• Night Ryder

Den inte så vackra vägen mot utbrändhet...

Just nu tänker jag att i morgon ska jag ringa VC.
    Men så vet jag ju att om jag kommer så långt som till att träffa en läkare, så kommer jag göra ett väldigt piggt och fräscht och friskt intryck. Just då. Sen kommer jag vara helt slut och bara säcka ihop.
    De senaste 8 åren av mitt liv har varit väldigt stressiga. Självmordsbenägen partner, skilsmässa, en hel del olika brott (jag som var brottsoffret) i samband med skilsmässan. Domstolsförhandlingar (jag vann dem alla). Fick flytta långt ifrån allt pga trakasserier. Har flyttat flera ggr under dessa år, nu troligen landat. Ny relation, strul med barn (särskilda behov), inte fått jobb inom min branch. Sjukdomar inom familjen, jobbigt med ekonomin. Jag klarade allt detta, men nu... nu är det vägs ände. Mitt nuvarande jobb är krävande. När jag är ledig har jag hela tiden mer och mer ont i magen för att jag snart ska tillbaka på jobb igen. Ju mer det närmar sig desto värre. Hade kunnat ta saker mer med en klackspark om jag hade varit i bättre skick, men är för trött. Orkar inte ta konflikter öht. Det blev riktat gnäll mot hur jag gjorde matpauserna (5 min/timme = 30 min på ett 6-timmarspass, fick höra att det inte var okej att slå ihop det och man behöver inte käka mer än 20 minuter i alla fall). Orkade inte ta den diskussionen, så nu är det sällan jag öht tar paus på jobbet. När jag kommer hem från jobb somnar jag sittande på första stället jag sätter mig på. I en affärsrelation avsa jag mig ansvaret och bad alla kontakta min affärspartner i stället. Två dagar senare blev jag utan förvarning kontaktad i alla fall - kunde självklart inte komma med några bra svar, då jag trodde att jag skulle slippa detta engagemang. Nu är jag fortfarande kvar i den sitsen. Min partner blir inte kontaktad alls, utan alltid bara jag. Blir bara tyst eller så. Orkar inte ta konflikterna, diskussionerna.
    När jag var som mest brottsutsatt kunde jag inte läsa längre texter. Funkar bättre idag, men jag orkar inte med samspel med andra människor. Blir bara trött. Slutar oftast med att jag bara låter dem få som de önskar, vilket ju i slutändan gör att jag blir väldigt exploaterad. När jag gick upp i heltid på mitt jobb, accepterade jag detta på vissa villkor (för att jag skulle orka och inte bli utbränd, vilket jag sa rent ut). Kan väl inte säga att jag blev så väldigt hörd där. Men orkar inte kräva struktur, för det tar för mycket energi. Är mån om min professionalitet, dock, så jag biter ihop på jobbet. Väl hemma ballar jag ur i stället. Orkar inte. Har humörsvängningar. Ibland känns det som jag bara vill döda av alla husdjur, säga upp jobbet, avsluta affärsförbindelsen osv. Är mycket medveten om vilka åtgärder jag borde göra i mitt liv (mindfulness, gymnastik mm) för att må bättre, men orkar inte göra dem. Om jag har en sekund ledig sover jag hellre. Och det är inte ofta. Har inga problem att sova, men kör full fart från ca 05-24 varje dag. Sällan jag sitter ner. När jag gör det somnar jag. Somnar ofta vid matbordet när jag äter, eller på toa. När jag kör bil funkar det rätt bra, men somnar ofta direkt när jag har parkerat bilen.
    Pga tidigare erfarenheter (förföljelse och trakasserier) vill jag inte visa några som helst svagheter. Vill inte ge någon möjligheten att hitta något att kritisera. Att bryta ihop är därför inte riktigt min grej.  Men nu är det slutet av denna resa känner jag. Har gått från att vilja gråta men inte kunna till att vara lite tårögd alltför ofta varje dag. Men det är korta gråtattacker, bara minuter. Mer tid går åt till att älta, funder på hur jag ska lösa allt.
    Jävlar vad jag är djupt nere i skiten.

