• Odd Pixie

Förskollärare på heltid - Hur ser en vanlig dag ut?

Jag ska börja utbilda mig till förskollärare och är lite nyfiken på hur en vanlig dag som förskollärare ser ut kanske framförallt tidsmässigt då. Vilken tid börjar och slutar ni? Har ni någon lunchrast eller hur funkar det där, är eran lunch det ni äter med barnen eller har ni med er egen också? Händer det att ni får jobba över för att kunna planera eller något sådant? Hur ofta i så fall? Vilka tider landar det på i slutändan?

• Svar på tråden Förskollärare på heltid - Hur ser en vanlig dag ut?
  • Pippi Långstrump

Tider är tid 06.00-13.30, mellan 7.30-15.30 sen 9-18. Sedan till kommer apt och gemensamma planeringar.
    Äter med barnen. 30 min rast varje dag.
    Lycka till med studierna!

• Gurkan

Jag arbetar visserligen bara 75% men vi börjar allt från 6.15 till 10.30 och slutar mellan 12.45 till 18.30. Lunchrast har jag men net alla dagar det beror på. Öppnar ag vid 6.15 går jag hem 12.45 och då har jag ingen rast annars har jag 30 minuter. Lunch äter jag pedagogiskt varje dag. Jobba över händer titt som tätt eftersom det är svårt att tag på vikarier i min kommun. Förra terminen fick jag ihop nästan 30 timmar extra.

• Lillylou

Jobbar just nu 92.5% Jag jobbar 8-14.30 / 8-14.30 /  7.30-15.45 / 9-16.45 och sen rullande fredagsschema. Utöver det så har jag enskild planeringstid 2h i veckan och ett 4h kvällsmöte en gång i månaden. Jobbar en del övertid, ibland i barngrupp och ibland för planering. Blir kanske 2-3 timmar i månaden om det inte är något särskilt.

Lunch äter vi tillsammans med barnen. Jag har ibland med mej egen mat och beroende på vad barnen får för lunch så väljer jag antingen att äta den i barngrupp eller på min rast.

• HannaHYLK

Jag har ett schema utan öppningar och stängningar vilket innebär arbetstider som 7:15-16:15 / 8-16:45 / 7:15-14:30 / 8:30-16:45 och så var tredje fredag 7:15-13:30. Har man öppningar/stängningar jobbar man från 6:30 och till 18:30 som mest. Vi är schemalagda 39 h per vecka. Den övriga timmen disponerar man till avdelningsmöten, APT, föreläsningar och annat på kvällstid.

Jag är lunch tillsammans med barnen (en himla fin förmån att få vällagad mat varje dag) och har utöver det 30 minuters rast.

Det händer att man får jobba över ibland, om någon kollega är sjuk. Den tiden kan man själv sedan ta ut som kompledigthet om man behöver gå tidigare nån dag. Brukar inte stanna för att planera. Däremot gjorde jag sjukt mycket planering hemma under det första året jag arbetade (då arbetade jag bara 80%). Numera gör jag nästan inget alls hemma.

• MartinaE

Jag jobbar 75%, mitt schema ser ut så här: Må: Ledig Ti: 7.30-15, ons, 7:45-16.15, To: 8-16, Fre: 8-15

Tisdagar har jag planering 2 timmar på förmiddagen. Onsdagar börjar jag med 1 timmes morgonmöte, Torsdagar har vi 1 timmes avdelningsmöte, Fredagar har jag utvecklingsgrupp eller grönflagg-grupp i 1,5 timme.

Tisdagar har vi 5-årsgrupp, Onsdagar har vi oftast innelek på förmiddagen och bygger motorikbanor i stora gympahallen, Torsdagar går vi till skogen. Vi jobbar temainriktat efter lyssnandets pedagogik kopplat till läroplanen.

Jag sitter ca 30-60 minuter med dokumentationer utöver min planeringstid när mina kollegor släpper iväg mig. Jag älskar mitt yrke!! Jag jobbar aldrig över då jag har all planeringstid inbakad i mitt schema.

• elyse

Mitt nuvarande schema är 8-16:30, 6:30-14, 7:30-14 och 8:45-16:15 med rullande fredagar. Därtill 4 timmar planeringstid och en timme för personalmöte/avdelningsmöten. Jag får ofta ta av min planeringstid för att istället vara i barngrupp och det händer att jag gör saker på min fritid som annars borde ingå i min planeringstid. Det händer att jag täcker upp för kollegor när det är ont om vikarier och jobbar lite längre eller tar en öppning åt någon.

Vi har pedagogisk lunch, men ibland har jag med mig mat som jag äter på min rast (30 min). 

Svar på tråden Förskollärare på heltid - Hur ser en vanlig dag ut?