:47:12 följande:
    Hej, tänkte uppdatera lite hur det har gått. Vi har försökt utesluta mjölk, ägg, fisk, kiwi m.m. Smörjer med hydrokortison på eksemen och mjukgörande på kroppen, minst 1 gång/dag, helst 2-3. Tvättar endast i parfymfritt (upptäckte till min fasa att någon köpt fel sist och att vi tvättat i parfymerat tvättmedel de senaste veckorna). Ser till att han inte blir för varm på natten, för då kliar det mer. Huden har blivit bättre, det röda syns fortfarande på en del ställen men han kliar sig knappt alls. Han sover mycket bättre, pappa tog en hel natt (för första gången!) för några dagar sen och sonen vaknade bara till två gånger Känns som att det går åt rätt håll! Jag är numera övertygad om att han är allergisk/känslig mot något, vet fortfarande inte vad men vi fortsätter mixtra lite med kosten (utesluta/lägga till) och se vad som händer. Vi ska till bvc-läkaren om två veckor, vad tycker ni att jag ska säga? Ska jag be om remiss för allergitest på barnkliniken? Eller ringa direkt dit? Jag fick intrycket av bvc-sköterskan att de helst inte gör allergitester på såhär små barn, men tycker ni att jag ska stå på mig så att det blir gjort...?

Skönt att höra att det går åt rätt håll!! Uppenbarligen är det något han inte tål och det vore väl bäst att få reda på vad på en gång, så att du också slipper expermientera och utesluta saker ur kosten under så lång tid. Så jag tycker absolut att du ska stå på dig och be barnläkaren om en ordentlig utredning!
  • minerva123

TS, hur har det gått? (För visst är tråden från i år, kan inte se årtalet på mobilen...)

• Antilopen

Hej minerva123 och ni andra som har skrivit i tråden! Den är från januari 2013, och nu ett drygt år senare, vid 2,5 års ålder har sonen äntligen fått mjölkallergi konstaterad genom blodprov. Efter uteslutning av mjölk har eksemen läkt ut helt och han sover numera gott om natten. Men det tog ETT HELT JÄVLA ÅR ATT FÅ HJÄLP!!! Vi har varit till barnmottagningen flera gånger men inte fått hjälp, de har inte velat göra några tester utan bara skrivit ut massa kortisonkrämer. Nu senaste gången ringde jag och nästan grät för att jag tyckte så synd om sonen som led så av klådan. En enkel utredning visade mjölkallergi så nu har vi fått läkarintyg till köket på dagis och allt är frid och fröjd. Men jag är så ledsen att han fått lida så länge och jag vill uppmana föräldrar att stå på sig ordentligt i kontakten med sjukvården! Man kan ju tycka att vi borde ha kunnat testa mjölkfritt på eget bevåg, vilket vi också gjorde, men problemet är att dagis kräver läkarintyg för att ge specialkost, och läkarintyg får man inte utan en konstaterad allergi. Så otroligt frustrerande! Men nu vet ni hur sagan slutade ;)

• minerva123

Tack för uppdateringen! Skönt att sonen nu mår bra, men så fruktansvärt att det dröjde så länge att få diagnos! Stackars er lilla pojke och stackars er, vilket onödigt lidande det blivit för alla. Hoppas allergin växer bort med tiden, jag har själv en son med mjölkallergi (men bara med magsymtom) och lever på hoppet att det ska försvinna.

• cosinus

Kan ju bara tillägga att en konstaterad allergi inte behöver gå vägen via ett positivt test.

En anledning till att de inte vill testa är att små barn inte sällan får negativt trots att de faktiskt är allergiska.

Min son hade allt negativt på både blod och pricktest när han var 2 år och han hade det liknande ts son. Till slut lyckades vi ändå via uteslutning komma fram till ägg och fick utan problem ett intyg av läkare som menade på att det var helt oviktigt vad proven visade då han bevisligen mådde så mycket bättre utan ägg.

Nu äter han ägg sen några år tillbaka igen utan några som helst märkbara symptom, som 7-åring visade dock blodprovet utslag på ägg (dock låga värden)

Sen tycker jag givetvis de kunde testat det här barnet tidigare men inte sällan hamnar man ändå i läget att man får leka detiktiv själv ändå.

Svar på tråden Går sönder snart