• MissEofc

Sex efter förlossning

Födde min dotter för 2 veckor sen, och under andra halvan av graviditeten hade jag absolut ingen sexlust. Direkt efter förlossningen kom den tillbaka. Så, hur länge sitter stygnen kvar? Sprack ytterst lite och fick sy 3 eller 4 stygn. Och när slutar man blöda? Har inte direkt lust att nuppa medans det kommer ut blod. Hur var det för er?

• Svar på tråden Sex efter förlossning
  • Ova

Jag har blött i ca 3 veckor och har heller inte sytts mer än du.

• MissEofc

Okej, hörde att man kan blöda upp till 6 veckor men tänkte att det kanske inte var så för alla :)

• MissEofc

Men oj, 9 veckor?! Men jag har typ slutat, kommer bara ytterst lite nu, borde det inte sluta relativt snart då? Kommer ju få blodförlust om jag ska gå med det här i 9 veckor..

• MalinEddie

Nu sprack jag inget med något av barnen men jag blödde i ca 3 veckor. Då kände jag mig helt återställd och hade gärna sex igen. Med tanke på infektionsrisken är det klokt att vänta tills man slutar blöda. Många väntar tills efterkontrollen för att vara på den säkra sidan.

Avskyr CIO-metoder.
  • Fru Mamma

När stygnen försvinner beror på vad dom sytt ihop dig med. En del stygn försvinner efter ca 2 veckor, andra försvinner inte förrän efter ca 6 veckor.
    Avslaget kan hålla på upp till 8 veckor, och om man inte väntar tills det slutat helt så är det jätteviktigt att använda kondom för att minimera risken för infektion i livmodern.

• MissEofc

Hur vet man om man tappat stygnen då? Syns dom på pappret när man torkar sig eller så?

• Fru Mamma

Det beror också helt och hållet på vad dom använt för att sy ihop dig med... En del "ramlar bort" och en del äter kroppen upp.
    Antar att det är yttre stygn du fått? Då borde du kunna kika med spegel för att se om dom är kvar eller ej... Är det inre stygn så tvätta händerna ordentligt och sprita ordentligt och kör sedan upp ett finger och känn efter väldigt försiktigt för att kolla om dom är kvar

• MissEofc

Hon sa att det var några skönhetsstygn, så antar att det var yttre.. Vet inte om jag vågar kolla där nere, är rädd för att det ska se ut som om en köttkvarn gått lös eller nått på mig.. Haha

• Fru Mamma

Haha, gör samma procedur då, tvätta noga, sprita noga och känn efter. :)

• Fru Mamma

FÖRSIKTIGT! Sitter dom kvar och du går "för hårt på" så gör det ont.

• Natulcien
    MissEofc skrev 2013-01-21 18:36:57 följande:
    Men oj, 9 veckor?! Men jag har typ slutat, kommer bara ytterst lite nu, borde det inte sluta relativt snart då? Kommer ju få blodförlust om jag ska gå med det här i 9 veckor..
    Jo, då slutar det nog snart. Jag blödde inte jättemycket i 9 veckor. Det var mycket i kanske 4-5 veckor, och sen bara lite i några veckor till.
  • MissEofc

Känt efter (OBS till er andra om ni provar, vänta en stund så spriten torkar in i händerna, aj vad det sved!) och jag känner ingenting? Eller ah inget som man inte brukar känna dvs..

• MissEofc

Lägger om frågan, kan man nuppa ifall stygnen är kvar? Eller skadar det mig/killen?

Svar på tråden Sex efter förlossning