• Päronmamma

Vad är det som är så bra med många barn?

Hej Hade en vän över som "bara" har två barn. Vi satt och diskuterade barn och hon sa att hon var sugen på en trea men gubben ville inte. Inte eller var det smart pga man får dålig ekonomi, tiden blir mindre till ens barn och en själv, två barn: två händer. Hon tyckte det var skönt att plocka bort bebis grejer efter hand. Så vad är det som är så bra? Att man får en stor härlig familj? Att de har syskon ( räcker det inte med ett syskon?) finns det iöverhuvudtaget nånting bra eller praktiskt med att ha många barn? Nyfiken på vad ni säger.

• Svar på tråden Vad är det som är så bra med många barn?
  • viseversa

Vad hände med människors egen vilja? Vill man ha fler barn är två så har man väl anledning till det antar jag.

• viseversa

Jag väntar nr 4 och nej vi skulle egentligen "bara" ha 3 barn men ibland blir inte livet som man planerar och ooops så var jag gravid med en 4a. Så i mars får vi en bebis till och syskonen är väldigt spända på detta.

• persikofjaril

Har än så länge bara ett barn, en dotter på snart tio månader. Trodde efter förlossningen att jag aldrig skulle vilja föda barn igen, men känner att jag gärna skulle vilja ha minst ett syskon, kanske fler. Sambon är dock motvillig till det hela, han tycker det räcker med dottern,så vi får se hur det blir. Det blir inte förrns om ett par år, om det blir.

• Päronmamma

Samma här. Vi ska också ha nr 4. Jag vart nog lite ledsen när min vän sa dessa saker. Vi skulle också stanna vid3 men sen så blev det som det blev och hoppsan, en liten 4. Är nog orolig över mitt egna liv, ekonomin, tid m.m. Kändes som om hon dumförklarade mig som skaffar många barn.

• adaeze

Procentuellt ökar ju chanserna att iallafall en unge blir lyckad om man skaffar många :P
    nej skämt åsido, jag tycker det är mysigt med en stor familj, dubbelt så många som älskar en och ger en glädje, att se dem växa upp och formas, men det jag älskar mest med att ha mer än ett barn (har dock bara två än så länge) är syskonkärleken, mitt hjärta smälter när jag ser dem på natten när de sover och ligger och håller om varann <3 

• keron

Vi har 4 barn och vi skulle inte heller ha fler än 3. Men livet blir inte alltid som man tänkt sig. Vi har efter varje barn känt oss "nöjda" så och sagt att vi inte ska ha fler, tills spädbarnstiden passerat. Då har längtan efter ett till barn börjat pocka på.
    För vår del har det inte handlat om att det inte skulle räckt med färre barn. Hade v inte fått fler så skulle det ju räckt med två. Men nu råkade vi bli gravida fler gånger och det fanns inget i våra liv som sa att vi inte kunde ha fler barn, och så fick det bli.

Jag tycker att det är jättehärligt med "många" barn (tycker inte att 4 st är så många)! Barnen älskar varandra djupt och är varandras bästa vänner. Det är en trygghet för dom att ha varandra :)

Nu ska dock sambon steriliseras trots sina blotta 30 år, då vi känner att vi faktiskt inte vill ha några fler barn och vi har ingen ork, tid eller råd med fler heller.

• Duckan

Jag har bara ett barn (kan ej få fler) och jag kan sakna känslan av en "stor härlig familj där ungarna leker tillsammans" för ett ensambarn har det nog lite trist emellanåt. I alla fall så som vi bor där alla lekstunder måste fixas via föräldrar än så länge.

• LinneaJosie

Så länge man kan ta hand om sina barn stör det mig inte om man ensam vill befolka jorden.

• Päronmamma

Var på affären alldeles nyss med alla mina barn. Hörde en tant säga - oj, tre stycken. Och jag såg blickar och folk som himlade med ögonen. Tror jag är inne i en liten 4 barns kris känns skönt att läsa era kommentarer dock

Svar på tråden Vad är det som är så bra med många barn?