Anonym (NEJ) skrev 2013-01-20 12:47:23 följande:
Jag tror inte att de som aldrig bråkar inte har det så värst roligt heller, men kanske ändå är nöjda. Människor är olika.
Det finns nog ingen familj som aldrig "bråkar", eller är osams på något sätt. Det är en del av utvecklingen, att man kan hantera varandras olikheter!
Men om bråken och skriken, tjatet och alla de otrevliga "momenten" blir ett problem, det är då man måste tänka till: Vad vill JAG med det här? Vad ville jag från början?
Vi som är vuxna måste lära os att prata med varandra, djupt och ärligt. Ge os tid att LYSSNA på det den andra har att säga! Ta till os det, och försöka prata fram en kompromiss.
För alla vill vi med våra familjer, att vi skall ha det så lugnt och roligt som det någonsin går, eller?
Det vi måste lära os är alltså att LYSSNA, RESPEKTERA, de de andra i familjen har att säga.
Gillar man inte något, måste man kunde framföra det, utan att det skall bli världens bråk. Bråk kan barn tåla till en viss grad, men det är vi som är vuxna, som skall leda dessa små på en väg, som vi kanske aldrig själva kunde hitta?
När barnen är små tror vi att de alltid skall vara det. Men plötsligt har man tonårsbarn? Och då blir det en hel annan femma skall jag lova! Då är de människor som är skapade och formade av OS som skall vara den/ dem som stöttar och gör den sista justeringen. De kan tåla mycket de små, men inte hur mycket som helst!
Så vist skall vi bråka och tjata, det hör till. Men kan vi hitta en väg, en samhörighet, då kommer vi att lyckas som föräldrar! Och även dem som är ensamstående, där den andra föräldrar har valt att sticka/ lämna.
Då är vi den enda stöttepelaren som är kvar, och det ansvaret vi har tagit på os.