• Gabriella 592

1-åring som medvetet bits!

Min ettåring har vid några tillfällen när hon har varit frustrerad efter att jag har tillrättavisat henne el liknande. varit skitförbannad och verkligen velat bita mig när hon har varit i famnen! Blev alldeles förskräckt första gången!
    Dels för att jag har lyckats att göra henne så himla arg (undrar vad jag gör fel?) och dels att hon så medvetet visste att hon ville bitas mitt i ilskan.

Nån mer som har erfarenheter av samma? 

• Svar på tråden 1-åring som medvetet bits!
  • Christin82

Min son bet mig hemma en gång... Jag bet tillbaka på samma ställe på honom o sen dess har han aldrig gjort så..... O ja jag vet att det kanske var fel... Men det hjälpte oss

• skogsvitter

I princip alla 1-åringar beter sig så här under en viss period i sin utveckling. Det är en impulsiv handling och helt och hållet känslostyrd, det är alltså inte medvetet och genomtänkt utan instinktivt. Det är inget så här små barn kan kontrollera. 1-åringar bits ofta pga ilska eller frustration, men de kan också bitas när de blir upphetsade och exalterade av olika anledningar. När känslorna översvämmar dem helt enkelt. Givetvis ska man rätta dem och visa att man inte får göra så genom att tex sätta ifrån sig barnet och visa att det gör ont på dig, man kommer dock få göra det många gånger. Försök visa på andra sätt att uttrycka känslor istället, och bekräfta att du förstår att hon blir arg eller upprörd. I den här åldern är det fortfarande förhållandevis lätt att förebygga, avleda eller distrahera dem med annat, och försök undvika onödiga nej eller tillsägelser tex. Då behöver hon inte bli upprörd i onödan.

(Om du tycker det är konstigt att du kan göra en 1-åring arg ska du bara veta hur det blir framöver, det är lika bra att förbereda sig på deras känsloyttringar för du kommer aldrig kunna undvika att ditt barn blir arg och upprörd).

• Dohgon

samma sak här. ena killen bet framförallt mig eller pappan, andra killen sin bror när han tog någonting från honom.
    Vi avbröt hela leken eller vad det var som gjorde att det blev bita och sa ifrån på skarpen att man inte får göra så och att jag förstod att de var arga men att det gör ont när man biter.
    nu är de 2 år och biter inte längre =) eller ja, han som bet mig vid 1 år kan fortfarande göra det ibland för att leka "monster" men så fort jag säger aj så stannar han upp och klappar mig på huvudet för att säga förlåt.
    Det kommer nog säkerligen gå över för ditt barn också =)

Svar på tråden 1-åring som medvetet bits!