• Hihi2

Ni som är hyfsat nyexade gymnasielärare, vad fick ni lön? Vad ska jag begära?

Okej, så här är det. Till sommaren blir jag efter fem års studier klar med min utbildning till lärare i årskurs 7-9 och gymnasiet. Under våren kommer jag därför börja söka jobb och så klart funderar jag över vilken lön jag kan förvänta mig (eller kanske borde begära). Kommer så klart kolla upp med facket vad de säger, men tänkte att det kanske finna några här inne som är lite erfarna på området. 

I min hemkommun (i Stockholmsområdet) så fick en nyexad vän till mig, visserligen förskollärare, 24 700 kr i lön. Med längre utbildning så vill jag ju så klart ha en aning mer än så. Dock har jag jättesvårt att bestämma mig för vad jag anser vara en "rimlig" ingångslön. 

Vad anser ni att jag borde kunna begära?  

• Svar på tråden Ni som är hyfsat nyexade gymnasielärare, vad fick ni lön? Vad ska jag begära?
  • SweetNilam

Under vikariat förra VT på gymnasiet började jag förhandla på 27.000 tror jag, eller 28. Fick 25.000

Jobbar nu (vik till sommaren) i 6-9 och begärde 25.500 (började dumt nog inte högre... var "beredd" att gå lägre än tidigare också) fick 25.500. Småstäder på västkusten. Tror absolut du kan börja förhandla runt 27.000 kr, oberoende av stadium (hög, eller gymnasie.) om inte högre till och med. Hört att många tjänar bra i sthlm, men det varierar väl iofs. 

• ruthen

Har du kollat in fackets hemsida där ingångslöner står?

Annars är min uppfattning att ingångslönerna varierar lite beroende på vilka ämnen du har. Är du utbildad Matte-Kemi el fysik och får jobb på gymnasiet tror jag du har större chans till hög ingångslön än om du har Historia/ Samh som är den vanligaste kombinationen.

Minst 25 tusen bör du kunna få oavsett, om du söker jobb i sthlm-området.

Har har du en annan länk med info om vad lärare tjänar:

www.lararnasnyheter.se/lararnas-tidning/2013/01/15/trycket-hart-pa-lonekartan 

• Hihi2

Hej! Tack för era svar! Jag har samhällskunskap och företagsekonomi som mina ämnen och det är i Sthlm-området jag avser söka jobb. Skulle kunna tänka min Uppsala också, har dock hört att ingångslönerna är låg där. I alla fall på kommunala skolor. Har själv tänkt att det är minst 25000 kr jag vill ha, men det är ändå svårt att veta vad man kan begära. 

Svar på tråden Ni som är hyfsat nyexade gymnasielärare, vad fick ni lön? Vad ska jag begära?