• Shagwell

Hur vet man om huset är mögelangripet??

Vi har ett par vi umgås med som bor i ett hus från 70 talet, det luktar.."källare" i det huset...när man varit hos dem så luktar det mycket både i kläder och i hår...jag tänker ju spontant mögel men kan det vara annat? Alla hus och hem har ju sin lukt men inte så här...

De har varit mycket sjuka så därför känner jag en oro för just mögel. Vart kan de vända sig och hur lägger man upp det här på ett snyggt sätt...??

Någon som bott i ett mögelangripet hus och som kan berätta om hur ni mådde/mår, om ni kände av något..? Blir man hemmablind för lukten?? För oss är det så påtagligt att det luktar om deras kläder osv och undrar hur de själva INTE kan känna detta...
    Tacksam för råd!

• Svar på tråden Hur vet man om huset är mögelangripet??
  • Nyfikna72

Mögel luktar ganska speciellt men det är klart man blir hemmablind. Du kanske ska påtala det till att börja med?

• Shagwell

Vi har försiktigt påtalat det men de slog ifrån och sade att huset vart kollat...Ska vi ta upp det igen vill jag ha mer "kött på benen". Känns av någon anledning som en het potatis, en känslig fråga...jag vet inte varför..

• Nyfikna72

Vad ska du göra då menar du? Ta dit anticimex och mögelhundar mot deras vilja? Om du störs av det och inte de så får du väl sluta vara där?

• Shagwell
    Nyfikna72 skrev 2013-01-20 14:22:22 följande:
    Vad ska du göra då menar du? Ta dit anticimex och mögelhundar mot deras vilja? Om du störs av det och inte de så får du väl sluta vara där?
    ha ha nej nej så menade jag inte. Jag störs ju inte av det så, men däremot så blir jag orolig när de jämt är sjuka och dessutom känner denna doft hos dem. Man blir liksom hemmablind för hur sitt eget hus doftar och det vore hemskt - tycker jag - om vi känner det och inte säger något för som sagt, det är en speciell doft och jag tänke rju spontant mögel...
  • biologic

Mögel luktar väldigt speciellt. Kände en vars föräldrar hade ett mögelhus, det kändes direkt när personen kom in i ett rum. Ytterkläder, kläder och hår luktade. Däremot kan man tydligen "vänja" sig vid detta så att de som bor i ett sådant hus inte märker av det...

Sedan kan jag säga att jag känner en som bodde i ett hus som alla trodde var mögelangripet, det luktade PRECIS så, men vid en närmare undersökning så visade det sig att det var två material i en vägg som inte "tålde" att ligga emot varandra, så detta producerade en mögellukt. Men det var alltså inget mögel i huset. Så fort de bytte ut materialet så försvann lukten. Kanske inte precis den mest vanliga orsaken, men det händer alltså att det är på det viset... 

• mögellukt

Efter en vattenskada i början av 90-talet sattes ny plåt på taket, taket i hallen togs bort helt, alltså upp till vinden. Innanför halltaket var det helt svart av mögel. Det luktade otroligt starkt i huset och av dem som bodde där.
    Det luktar fortfarande men inte så starkt. Efter så många år så kan det ju inte finnas fukt, detta måste ju ha torkat men var kommer lukten ifrån.
    Hur ska man ta reda på det. Man kan ju inte riva ner alla väggar och bryta upp golven. 
    Det luktar mest i hallen, det var där skadan skedde. Jag har kontaktat Anticimex och pratat med olika snickare men inte fått något konkret svar.
    Finns det verkligen inte någon mätare som kan lokalisera möglet?

Svar på tråden Hur vet man om huset är mögelangripet??