• susannapanna

Får jag alltid behålla handpenningen när jag säljer?

Jag ska sälja en bostadsrätt för första gången och undrar ett par saker:

När min köpare skriver på kontraktet, förs handpenningen på 10% över till mig direkt eller "hålls" den av mäklare eller annan tills hela köpet är genomfört? Kan jag kallt räkna med att kunna använda den inbetalda summan till mitt eget bostadsköp (och den nya handpenningen) eller finns förutsättningar under vilka jag måste betala tillbaka summan till köparen om kontraktet bryts (ej av mig)?
  • Svar på tråden Får jag alltid behålla handpenningen när jag säljer?
  • Tirem

Handpenningen stannar hos mäklaren till tillträdelsedagn.

• Vickan I

Mäklaren kommer ta sin provision från de 10 procenten också och föra över resten.

• Grappa

Jag sålde nyligen och då höll mäklaren handpenningen ett par månader, tror jag fick den en månad innan tillträdet skulle ske.

Visst kan du använda handpenningen till ditt bostadsköp när du fått tillgång till den, det är ju en del av hela försäljningssumman som alltså är din.
    Men hävs köpet måste du betala tillbaka försäljningssumman, och att du fått en liten del före merparten av pengarna har ingen betydelse. Det kan bli så att köpet hävs, pengarna betalas tillbaka, men du får behålla lite för tex förslitning eller nåt, men det är inte relaterat till att du fått handpenning.

Hoppas jag förklarade så du förstod.

• susannapanna
    Tirem skrev 2013-01-20 20:52:25 följande:
    Handpenningen stannar hos mäklaren till tillträdelsedagn.
    Vickan I skrev 2013-01-20 20:52:54 följande:
    Mäklaren kommer ta sin provision från de 10 procenten också och föra över resten.
    Tirem: Okej, bra att veta! Men får jag då ändå behålla handpenningen om köparen bryter kontraktet?

Vickan I: OK. Och du är också inne på att överföringen görs på tillträdesdagen?
  • susannapanna
    Grappa skrev 2013-01-20 20:53:50 följande:
    Men hävs köpet måste du betala tillbaka försäljningssumman, och att du fått en liten del före merparten av pengarna har ingen betydelse. 
    Men vilken funktion fyller då handpenningen?  
  • susannapanna
    Vickan I skrev 2013-01-20 20:58:05 följande:
    Nej vi fick dem pengarna innan.
    Då verkar det ju skilja mellan mäklare....  
  • Vickan I

Ja tydligen. Har sålt bostadsrätt tre ggr och alltid fått handpenningen innan iaf.

• Grappa
    susannapanna skrev 2013-01-20 20:57:30 följande:
    Men vilken funktion fyller då handpenningen?  
    Jag menar om köpet går tillbaka för att ni enats om det, säg att köparen upptäcker dolda fel som du är skyldig att åtgärda och ni bestämmer istället att låta köpet gå tillbaka.
    Om köparen bryter avtalet ensidigt och bara struntar i att betala för bostaden så tillfaller penningen dig.
  • susannapanna
    Grappa skrev 2013-01-20 21:01:48 följande:
    Jag menar om köpet går tillbaka för att ni enats om det, säg att köparen upptäcker dolda fel som du är skyldig att åtgärda och ni bestämmer istället att låta köpet gå tillbaka.
    Om köparen bryter avtalet ensidigt och bara struntar i att betala för bostaden så tillfaller penningen dig.
    Ah! Okej, jag syftade nog snarast på det senare exemplet. Skönt att höra
  • Tirem

Vi har precis köpt hus och vår mäklare håller på pengarna till tillträdelsedagen. Innan dessa pengar betalas ut till säljaren så tar mäklaren sin provision. Om köpet mot förmodan hävs från vår sida så behåller säljaren hela handpenningen samt att han har rätt att stämma oss på övriga kostnader som tillkommer för säljaren till exempel mäklarkostnader. Så här funkar det för oss och vår mäklare, kanske andra mäklare har andra regler.

• NeedfulThings

När vi sålde fick vi handpenningen direkt när köparen betalade den. Mäklaren drog sin avgift och vi fick resten. Detta skedde 3 månader innan tillträde. Hade fastighetsmäklare från Swedbank. På tillträdesdagen fick vi pengarna som blev kvar efter att lånet betalats. 

• Kjell2

Om ni får tillgåmg till handpenningen vid kontraktskrivande eller om den hålls på ett spärrat mäklarkonto beror lite på mäklarens rutiner och vad ni kommer överens om. Säljer ni privat och kommer överrens om 10% handpenning har ni tillgång direkt.

Om köparen vägrar att fullfölja köpet, dvs bryter kontraktet, har ni rätt att få kompensation för de extrakostander som avtalsbrottet förorsakar er, t ex nya annonsering. lägre försäljningpris, dubbel boende, är  extrakostnaderna  högre än handpenningen kan ni kräva mera. är extrakostanden lägre måste ni lämna tillbaka överskottet.

Handpenningen är ett sätt för er att säkerställa att dels köparen är seriös och dels att förenkla för er att få ut pengar om köparen bryter avtalet.  

• Pissenisse

Vi fick handpenningen i samma sekund säljaren betalade in den men mäklaren tog sitt arvode därifrån.

Svar på tråden Får jag alltid behålla handpenningen när jag säljer?