• Äldre 20 Jan 16:01
    4836 visningar
    2 svar
    2
    4836

    tror att min katt har blivit döv :(

    För inte så länge sedan så har min katt börjat bete sig annorlunda. Hon vill inte längre gå ut lika mycket,detta trodde vi var för att det var kallt. sedan har hon börjat jama konstigt och högt ibland. inte heller något som vi reagerade på speciellt mycket.

    men här om dagen så märkte min pojkvän att hon inte reagerar om man knäpper med fingrarna  bakom örat, som katter vanligt vis gör. 

    vi tror alltså att hon har blivit döv, vi tror inte att det är på grund av någon sjukdom eller så eftersom hon är som hon brukar annars, katter som är äldre får ju också sämre hörsel precis som oss och jag läste någonstans att katter kan bli döva när dom är gamla också. 

    men vi ska iaf åka till veterinären för att få det bekräftat utifall att det trots allt skull vara något annat som är på tok.

    Jag blir ledsen av att se henne nu, när hon vill gå ut men inte riktigt vågar, och dessutom så är det ju farligt eftersom hon inte kan höra om det kommer någon bil eller andra katter som kommer och bråkar osv.. jag vill ju det bästa för henne och det är därför som jag trycker att det är så jobbigt.. :(  

    Har ni några tips på hur man t.ex kallar på en döv katt eller hur man gör rent allmänt för att dom ska känna sig så trygga som möjligt ?

    tacksam för svar  

  • Svar på tråden tror att min katt har blivit döv :(
  • Äldre 20 Jan 16:37
    #1

    Vad jobbigt, man blir så orolig när ens kisse inte är som "förr". Bra att ni åker in till vet. och kollar hur det är med hörseln. Jag har ingen erfarenhet själv av döva katter, men vet att de som har använder sig mycket av vibrationer. T ex att innan man sätter sig ned i soffan, om katten ligger och halvslumrar, så klappar man lätt på soffdynan innan. Liksom för att berätta att man kommer så kissen inte skvätter till.


    Men om kissen är döv eller har dålig hörsel så tror jag inte att det behöver bli ett stort problem. De brukar klara sig förvånansvärt bra :) Däremot utevistelse känns obehagligt tycker jag. I så fall vore väl en stor inhägnad rastplats smart att ha. Kisse får frisk luft i trygghet Flört

  • Äldre 20 Jan 16:59
    #2
    ForReal skrev 2013-01-20 16:37:23 följande:

    Vad jobbigt, man blir så orolig när ens kisse inte är som "förr". Bra att ni åker in till vet. och kollar hur det är med hörseln. Jag har ingen erfarenhet själv av döva katter, men vet att de som har använder sig mycket av vibrationer. T ex att innan man sätter sig ned i soffan, om katten ligger och halvslumrar, så klappar man lätt på soffdynan innan. Liksom för att berätta att man kommer så kissen inte skvätter till.


    Men om kissen är döv eller har dålig hörsel så tror jag inte att det behöver bli ett stort problem. De brukar klara sig förvånansvärt bra :) Däremot utevistelse känns obehagligt tycker jag. I så fall vore väl en stor inhägnad rastplats smart att ha. Kisse får frisk luft i trygghet Flört


    tack för svaret!
    det där med att visa att man är där genom att klappa på soffdynan eller var hon nu befinner sig ska jag börja med, har märkt att hon hoppar till om man tar i henne om hon inte är beredd även om hon inte sover, så det är nog bra att visa innan att man kommer. Glad

    och du har nog rätt i det du säger om att det inte behöver vara ett stort problem, det är nog mest jag som blir orolig och nojjar.  
Svar på tråden tror att min katt har blivit döv :(