• Anonym

Kycklingfilè rose poultry går den att äta?

Denna månad sitter vi i en skit situation ekonomisk så de gäller o dra in på varje slant som går. I vanliga fall köper jag bara i stort sätt svenskt kött . Men det är ju som sagt en hel del dyrare än från andra länder. Nu såg jag att dom hade 2 kg kycklning från detta märke på willys för 70:- . Som sagt va, någon som köpt denna?

• Svar på tråden Kycklingfilè rose poultry går den att äta?
  • ThePointOfItAll

Jadå, den funkar utan problem. Om man tinar den(och annan billig kyckling) i vattenbad så kan den bli lite "slemmig" i konsistensen, men det märks inte sen när man tillagar den. Krydda bra så funkar den utmärkt!

• Anonym

Visst kan man äta det men annars funkar linser av olika slag bra som protein i olika maträtter.

• FlitigaLis

Jag brukar inte prata med min mat så jag kollar inte ens ursprungsland. Det är absolut inget fel på det

• Anonym (nej tack)

jodå, den är helt ok, men den är halal-slaktad, så jag köper den inte!

• FlitigaLis
    Anonym (nej tack) skrev 2013-01-20 20:50:49 följande:

Vad spelar det för roll?
  • Anonym

Tack för svaren :) Kyckling köper vi alltid kronfågels men de e bara för att sambons syster jobbar på kronfågel o får riktigt bra priser när det blivit fel i beställningarna :) men just nu har de inte varit någon som klantat till det så nu e det slut :)

• Anonym
    Anonym skrev 2013-01-20 20:43:58 följande:
    Denna månad sitter vi i en skit situation ekonomisk så de gäller o dra in på varje slant som går. I vanliga fall köper jag bara i stort sätt svenskt kött . Men det är ju som sagt en hel del dyrare än från andra länder. Nu såg jag att dom hade 2 kg kycklning från detta märke på willys för 70:- . Som sagt va, någon som köpt denna?
    Jag har jobbat med livsmedelstester på ett laboratorium och jag kan säga att Rose Poultry testas för salmonella precis på samma sätt som svenska kycklingar. Om du kan äta svensk kyckling så kan du äta Rose också.

Smakmässigt så är det lika gott. Rose är ett helt okej märke även sett till smak. Allt hänger på tillagning med kyckling. =)

• Tealhawk

Den går att äta. I vanliga fall köper vi bara svenskt kött av principskäl, men sambon kom hem med 2 påsar rose poultry. Kunde ju inte precis slänga dem. Det enda som var dåligt med den kycklingen var att den bestod sjukt mycket av vatten. I vanliga fall brukar man kunna skära kycklingkött även när den är halvfrusen, men den var hård som sten.

These are not the droids you're looking for
  • Anonym (hmm)
    FlitigaLis skrev 2013-01-20 20:54:16 följande:

Vad spelar det för roll?

lönt att starta en diskussion som kommer urarta. Klart det finns folk som inte vill äta kött som halalslaktats för djuret lider mer enbart för någon religös fixide.....
  • ThePointOfItAll
    Anonym (nej tack) skrev 2013-01-20 20:50:49 följande:
    Och varför inte? Är du så naiv att du tror att svensk kyckling slaktas på ett bättre sätt? Halal handlar inte enbart om tillvägagångssättet utan djuren ska ha levt ett gott liv innan slakt, samt dödas så pass snabbt att de inte känner smärta.
    Svensk kyckling(om den inte är eko) massproduceras och lider mycket innan slakt, och även under. De proppas med mediciner och trängs med hundratals andra fåglar. Vet inte om jag tycker att de har det mycket bättre. Andra djur lever under liknande former även de.

Så, varför inte halal?
  • Petite Chérie
    FlitigaLis skrev 2013-01-20 20:54:16 följande:

Vad spelar det för roll?
    Vissa, inklusive jag, anser att det är fel att skära halsen av ett djur och vänta på att det ska förblöda. Onödigt lidande.
    Evolution isn't an opinion, it's fact.
  • lovie

Jag tyckte den kändes mer trådig och seg på något vis. Var ett tag sen, jag fick en påse av mamma som hade med sig. Den smakade bättre i ugn än att steka tyckte jag.

• Slobodan
    ThePointOfItAll skrev 2013-01-20 21:20:44 följande:
    Och varför inte? Är du så naiv att du tror att svensk kyckling slaktas på ett bättre sätt? Halal handlar inte enbart om tillvägagångssättet utan djuren ska ha levt ett gott liv innan slakt, samt dödas så pass snabbt att de inte känner smärta.
    Svensk kyckling(om den inte är eko) massproduceras och lider mycket innan slakt, och även under. De proppas med mediciner och trängs med hundratals andra fåglar. Vet inte om jag tycker att de har det mycket bättre. Andra djur lever under liknande former även de.

Så, varför inte halal?

Kor i exemplet, inte kyckling.

Nu säger jag på intet sätt att vanligt slaktade djur inte lider, men att säga att Halalslaktade djur inte hinner känna smärta är ignorant.
  • Trulstorpsbonden

Tja, alltså, att äta importkyckling handlar inte direkt om smak, konsistens etc. utan mer om hur mycket antibiotika det finns i den, eller hur mycket vatten man har pumpat i den. Köper du svensk försk kyckling får du en utmärkt och säker produkt, fri från salmonella, hormoner och antibiotika. Den är värd sitt pris och krymper heller inte när du tillagar den eftersom den inte innehåller exterrnt vatten. Att komma med uttalandet att det kvittar eftersom man inte pratar med maren är väl det mest korkade jag har hört!

Svar på tråden Kycklingfilè rose poultry går den att äta?