• Alltid Daph

Fem månaders-valp kissar ofta inne

Valpen är fem månader gammal nu och ganska opålitlig vad gäller pölar... På nätterna går det bra, hon gnäller vid fem-sextiden när hon vill ut. På dagarna måste hon dock ut en gång i timmen ungefär, annars blir det pöl. Och ibland blir det en även fast hon var ute 40-50 minuter tidigare. Hon signalerar inte alls, helt plötsligt kliver man bara i en pöl. Borde hon inte kunna hålla sig längre vid det här laget? Jag undrar om vi inte varit tillräckligt tydliga med att det är ute man ska kissa, hon verkar tycka att inne går lika bra. Trots beröm och godis när hon kissar ute och låtsas som ingenting när hon kissar inne.

Vad göra mer??  

• Svar på tråden Fem månaders-valp kissar ofta inne
  • Grytlapp

Valptiden är den tid man som hundägare alltid kliver i pölar och får plocka upp högar av illaluktande valpavfall.
    Det enda som fungerar är att ta ut valpen direkt efter lek, sömn, mat och gärna därimellan också.
    De kan inte inte kontrollera blåsan förän de är runt 6 månader gamla.

• Alltid Daph
    Grytlapp skrev 2013-01-22 10:44:16 följande:
    Valptiden är den tid man som hundägare alltid kliver i pölar och får plocka upp högar av illaluktande valpavfall.
    Det enda som fungerar är att ta ut valpen direkt efter lek, sömn, mat och gärna därimellan också.
    De kan inte inte kontrollera blåsan förän de är runt 6 månader gamla.
    Vår första hund var betydligt mer rumsren vid samma ålder. Men det kanske beror på att hon var en sommarvalp och vi var ute mer.
  • Åsiktskvinnan

Olika hundar, olika mognad. Gå ut oftare med valpen. Skippa godis vid berömmet annars kan hon bli tjock. Ett kort: duktig, räcker. Med glad röst, dock inte för glatt så hon avslutar mitt i.

• Grytlapp
    Alltid Daph skrev 2013-01-22 10:50:55 följande:
    Vår första hund var betydligt mer rumsren vid samma ålder. Men det kanske beror på att hon var en sommarvalp och vi var ute mer.
    Det brukar vara lättare då. Vad är det för ras?
  • Alltid Daph
    Åsiktskvinnan skrev 2013-01-22 10:55:07 följande:
    Olika hundar, olika mognad. Gå ut oftare med valpen. Skippa godis vid berömmet annars kan hon bli tjock. Ett kort: duktig, räcker. Med glad röst, dock inte för glatt så hon avslutar mitt i.
    Hon börjar redan bli ganska tjock... en liten matglad en. Vi berömmer precis när hon är klar och då kommer hon springande för att få belöning. Har jag inget med mig ut blir det klappar och beröm istället.
    Grytlapp skrev 2013-01-22 10:55:22 följande:
    Det brukar vara lättare då. Vad är det för ras?

En skotte. Andra hunden är en westie. De är ju lika raser så borde inte vara det som är skillnaden. 

• Grytlapp
    Alltid Daph skrev 2013-01-22 11:01:46 följande:
    Hon börjar redan bli ganska tjock... en liten matglad en. Vi berömmer precis när hon är klar och då kommer hon springande för att få belöning. Har jag inget med mig ut blir det klappar och beröm istället.

En skotte. Andra hunden är en westie. De är ju lika raser så borde inte vara det som är skillnaden. 

Härliga raser.
    Det löser sig med kisseriet vad det lider.
  • Dexter dot com

Ha bara tålamod och gå ut oftare! Vissa hundar blir inte rumsrena förren vid 1 års ålder. Min sista valp behövde ut minst 2g/timmen tills hon var ca 7 månader+ 1 g på natten.
    Många hundar visar inte att dom behöver ut utan du får hålla koll helt enkelt. 

• Alltid Daph
    Dexter dot com skrev 2013-01-22 11:44:57 följande:
    Ha bara tålamod och gå ut oftare! Vissa hundar blir inte rumsrena förren vid 1 års ålder. Min sista valp behövde ut minst 2g/timmen tills hon var ca 7 månader+ 1 g på natten.
    Många hundar visar inte att dom behöver ut utan du får hålla koll helt enkelt. 
    Trösterikt. Jag började oroa mig för att hon skulle kissa inne tills hon blir en gammal gråhårig hundtant. Vi försöker bevaka henne men hon är mycket snillrik och tycks passa på precis när ettåringsungen kräver uppmärksamhet. Det värsta är att jag förstår henne så väl. Jag vill inte heller gå ut i femton minus och kissa.
  • february stars

Rutiner! Ut direkt på morgon, efter mat/dryck, lek och sömn. Till slut kommer hunden komma till dig och tala om när det är dags. Rastlöshet/snurrande brukar vara klara tecken. Bor högst upp i lägenhet, körde dedikerad "kisshörna" med tidningspapper den första tiden. Tidningen togs bort när han kom fram och visade att han ville ut. :)

• Dexter dot com
    february stars skrev 2013-01-24 00:16:21 följande:
    Rutiner! Ut direkt på morgon, efter mat/dryck, lek och sömn. Till slut kommer hunden komma till dig och tala om när det är dags. Rastlöshet/snurrande brukar vara klara tecken. Bor högst upp i lägenhet, körde dedikerad "kisshörna" med tidningspapper den första tiden. Tidningen togs bort när han kom fram och visade att han ville ut. :)

Många hundar "talar aldrig om" att dom behöver ut utan ägaren får lära sig hundens signaler och rasta den innan den är akut nödig.
  • Dulce

Jag förutsätter att hundens allmäntillstånd är bra för övrigt så att hon tex inte går runt med en urinvägsinfektion? Det gör ju naturligtvis att de har svårt att kontrollera kisseriet. Annars tycker jag att du har fått bra tips, rutiner är a och o med en liten, det kommer att ge sig till slut om hon är frisk. Min hade sedan en trots-släng när hon hade varit rumsren i en månad, men det är bara att bita ihop o komma igen

• Alltid Daph

Nja, jag undrar ju lite om hon verkligen förstått att det är ute man ska uträtta sina behov. Hon gör det ju oftast ute men tycks mycket belåten med att göra det inne också. Kissar till och med i soffan om hon är där (hon kan inte hoppa ner själv) och det gjorde aldrig första hunden. Men hela natten kan hon ju uppenbarligen hålla sig och sen säga till tidigt på morgonen när hon behöver kissa. Underligt. Glad  

• Dexter dot com

Man brukar säga att en valp inte kan kontrollera blåsa/tarm fysiskt förrens runt 6-7 månader så kommer hon inte ner från soffan när hon är nödig så har hon inget val utan pinkar där hon befinner sig.
    En valp som sover blir sällan nödig och därför klarar många valpar att hålla sig på nätterna.
    Att gå ut med valpen oftare är den enda lösningen :)

Svar på tråden Fem månaders-valp kissar ofta inne