• Anonym (kalas)

Kalas med fläskfritt..

Ska ha kalas för min dotter som fyller 8år om en månad och hoppas på att någon kan hjälpa mig. Av 17 barn som ska komma äter ca 10 barn fläskfritt. Jag hade först tänkt att göra något med kyckling men sen fick jag veta av en mamma att iallafall hennes familj bara åt halal kött. Jag är inte så insatt men det slutade iallafall med att jag tänkt köpa halal korv (kyckling) så att alla barn kan äta av maten. Och nu till min fråga visst är det väl så att jag inte kan steka korven i samma stekpanna som jag vanligtvis steker griskött? Nåt jag hört för länge sen men vet inte om det stämmer? För då blev det genast lite jobbigare igen eftersom jag inte känner kanske att jag har råd att köpa stekjärn också. Eller någon som har nåt annat förslag till mat som kan passa alla? jag vill verkligen inte göra fel. Kan tillägga att ingen av barnen har allergier så de kan äta allt utom fläsk då.

Tacksam för all hjälp jag kan få. Känner inte föräldrarna så väl så det känns lite dumt att fråga och vill såklart att föräldrarna ska kunna lämna sina barn till mig och kännas sig trygga med vad som serveras. 

• Svar på tråden Kalas med fläskfritt..
  • Coxia

Våfflor. Du lär ju inte ha stekt fläsk i våffeljärnet?

• Anonym

Jag håller med ovanstående...

Om 10 barn har fläskfritt så kan man ju såklart anpassa sig efter det, men jag hade inte köpt halal-korv åt ett helt kalas för ett barns skull. Då hade det barnet får specialkost, eller så hade jag gjort ugnspannkaka.

• Anonym

Får mussarna äta vanliga mejeriprodukter?

Det finns ju vegetariska korvar, både soja och qourn. Jag hade hellre kört vegetariskt än halal, som är totalt djurplågeri.

• Anonym (kalas)

Tusen tack för alla svar. Det med stekpannan fick jag höra från dagis när min dotter gick där och jag vet när vi hade grillkvällar så hade de en egen grill för fläskfritt och den fick aldrig användas till fläskkött. Hade ju varit otroligt tråkigt om jag gjort en massa mat som hälften av barnen sen inte kunde äta.

Nej men blir pannkakor och skulle det ändå vara så att nåt av barnen inte får äta pga stekpannan så tror jag säkert att glass och strössel funkar lika bra.

• cosinus
    Quorn-färs som tacokryddas smakar nästan precis som vanligt. Syrran är vegetarian och jag har haft svårt att känna skillnad ibland.

Veg är ju ett lysande alternativ för att lösa alla såna här problem, jag har kört på tacos med quorn-färs (och använt min vanliga stekpanna väl diskad)
  • Anonym (kalas)

Jag har aldrig testat varken soja eller quorn men det var ett kanonförslag att köra vegetariskt så kan det ju inte bli några missar. Det med godis visste jag inte så jag får kanske passa på att handla när någon av dotterns kompisar är med så kan de hjälpa mig att välja rätt.

Eftersom det är lite mer än hälften av barnen som äter just fläskfritt så känns det viktigt för mig att det blir rätt och att alla barnen får äta samma sak.  

• Anonym (miiaa)

Snällt av dig, ts, att försöka göra alla till lags, men är det inte sånt här som gör att vi har invandrarfientlighet här i landet? Dvs, att vi försöka vända in och ut på oss för att göra invandrarna nöjda?

Det finns ju hur många alternativ som helst - alltifrån att de bara äter sånt de får till att de helt enkelt stannar hemma.

Kan ju tillägga, som mamma till tonåringar, att invandrarbarnen tenderar att överge sin "tro" ju äldre de blir och glatt äta både fläskkött och gelégodis. Iaf när föräldrarna inte är med (och det är de ju inte i tonåren).

Själv har jag rest mycket som yngre och det har alltid accepterats om jag valt bort något på matbordet, men i mitt fall har det varit för att jag är lite kräsen. Aldrig att det har tillagats mat enbart för mig och aldrig att jag skulle tyckt att det hade varit acceptabelt - bara pinsamt. Har vi i Sverige kanske skämt bort invandrarna så att de inte längre skäms utan tar för givet att vi ska rätta oss efter dem?      

