• Mohaha
    Äldre 22 Jan 12:58
    1529 visningar
    24 svar
    24
    1529

    Tror ni att vi är på väg mot ett Orwell/Kontrollsamhälle?

    Sedan FRA-lagen infördes 2008 så avlyssnas e-post, sms, webbtrafik, chattar och mobil- och telefonsamtal hos allmänheten utan brottsmisstanke. Idag är det också vanligt att varje buss, tåg, tunnelbana och språvagnsresa registreras i ditt namn. Många tror att det här är starten på ett Orwellsamhälle där storebror ser dig.

    Vad tror ni. Är vi på väg mot ett Orwellsamhälle/kontrollsamhälle?

    Läs mer om romanen här

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Tror ni att vi är på väg mot ett Orwell/Kontrollsamhälle?
  • Mohaha
    Äldre 22 Jan 13:03
    #2
    tahira skrev 2013-01-22 13:01:21 följande:
    Ja, kanske. Men det stör mig inte alls. Tvärtom tycker jag att det känns tryggare.
    Ok jag är delad i hur jag tycker. Dels tycker jag som du att det känns tryggare då kriminella lättare blir upptäckta men samtidigt ogillar jag att känna mig övervakad. Det är lite svårt det där.
  • Mohaha
    Äldre 23 Jan 10:21
    #4
    Themis skrev 2013-01-22 17:42:08 följande:
    Enligt min man är vi redan där.

    Och det finns ju vissa tecken i skyn:

    statan.se/2013/01/14/nokia-ertappade-med-avly.../

    Men jag brukar inte orka debattera det där i fullskala, det räcker med en i familjen som brinner för detta.
    Nej fy vad dåligt gjort. De är säkert inte ensamma heller. Just sånt känns inte alls ok.
    Och jag förstår om ämnet lätt kan bli uttjatat om du har en man som brinner för det så haha
  • Mohaha
    Äldre 26 Jan 11:33
    #6
    PolyPond skrev 2013-01-24 22:24:56 följande:
    Ja, och det skrämmer mig, då jag tillhör en grupp som varit otroligt marginaliserad, ja till och med sjukdomsförklarad och förbjuden. Kanske krävs det att man tillhör en sådan skara för att inse hur allvarlig utvecklingen vi rusar mot är?
    Man är väldigt naiv om man tror att regeringar alltid vill väl, korruption inte är ett stort hot och regimer inte kan störtas.
    Ja det ligger mycket i det du säger. Sedan är jag också rädd att all den här informationen som samlas om folk ska komma i fel händer och utnyttjas.
Svar på tråden Tror ni att vi är på väg mot ett Orwell/Kontrollsamhälle?