• Kramardig

Missnöjd med nedsutten soffa!

Hej!

Vi köpte en ny soffa 2012-01-02 från Möbelhuset. Soffan kändes bra i början även om vi kände att några sittkuddar var mjukare än andra. Nu har vi blivit så less! Två av sittkuddarna är helt nedsuttna även fast vi har bytt plats påkuddarna och försökt sitta annorlunda.

Ska soffor bli nedsuttna så snabbt som ett år? Kan man försöka reklamera soffan?

Ska sjölvklart kolla upp detta på annat håll men ville kolla här snabbt.

Känner oss lurade på 10.000kr!

• Svar på tråden Missnöjd med nedsutten soffa!
  • riboflavin

En soffa ska absolut inte bli nedsutten på ett år. Våran soffa är 10 år gammal och det är först nu som den börjar bli nedsutten och behöver bytas ut. Reklamera!

Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Kramardig
    begrundaren skrev 2013-01-20 21:20:24 följande:
    Du har visst 3 år på dig att reklamera, från inköpsdatum.

www.moblervarberg.se/garantier

Det verkar inte vara samma företag. Vi köpte från Mobelhuset.nu
    riboflavin skrev 2013-01-20 21:25:55 följande:
    En soffa ska absolut inte bli nedsutten på ett år. Våran soffa är 10 år gammal och det är först nu som den börjar bli nedsutten och behöver bytas ut. Reklamera!

Tack! Ska ringa imorgon och höra vad de säger. Jag tycker också att en soffa ska hålla bättre efter 1år än vad vår gjort. 10.000 är inte lite pengar för oss.
  • Tjolanta

*favoritar* har samma "problem"..

• Kramardig
    Tjolanta skrev 2013-01-20 21:29:21 följande:
    *favoritar* har samma "problem"..

Hur länge sedan var det du köpte din soffa?

Jag är lite rädd att butiken kommer neka oss för att det gått mer än 1år, även om det bara handlar om några dagar.
  • Tjolanta

Den kom dagarna innan förra julen, aä lite mer än ett år å en månad är den och rejält nersutten på vissa ställen. Har iofs köpt den på mio men ändå! Kostade också 10papp....

• mliten

Lagen säger att du har tre år på dig att reklamera, detta måste alla företag i Sverige följa. Men efter ett halvår så är det upp till dig(kunden) att bevisa att felet är ursprungligt - om företaget så kräver.

• Kramardig

Vad ska jag säga när jag ringer förutom att jag är missnöjd ocj anledningen?

Jag är så dålig på sånt här. När jag var gravid blev jag serverad rött kött och vågade inte ens säga till.

Men jag hoppas att de är villiga att kompensera oss.

• Millejor
    Tjolanta skrev 2013-01-21 06:57:59 följande:
    Den kom dagarna innan förra julen, aä lite mer än ett år å en månad är den och rejält nersutten på vissa ställen. Har iofs köpt den på mio men ändå! Kostade också 10papp....
    Har jobbat på Mio och det hände ofta att vi behövde beställa nya sittkuddar för att de blivit nedsuttna. Så det borde bara va att reklamera, känna till problemet då det som sagt är vanligt förekommande.
  • UngSambo

Enligt konsumentköplagen har du rätt att reklamera en vara inom 3 år. De första två åren är det upp till affären att bevisa att du har haft söder den, sista året är det upp till dig att bevisa att det var fel på varan. Alltså, du har inga problem nu :) Ring bara och säg att du vill reklamera soffan, den är av dålig kvalité och redan obrukbar efter 1 år. Eller ännu hellre, skicka ett brev! Inte mail utan ett vanligt fysiskt brev, men en bild, kopia av kvittot och i brevet beskriver du vad felet är, nämligen att det är förstörd efter ett år av normalt bruk.

• Kramardig
    UngSambo skrev 2013-01-21 09:56:11 följande:
    Enligt konsumentköplagen har du rätt att reklamera en vara inom 3 år. De första två åren är det upp till affären att bevisa att du har haft söder den, sista året är det upp till dig att bevisa att det var fel på varan. Alltså, du har inga problem nu :) Ring bara och säg att du vill reklamera soffan, den är av dålig kvalité och redan obrukbar efter 1 år. Eller ännu hellre, skicka ett brev! Inte mail utan ett vanligt fysiskt brev, men en bild, kopia av kvittot och i brevet beskriver du vad felet är, nämligen att det är förstörd efter ett år av normalt bruk.

Ringde dit nyss och det lät inte som några problem alls. Ska fota soffan och kvittot och skicka till dom.

Men största frågan är hur jag ska fota? Soffan ser bra ut, det är först när man sätter sig i den som man känner att den är nedsutten på vissa ställen.

Men vi ska skriva lite mer i mailet. Den låter när man sätter sig på ett ställe, där två delar hakas fast i varandra.
  • UngSambo
    Kramardig skrev 2013-01-21 10:16:59 följande:

Ringde dit nyss och det lät inte som några problem alls. Ska fota soffan och kvittot och skicka till dom.

Men största frågan är hur jag ska fota? Soffan ser bra ut, det är först när man sätter sig i den som man känner att den är nedsutten på vissa ställen.

Men vi ska skriva lite mer i mailet. Den låter när man sätter sig på ett ställe, där två delar hakas fast i varandra.
    Fota först framifrån, sedan kan du lyfta på kuddarna, ta av tyget på en kudde, troligvis ser de som arbetar med soffor att det är fel på den, och ser de inte det, bjud hem dom att provsitta! Det kommer de garanterat inte vilja göra med risk för att råka ut för en rejäl konfrontation ;)
  • Tjolanta
    Millejor skrev 2013-01-21 09:52:31 följande:
    Har jobbat på Mio och det hände ofta att vi behövde beställa nya sittkuddar för att de blivit nedsuttna. Så det borde bara va att reklamera, känna till problemet då det som sagt är vanligt förekommande.

Får man betala för dem då eller? Typ alla kuddar är lika kassa :-/ tom ryggkuddarna ser ju ut som hej kom å hjälp mej!
  • sommar2001

Du har fått rätt och bra info. Tänkte bara inflika att ni ska tänka på färgen. Har ni haft soffan i ett år kan ju färgen ha blivit "sliten" så behåll överdragen tills ni kollat det.

Svar på tråden Missnöjd med nedsutten soffa!