• Anonym (kalas)
    Anonym (miiaa) skrev 2013-01-21 09:54:46 följande:
    Snällt av dig, ts, att försöka göra alla till lags, men är det inte sånt här som gör att vi har invandrarfientlighet här i landet? Dvs, att vi försöka vända in och ut på oss för att göra invandrarna nöjda?

Det finns ju hur många alternativ som helst - alltifrån att de bara äter sånt de får till att de helt enkelt stannar hemma.

Kan ju tillägga, som mamma till tonåringar, att invandrarbarnen tenderar att överge sin "tro" ju äldre de blir och glatt äta både fläskkött och gelégodis. Iaf när föräldrarna inte är med (och det är de ju inte i tonåren).

Själv har jag rest mycket som yngre och det har alltid accepterats om jag valt bort något på matbordet, men i mitt fall har det varit för att jag är lite kräsen. Aldrig att det har tillagats mat enbart för mig och aldrig att jag skulle tyckt att det hade varit acceptabelt - bara pinsamt. Har vi i Sverige kanske skämt bort invandrarna så att de inte längre skäms utan tar för givet att vi ska rätta oss efter dem?      

Jag ser inget problem i att i detta fallet välja bort griskött pga de andra barnen inte äter det. Jag som mamma vill ha ett kalas för min dotter som både hon och hennes kompisar är nöjda med. Eftersom det är så många av barnen som inte äter griskött så tycker inte jag att det är nåt konstigt alls att välja bort det helt och välja att bara gör en sorts mat som alla kan äta. Hade det bara gällt ett eller två barn hade jag kanske tänkt annorlunda och gjort nåt annat bara för dessa barn. Samma sak är när dottern gick på dagis och hon skulle bjuda på glass då valde jag att köpa isglass enbart och då var det bara ett barn som var allergisk, såg inget problem alls i att göra så.

När det gäller just detta kalaset så vill jag självfallet att alla barn kommer, väljer jag att servera griskött så vet jag ju att det bara kommer några enstaka och det blir varken jag eller dottern lyckliga av.  
  • Anonym

Att visa hänsyn till vad folk äter pga religion eller sjukdom hör till normalt uppförande. Att din mamma känner muslimer som äter griskött betyder inte att alla muslimer gör som din mammas vänner.

• Frontline

Man kan väl visa hänsyn likväl till dom som inte äter griskött som vi gör mot allergiker eller vegetarianer.
    Vi har gäster ibland där den ena inte kan vistas i samma hus där man har haft vitlök i maten och hans fru blir hur dålig som helst av skaldjur så just därför väljer vi att inte ha dessa ingredienser dom gångerna inget konstigt med det...
    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Dracarys
    Frontline skrev 2013-01-21 10:23:16 följande:
    Man kan väl visa hänsyn likväl till dom som inte äter griskött som vi gör mot allergiker eller vegetarianer.
    Vi har gäster ibland där den ena inte kan vistas i samma hus där man har haft vitlök i maten och hans fru blir hur dålig som helst av skaldjur så just därför väljer vi att inte ha dessa ingredienser dom gångerna inget konstigt med det...
    Beror ju lite på antal också... ska man ha en fest för 17 personer och 10 av dem inte äter gris så serverar man såklart inte gris... men om man ska anpassa sig till precis alla och alla ska ha samma mat, så skulle vi alla få äta vegetariskt/ekologiskt/LCHF-halal... gunk. Utan nötter.
  • Coxia

Jag såg ett tv-program om en tv-kock som hade barnkalas med tema på grönsaker. 

Han gjorde en buffé med allt från  grönsakspinnar med dipp, pop corn, småtomater i olika färger, olika spännande frukter tex drakfrukt, nötter, smoothies. Såg grymt gott ut. Allt presenterat lite kul som tex tomater på blompinnar på en melon som en igelkott. 

• bepoe

Vi har aldrig bjudit på mat när vi haft barnkalas. Det har varit fika och lek. 

