• Anonym (Uska)

Får vårdbiträde gå före uska?

Hej tänkte fråga om någon vet vad för regler som gäller när man söker ett jobb. Jag är utbildad uska och har varit timmis i två år, får chefen anställa ett vårdbiträde med liknande erfarenhet före mig? Gäller ett långtidsvik. Isf är det ju totalt onödigt att utbilda sig!

• Svar på tråden Får vårdbiträde gå före uska?
  • LinneaJosie

Om den kompetens som krävs för jobbet är minst vårdbiträde spelar det inte så stor roll att du är uska. Det kan ju också vara så att den som fick vikariatet hade företrädesrätt enligt LAS.

• Anonym (Kimpa)

Vad är det för kompetenskrav? Omplaceringar går alltid före externa sökande.

• Litet My

Hos oss är det så att den med utbildning alltid har föresträde, även vid LAS, numera får ingen utan usk-utbildning en tillsvidareanställning pga LAS, detta informerar man on redan från början.

Men så är det inte överallt, i denna kommunen har man kompetenshöjt allt.

Vikarierna inom vård och äldreomsorg måste vara undersköterskor, inom psykiatrin och funktionshinder krävs numera eftergymnasial utbildning, hårt har det blivit. 

• LinneaJosie
    Litet My skrev 2013-01-20 15:10:08 följande:
    Hos oss är det så att den med utbildning alltid har föresträde, även vid LAS, numera får ingen utan usk-utbildning en tillsvidareanställning pga LAS, detta informerar man on redan från början. Men så är det inte överallt, i denna kommunen har man kompetenshöjt allt. Vikarierna inom vård och äldreomsorg måste vara undersköterskor, inom psykiatrin och funktionshinder krävs numera eftergymnasial utbildning, hårt har det blivit. 

De kan väl inte kringå LAS? Det man kan göra är att helt enkelt inte använda sig av outbildad arbetskraft så att företrädesrätt/fastanställning enl LAS aldrig blir aktuellt.
  • Litet My
    LinneaJosie skrev 2013-01-20 15:12:41 följande:

De kan väl inte kringå LAS? Det man kan göra är att helt enkelt inte använda sig av outbildad arbetskraft så att företrädesrätt/fastanställning enl LAS aldrig blir aktuellt.

Jo det kunde de, senaste vårdbiträdena som fick tillsvidareanställning var 2008-2009, sedan sa man att det skulle aldrig hända igen, samma inom psykiatrin dit det kom 2 vikarier som var undersköterskor, där sa man till redan innan att de kommer inte att bli tillsvidareanställda oavsett hur mycket de än jobbar så länge de inte har eftergymnasial utbildning, så jo det gör det.
  • annelius
    Litet My skrev 2013-01-20 15:15:06 följande:

Jo det kunde de, senaste vårdbiträdena som fick tillsvidareanställning var 2008-2009, sedan sa man att det skulle aldrig hända igen, samma inom psykiatrin dit det kom 2 vikarier som var undersköterskor, där sa man till redan innan att de kommer inte att bli tillsvidareanställda oavsett hur mycket de än jobbar så länge de inte har eftergymnasial utbildning, så jo det gör det.
    Om de gör så så gör de fel, LAS kan ingen "förhandla" bort. 
  • LinneaJosie
    Litet My skrev 2013-01-20 15:15:06 följande:

Låter väldigt etiskt (och lagligt) tvivelaktigt. Om man anser att de utan usk-utbildning inte är kompetenta nog för tillsvidareanställning är de heller inte kompetenta nog för att vikariera.
  • Litet My
    annelius skrev 2013-01-20 15:17:25 följande:
    Om de gör så så gör de fel, LAS kan ingen "förhandla" bort. 

Ingen aning men de gör så på flertal ställen här (har själv vart både inom social omsorg och socialpsykiatrin),och de har klargjort det för utbildade och vikarier med för låg utbildning flera gånger, men då gjort upp det från början, de kommer inte att få mer än timvik och vikariat.
  • Anonym

Nu är ju faktiskt både vårdbiträde och undersköterska anställningsformer där det är upp till arbetsgivare att bestämma vad man ska anställas som och vad det krävs för utbildning eller om det ska krävas utbildning. LAS kan aldrig förhandlas bort. Är man anställd som vårdbiträde och har jobbat i si och så många år ska man ha chanse att få en tillsvidareanställning med hjälp av LAS. Däremot kan arbetsgivaren kräva att vårdbiträdet går mer utbildning för jobbet.

• annelius
    Litet My skrev 2013-01-20 15:20:48 följande:

Ingen aning men de gör så på flertal ställen här (har själv vart både inom social omsorg och socialpsykiatrin),och de har klargjort det för utbildade och vikarier med för låg utbildning flera gånger, men då gjort upp det från början, de kommer inte att få mer än timvik och vikariat.
    Jag vet att flera kommuner låter bli att ta in vissa vikarier precis innan de blir aktuella för LAS och det är ju fult men ok. Jag vet också om ställen som kallar anställningarna med olika namn, tex vikariat  och resursanställning, och på det viset kringgår LAS.

Men om man jobbat så pass mycket att LAS träder in så är det inte förhandlingsbart.
  • Litet My
    annelius skrev 2013-01-20 15:26:04 följande:
    Jag vet att flera kommuner låter bli att ta in vissa vikarier precis innan de blir aktuella för LAS och det är ju fult men ok. Jag vet också om ställen som kallar anställningarna med olika namn, tex vikariat  och resursanställning, och på det viset kringgår LAS.

Men om man jobbat så pass mycket att LAS träder in så är det inte förhandlingsbart.

Har som sagt ingen aning vad man baserar besluten på, men som sagt vikarierna informeras redan från början, vilka kryphål man går igenom har jag ingen aning om, har aldrig tagit reda på det då jag aldrig varit outbildad vikarie här. Men de har gjort så i flera år.
  • Anonym

Det beror på kommunens regler. Såklart går en usk före ett vårdbiträde, men LAS gäller båda. Att ha utbildning är väl aldrig något som är onödigt??

Svar på tråden Får vårdbiträde gå före uska?