Recept på enkel hursmanskost/mat
Hej!
Jag skulle vilja ha lite recept på enkel och relativt snabb husmanskost och/eller nyttig vardagsmat.
(om det finns med inte hundra olika ingredienser, haha)
Tack på förhand!
/Josefine
Hej!
Jag skulle vilja ha lite recept på enkel och relativt snabb husmanskost och/eller nyttig vardagsmat.
(om det finns med inte hundra olika ingredienser, haha)
Tack på förhand!
/Josefine
Vet inte om detta uppfyller dina önskemål vad gäller nyttigt, beror på hur man ser det :)
Falukorswok med pasta
Falukorv i strimlor steks, sen i med wokgrönsaker, krydda med soja, honung och annat som du gillar. Servera med pasta.
Har du kollat på www.matklubben.se där finns massor av recept?
Menar mer bra mat, inte snabbmats onyttugt liksom haha.
Mums låter gott! Tack!
Köp boken morberg lagar husmanskost
Köttfärssoppa är enkelt, nyttigt, gott och billigt. Skiva potatis, lök och morot. Lägg i en gryta med vatten och köttbuljongtärning. Krydda med lite cayennepeppar och några matskedar tomatpure. Koka tills det är riktigt mjukt. Stek under tiden köttfärs och blanda ner det i soppan. Den här kan du inte misslyckas med: Ta laxbitar (såna där frysta fungerar bra), lägg i en form, salta oc peppra. Blanda cremefraiche med smulad fetaost och svartpeppar. Lägg detta ovanpå varje laxbit. Kör i ugnen 20-30 min ca 175 grader. Servera med kokt potatis och t ex broccoli. Ett tredje recept: Lägg kycklingbitar i en platspåse (dela en file i 3-4 bitar). blanda olivolja, pressad citron, pressad vitlök, salt, svartpeppar och örtkryddor i en skål (du kan köpa blandade frysta örtkryddor). Häll detta på kycklingen och låt ligga några timmar. lägg klyftor av potatis, ev andra rotfrukter och lök i en ugnsform. Lägg ut de marinerade kycklingbitarna i formen och blanda runt så även potatisen får olja på sig. Stek i ugnen. 175 grader ca 40 min. Servera en klick fet yoghurt till eller tzatziki.
Jag förstår int evarför inte fler skaffar tryckkokare. Många gnälle rpå att de inte har tid att lag amat men med en tryckkokare går det 3 ggr så fort.
En hemgjord postatismos eller som idag potatis & jordårtskockockor tar ca 15 minuter att göra med tryckkokare.
Dillkött mina barns favorit på ca 30-40 minuter så det faller sönder och sedan bara ta spadet och göra såsen.
Alla olika soppor man kan göra, mina barn älskar typ blomkålssoppa toppad med knaperstekt bacon, ta lite rotfrukter som potatis eller sötpotatis, morot för sötma, rotselleri för smak och lite plasternacka eller annat.
Bara koka 12 minuter och mixa, salta och krydda och toppa gärna med ngt.
Gulasch, lammgrytor allt går fort och smakar bättre i tryckkokare.