Men om du vill bjuda på mat tycker jag pannkakor/våfflor är en bra idé. Paj kan funka. Varma mackor brukar vara poppis. Plockmat, som tacos funkar fint också. Som vegetariskt alternativ kan man ha quornfärs eller en bönröra. Meze. Falafel. Hamburgare, fish n' chips, vegoburgare (finns i frysdisken)... Sojakorv. Det finns mycket. Vegetarisk är ju allra bäst, då behöver du inte fundera på halal. Stekpannan bör vara diskad, annars är det i regel inga problem. 

• Anonym

Vet du om vad halalslakt innebär? Att man dödar djuret genom att låta det förblöda. Det skulle jag aldrig få för mig att köpa. 

• nevermind

Jag hade vägrat halal... Av princip. Stackars djur.
    Fläskfritt har jag dock inga problem med.

• Johans Pillerill

Fast... Pannkaka, ts :) det kommer bli ett jädra jobb att steka så mycket pannkisar, I know!! :) dock kan du hälla i någon droppe karamellfärg i smeten och få rosa/gröna/blå/vad-som-helst pannkakor... Och färga grädden... Blir uppskattat av ungarna.

• Claudia gbg

Det är ju skillnad på att grilla på samma grill och steka i samma stekpanna. Stekpannan är ju urdiskad innan man steker kycklingkorven eller vad det kan vara. På grillen kan det ju fastna rester sim blir kvar. Stek du i samma stekpanna. Ingen fara.

• bepoe

Men vad dum jag är; hemgjord pizza är ju det självklara alternativet! Fyllningen kan ju avrieras - kyckling, räkor, banan, kycklingkorvslantar, ananas... 

Halal innebär att djuren förblöder, det gör även konventionell slakt. Skillnaden ligger i att de konventionellt slaktade djuren bedövas (tex med el), och man sticker halsen. I Halal använder man en vass kniv och gör ett tvärsnitt. Fixeringen och tiden det tar att förblöda kan nog vara rätt ångestskapande för djuret. Halal var nog tänkt att vara ett snällt slaktsätt för tusen år sedan, men nu finns snällare sätt. Alla muslimer kräver inte halal, men de som gör det kan man erbjuda vegetariskt om man har svårt att få tag på eller har etiska invändningar mot halal. 

Islam fördömer ingen som "råkar" få i sig fel mat, eller om man är tvungen att äta fel mat (pga svält el sjukdom), men man ska ju för den sakens skull inte slarva med ingridienserna. 

• Sana1
    Anonym (kalas) skrev 2013-01-21 10:15:53 följande:
    Jag ser inget problem i att i detta fallet välja bort griskött pga de andra barnen inte äter det. Jag som mamma vill ha ett kalas för min dotter som både hon och hennes kompisar är nöjda med. Eftersom det är så många av barnen som inte äter griskött så tycker inte jag att det är nåt konstigt alls att välja bort det helt och välja att bara gör en sorts mat som alla kan äta. Hade det bara gällt ett eller två barn hade jag kanske tänkt annorlunda och gjort nåt annat bara för dessa barn. Samma sak är när dottern gick på dagis och hon skulle bjuda på glass då valde jag att köpa isglass enbart och då var det bara ett barn som var allergisk, såg inget problem alls i att göra så.

När det gäller just detta kalaset så vill jag självfallet att alla barn kommer, väljer jag att servera griskött så vet jag ju att det bara kommer några enstaka och det blir varken jag eller dottern lyckliga av.  

• TheMother

Nu har jag inte googlat på det, men är det inte kosher som kräver särskilda matredskap, dvs olika beroende på om det är köttproduktion eller mejeriprodukt?
    Tror inte halal kräver det iaf, även om det inte är tillåtet att lägga halal och fläskkorv på samma tallrik t.ex.
    Jag tycker iaf att du TS gör rätt i som anpassar maten så att den passar alla barnen som kommer!
    Glöm inte att låna hem några våffelgärn, annars lär du få stå hela kalaset å grädda våfflorna (även om det kan vara idé att börja kalaset med maten så du kan steka iordning ett gäng före).
    Hoppas ni får ett toppenkalas! :)

Svar på tråden Kalas med fläskfritt..