• Svar på tråden Den inte så vackra vägen mot utbrändhet...
  • Night Ryder

Det jobbigaste på jobbet är väl den ständiga övervakningen och inställningen att eftersom man uppbär lön så ska man vara effektiv varje ögonblick. Det är psykiskt och fysiskt tungt arbete och står man en halv minut och tittar på att något går som det ska så är det genast frågor om varför man bara står och glor och inte gör nåt vettigt. Väldigt ofta en massa snack om att man har gjort nåt fel, eller att nån kollega har gjort fel, eller att någon tidigare anställd har gjort något fel. Känns jättenegativt. Svårt att få vikarie om man är sjuk. Har jobbat med feber rätt många gånger. Ofta arbetsmoment som är helt nya eller som man inte riktigt vet hur man ska lösa. Mer regel än undantag att man inte vet hur dagen kommer se ut när man kliver in genom dörren. Allt ansvar ligger på oss som arbetare att se till att allt blir gjort. Trots att vi aldrig hinner göra klart allt blir det skäll över det som är ogjort. Antingen skäll på mig personligen eller stå och lyssna på skäll på kollega som inte är på plats, men som inte är vatten värd. För mycket negativitet. Men är i sitsen att jag inte längre tror att jag har nåt att tillföra på nån arbetsplats och alla som söker arbetstagare vill att man ska vara så himla driven. Driven är väl långt ifrån hur jag känner mig.

• Night Ryder

Läkartid bokad. Det värsta är att pendla så mycket i humöret. Att känna att nämen det här går ju bra och oj vad jag är lycklig till att bara minuter senare ha gett upp allt. Inte orka. Förbanna allt och alla.

• Glasklar

Hur har det gått för dig? Funderar på det du skriver ang att du accepterade att gå upp till heltid, låter som att det var efter arbetsgivarens önskemål? Vad säger dina kollegor, upplever fler samma krav och stress?

• Night Ryder

Den som jag tog över heltiden efter slutade pga psykisk stress... Hen sade upp sig pga detta. Tog skulden helt på sig själv, att hen inte klarade förväntningarna. Det är det man förväntas göra.
    Jag fick erbjudandet om att gå upp i heltid, sa vad mina villkor var men de har inte uppfyllts.
    Mår väl sådär. Fick en offentlig skampåläggning från jobbet i dag. Mitt namn nämndes inte, men de som vet, vet ju vem det gäller... Känner för att bara ligga och glo in i väggen några dar.

• asta66

Massor med kramar. Så klokt av dig att stanna upp och ta en paus. Du har klarat av så mycket så nu är det dags att du stannar upp och lyssnar på dig själv.

• Jenyma

Kramar till dig.

Och det gör ingenting om du bryter ihop hos läkaren, det är tvärtom nästan bättre, att det syns hur dåligt du mår så du kan få rätt hjälp.

Ta hand om dig!

• Night Ryder

Tack sötnosar. Ska försöka att inte spela hurtig... Känns bra med lite uppbackning.

• Stjärnglans

Var också slutkörd för ett antal år sedan av andra anledningar men känner igen det där fasadspelet som är så otroligt tröttande, att spela över för att verka må bra utåt sett. Av att vara på helspänn hela tiden gör att du har mycket vila att ta igen räkna inte med att det går snabbt men du har redan tagit första steget genom att kontakta läkare. Hoppas du blir sjukskriven ett tag, får vilat upp dig och sedan få nya ideer

• Night Ryder

Tack Stjärnglans! Ja, jag funderar också i de banorna. Har ju redan ett rätt långt arbetsliv bakom mig. Så jag vet att det finns jobb där jag är uppskattad och där jag mår bra. Alltså är det bara korkat att stanna på ett jobb där jag mår dåligt och inte är vatten värd. Varför ha kvar skit i mitt liv när jag kan välja bort den? Ja just det ja - tröttheten. Som gör mig till en zombie. Som får mig att inte orka agera. Denna vecka hoppas jag ska vända allt, lite i alla fall.

• Night Ryder

Ja... ska snart iväg till läkaren då. Har ingen aning om hur allt kommer gå. Vet inte ens vad jag vill, förutom att sluta må dåligt då. Växlingarna från må bra till må jättedåligt är tuffa. Och sen HUR himla dåligt jag mår när jag mår dåligt är skrämmande. Vill verkligen inte ha det så, och vill verkligen inte riskera att det blir värre, att jag faller djupare ner i dipparna.

Svar på tråden Den inte så vackra vägen mot utbrändhet...