Anonym skrev 2013-01-21 13:14:47 följande:
Det låter onödigt. Har inte sett inslaget men kan tänka mig att de måste kunna visa blod på något annat sätt.
Kanske barnen får för sig att skära sig i armen för att titta på sitt eget blod....
Har tänkt på andra saker som också är kontsigt. Det starkaste jag reagerade på var ett tecknat barnprogram om en liten flicka som har en sträng mamma. Minns inte alls vad programmet heter eller vad mer det handlar om men medans barnen satt och kollade på programmet och jag stod i köket och lagade mat så hör jag hur de i programmet säger något i stil med "jag får inte äta det där för mamma för då kommer jag bli tjock". De talade om kalorier och att vissa saker var dåligt för vikten. Detta var riktat till väldigt små barn. Det var relativt tidigt på kvällen och som sagt tecknat. Är det vekligen ok att lära barnen sådant så tidigt med tanke på all annan influens de får från övrig TV, reklam, tidningar osv? Jag vet av erfarenhet att det ibland bara krävs små små saker för att göra stor skada. Varför ta upp ämnet i ett barnprogram? Det borde ju vara föräldrarnas beslut hurvida man vill tala om så känsliga ämnen eller inte.
Jag stängde då av TV:n och förklarade för barnen (som förvisso är pojkar och kanske inte påverkas lika mycket som flickor, men ändå) att det var trams.
Personligen tycker jag man ska prata om nyttigt och onyttigt i form av vitaminer och hål i tänderna av socker. Inte tjock eller smal.