• Anonym (kalas)

Kalas med fläskfritt..

Ska ha kalas för min dotter som fyller 8år om en månad och hoppas på att någon kan hjälpa mig. Av 17 barn som ska komma äter ca 10 barn fläskfritt. Jag hade först tänkt att göra något med kyckling men sen fick jag veta av en mamma att iallafall hennes familj bara åt halal kött. Jag är inte så insatt men det slutade iallafall med att jag tänkt köpa halal korv (kyckling) så att alla barn kan äta av maten. Och nu till min fråga visst är det väl så att jag inte kan steka korven i samma stekpanna som jag vanligtvis steker griskött? Nåt jag hört för länge sen men vet inte om det stämmer? För då blev det genast lite jobbigare igen eftersom jag inte känner kanske att jag har råd att köpa stekjärn också. Eller någon som har nåt annat förslag till mat som kan passa alla? jag vill verkligen inte göra fel. Kan tillägga att ingen av barnen har allergier så de kan äta allt utom fläsk då.

Tacksam för all hjälp jag kan få. Känner inte föräldrarna så väl så det känns lite dumt att fråga och vill såklart att föräldrarna ska kunna lämna sina barn till mig och kännas sig trygga med vad som serveras. 

• Svar på tråden Kalas med fläskfritt..
  • Anonym

Varför inte göra pannkakor eller våfflor istället?

• Anonym (kalas)

Åh det var en bra ide men kan jag steka pannkakorna i mitt vanliga stekjärn?

• Frontline

Varför ha kött för överhuvudtaget för?
    Känns som att det finns miljoner andra saker att bjuda på till ett barnkalas...

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • weasley

Spontant känner jag att tacos borde kunna funka (med nötfärs så klart). Då kan de som vill äta med köttfärs, de som inte vill kan äta med vegetarisk fyllning (bara att fixa ihop någon trevlig och matig bönröra eller liknande på sidan av).

Det där med stekpannan kan jag dock inte svara på tyvärr.    

• Frontline
    Anonym (kalas) skrev 2013-01-21 09:26:45 följande:
    Våfflor med sylt och grädde och sen lite marängsviss efter det...
    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Johans Pillerill

Ja, få är så extrema att de inte äter ändå. Tycker du varit mer än väl tillmötesgående!
  • Anova

Vad jag vet är det inga problem att steka i samma panna.. Det har fungerat med de muslimer jag lagat mat till (och ihop med). 

Ska du servera godis, tänk på att inte servera gelégodis med gelatin. Det kan innehålla gris.   

• Anonym
    Vissa är superstrikta med att man inte får ha haft griskött i samma panna så försök låna en "ren".
  • sextiotalist

Erbjud ett köttfritt alternativ, eller så föräldrarna ta med sig mat. Att kräva eller förvänta sig att andra springer stan kirng för att få tag på kött slaktat på ett speciellt sätt är klart överkurs.
    Vi hade en djupt troende muslim ett tag på arbetet, han löste det genom att äta vegetariskt när han var med oss på vanliga restauranter, dvs han gjorde det inte till ett problem.   

• ThePointOfItAll

Nån måtta får det vara, självklart kan du använda samma stekpanna. Vi äter själva inte fläsk, skulle aldrig komma på tanken att kräva sånt. Inte heller min man som är muslim.

Däremot är det en annan sak att steka kycklingen efter/samtidigt som fläsket, d.v.s i samma panna utan att diska emellan. Det är samma sak för syrran som är vegan, aldrig att hon skulle kräva en speciell stekpanna men självklart steker jag hennes saker först och sedan köttet (tex vegankorv och kycklingkorv till jul).

Att inte vilja ha fläsk är helt ok, att kräva halal-slaktat är att gå över gränsen eftersom det inte alltid finns tillgängligt där man själv handlar. Då får man ta med egen mat, tyvärr.

Svar på tråden Kalas med fläskfritt..