• Anonym (Orolig)

Mitt barn ser saker som inte finns!!!

Min son som snart blir 5 ser saker! Han har förut pratat om bin som svärmar i rummet och nu berättade han att det alltid är häxor i rummet där han är... Han vet att det bara är han som kan se dom, men han blev jättearg när jag sa att de inte finns på riktigt... Hjälp!!! Har ni varit med om något liknande? Pojken utreds just nu för autismspektrumstörning. Är vanföreställningar ofta förekommande hos autistiska barn?

• Svar på tråden Mitt barn ser saker som inte finns!!!
  • Anonym (Orolig)

Känns ju lite läskigt om INGEN annan känner igen sig??!

• Anonym (Här med)

Hej! Hur har det gått för din son? Min snart 4 åring har börjat se flugor i rummet, försöker vifta bort dem etc... Blir orolig...

• Anonym (här också)

Vår snart 6 åriga dotter "ser" också saker men är för övrigt helt normal ;) Tror det är rätt vanligt? Har för mig att jag såg liknande saker när jag var barn. I vårt fall ser dottern små ljusbollar. Lite som när man tittat mot solen och sen mot ett mörkare ställe. Detta ser hon oftast när hon ska sova på kvällen men kan även vara på dagen och det är inte för att hon har tittat mot något ljus utan ser detta ändå. Vi började fundera på om det kanske var någon slags migrän då min man ser ljusblixtrar innan han får migrän. Finns ju tysta migränanfall där man aldrig får själva smärtan utan bara ljusförnimelser innan.

• Anonym (medial)

behöver inte vara en fysisk åkomma, utan barnen är väldigt öppna för medialitet. vilket försvinner sen allt eftersom de växer upp. Bättre att antingen låta det vara eller uppmuntra dom. Så länge det inte är en fysisk sjukdom med i bilden.

Ljusblixtar/orber härrör till närvaron av själar som är besök och ser till att det finns trygghet. Oftast en koppling till släktingar och andra som vart med i livet.

Visst kan barn fantisera, men man får ta det med en nypa salt och tänka på att häxor t ex är kvinnliga själar. Eller se det som hur barn ritar en teckning, dom föreställer sig ju världen ur sitt eget perspektiv. Så det handlar om att vara lite pedagogisk och tolka signalerna på rätt sätt.

Så lyckönskningar och god jord framöver. :) 

• Anonym (medial 2)
    Anonym (här också) skrev 2013-11-21 19:18:37 följande:
    Vår snart 6 åriga dotter "ser" också saker men är för övrigt helt normal ;) Tror det är rätt vanligt? Har för mig att jag såg liknande saker när jag var barn. I vårt fall ser dottern små ljusbollar. Lite som när man tittat mot solen och sen mot ett mörkare ställe. Detta ser hon oftast när hon ska sova på kvällen men kan även vara på dagen och det är inte för att hon har tittat mot något ljus utan ser detta ändå. Vi började fundera på om det kanske var någon slags migrän då min man ser ljusblixtrar innan han får migrän. Finns ju tysta migränanfall där man aldrig får själva smärtan utan bara ljusförnimelser innan.

Dessa små blixtar och mörka punkter har jag haft i snart 30 år! Är lite medial också, men har aldrig haft migrän. Sällan huvudvärk alls.
  • Anonym (morsan)

Min dotter utreds också för autismliknande diagnos.
    Hon är 9 år idag och ser inte saker vad jag vet (eller vad hon säger), MEN... Hon har alltid tidigare sett saker och haft låtsaskompisar. Hon visste hela tiden att det bara var hon som såg dom och ingen annan, och hon blev även jättearg då jag eller någon annan sa att dom inte fanns på riktigt.
    Hennes pappa (som jag nu är skild ifrån och hon inte träffar längre), blev ibland arg på henne och försökte muta henne till att få saker om hon slutade upp med dom dumheterna.
    Jag vet inte om det är så att hon lärt sig att inte prata om sina osynliga vänner eller djur eller andra saker, eller om det är så att hon inte längre ser dom? 

Jag har inte hört heller om det hör ihop med diagnosen eller om det beror på något annat? 

Svar på tråden Mitt barn ser saker som inte finns!!!