Inlägg från: FrökenVärmeljus |Visa alla inlägg
  • FrökenVärmeljus

Varför går jag inte ner i vikt?

mrsdalloway skrev 2013-01-23 13:58:52 följande:
    min kille säger också att det är en myt? jag tror inte det, tycker det låter fullkomligt logiskt.. :) någon som har belägg för att det skulle vara en myt?
    Din pojkvän har rätt svältläge ÄR en myt. Det är korrekt att man inte ska ligga på ett för lågt kaloriintag under en lång period eftersom det kan vara skadligt för kroppen men du slutar inte gå ner i vikt för att du äter för lite.

Dina celler omvandlar energi och använder till att hålla din kropp vid liv HELA tiden. Processen kallas cellandning (look it up). Vid cellandningen så behöver kroppen syre för att kunna omvanda energin till en form den kan förbränna. Det är därför kroppen behöver syre öht. Så med logiken att kroppen sparar all energi när man äter lite så skulle vi inte heller behöva andas när kroppen är i "svältläge".

Det är många som tror på myten om svältläge och om du nu tycker att det känns logiskt så kan du väl förklara hur det kommer sig att människor i extrem fattigdom som inte får någon mat är så smala? Med "er" logik så skulle det inte finnas några underviktiga människor. Är det människor med ätstörningar och som ser ut som vandrande skelett som är en myt kanske? Flört
Svar på tråden Varför går jag inte ner i vikt?