• SupersurasunkSara

Torktid på färg?

Hej

Har just börjat måla om i vardagsrummet, på burken står det torktid 2 tim. Men inget om när man kan måla varv 2..
    Finns någon allmän rekommendation eller kan det stämma att det bara är 2 timmar?

På min andra färgburk som är från annan butik står det torktid 1 timme övermålningsbar efter 8 timmar.

• Svar på tråden Torktid på färg?
  • Nyfikna72

Jag har då alltid målat andra omgången när det känns torrt, har aldrig haft nå problem med det

• SupersurasunkSara
    Nyfikna72 skrev 2013-01-20 14:19:25 följande:
    Jag har då alltid målat andra omgången när det känns torrt, har aldrig haft nå problem med det
    Ok. Den färgen jag har innan, den verkar bli 'upplöst' så att andra lagret ändå ser ut som första och inte täcker helt. Billig färg förvisso, täcker dock mycket bra om man kan tåla sig och vänta 8 timmar innan man målar andra varvet

Får vänta lite till iaf då, och så testa att måla en gång till sen Ska täcka röda väggar så...
  • Thomas66
    SupersurasunkSara skrev 2013-01-20 14:28:07 följande:
    Ok. Den färgen jag har innan, den verkar bli 'upplöst' så att andra lagret ändå ser ut som första och inte täcker helt. Billig färg förvisso, täcker dock mycket bra om man kan tåla sig och vänta 8 timmar innan man målar andra varvet

Får vänta lite till iaf då, och så testa att måla en gång till sen Ska täcka röda väggar så...

Bara att köra när den är dammtorr, men billig färg och rödaväggar= 3ggr
  • SupersurasunkSara
    Thomas66 skrev 2013-01-20 14:33:02 följande:

Bara att köra när den är dammtorr, men billig färg och rödaväggar= 3ggr
    Den vita som det står torktid 8 tim på, den är billig Men täcker iaf dovblått efter bara två ggr. Denna är också en billig färg men dyrare än den vita, verkar dock täcka bra den med, bara lite småflammigt nu efter första strykningen.
  • Thomas66
    SupersurasunkSara skrev 2013-01-20 14:36:12 följande:
    Den vita som det står torktid 8 tim på, den är billig Men täcker iaf dovblått efter bara två ggr. Denna är också en billig färg men dyrare än den vita, verkar dock täcka bra den med, bara lite småflammigt nu efter första strykningen.
    Vi kanske ser lite olika på hur det har täkt bra : ) Men lägger du på regält och tycker att det ser ok ut så är det ju bra.Men iaf inga problem att måla om efter 1timme eller 2.
  • SupersurasunkSara
    Thomas66 skrev 2013-01-20 14:42:26 följande:
    Vi kanske ser lite olika på hur det har täkt bra : ) Men lägger du på regält och tycker att det ser ok ut så är det ju bra.Men iaf inga problem att måla om efter 1timme eller 2.
    Haha hur kan man se olika på det? Är det täckt så är det väl? Om ingen röd färg syns igenom så har det ju täckt?
  • Thomas66
    SupersurasunkSara skrev 2013-01-20 14:46:12 följande:
    Haha hur kan man se olika på det? Är det täckt så är det väl? Om ingen röd färg syns igenom så har det ju täckt?

Nja, finns lite olika tolkningar av bra. Men det viktigaste är ju att du är nöjd
  • SupersurasunkSara
    Thomas66 skrev 2013-01-20 14:52:21 följande:

Nja, finns lite olika tolkningar av bra. Men det viktigaste är ju att du är nöjd
    Japs Och allt är bättre än det var innan. Hyresvärdens egna hantverkare är sämre än jag. De har tapetserat så tapeten sitter vikt upp i taket, inget lim under de flikarna dock och ljus tapet men ändå. Den röda färgen är det föregående hyresgäst som har målat, väldigt ojämnt och inga raka linjer i taket trots att de nog tejpat innan.

Svar på tråden Torktid på färg?