en person som i första hand är intresserad av att vara med barnen! verkar ju banalt men har sett de mesta i vikarieväg ;)
en person som hälsar, är glad och positiv.
har i åtanke att denne person är just på förskolan då en ordinare personal är borta, och tillvaron kan därför i början upplevas som lite rörig. de bästa en vikarie kan göra då är att fråga, vart ska jag vara? vad ska jag göra? vad vill ni ha hjälp med?
tar gärna egna intiativ - "ska jag starta en vattenaktivitet?"
en lyhörd, flexibel person som söker upp barnen och är intresserad av att göra saker tillsammans med dom.
en person som är lyhörd för de andra pedagogernas förhållningssätt gentemot barnen (förutsatt att detta är ett bra förhållningssätt såklart!) och försöka efter bästa förmåga anpassa sig efter detta för att skapa en vi-känsla i personalgruppen och för att undvika irritation.
en person som kommunicerar med sina arbetskamrater. "hur gör vi idag?"
lita på att barn kan! låt dom testa och prova olika saker, säg ja oftare än nej =)
en person som är pålitlig, punktlig och intresserad av att lära tillsammans!
de vore min drömvikarie på min arbetsplats! =) tyvär är det svårt att hitta bra vikarier, och dom som är bra blir ofta anställda på längre vik.
tycker de är ett lysande tecken att du redan här är intresserad av att göra ett bra jobb!
lycka till!