• golvet1

Under 25. Gjorde ni KUB-test?

Hej! Jag är 18 år och äntligen gravid igen efter missfallet i somras. Dock så är de så att allt dåligt verkligen händer mig och jag funderar på att göra KUB-test för att kunna förbereda mig om de visar att de är något "fel". MEN de kostar ju 1500 och då får man bara reda på risken och visar de sig att jag är i riskzonen och måste gå vidare så kommer jag nog inte vilja de eftersom de ökar missfallsrisken med typ 0,5-1% och eftersom jag redan haft ett missfall så känns de inte som om jag vill utsätta mig för kanske ett ytligare missfall. Men vi säger att jag väljer att gå igenom de iaf och de visar sig att de är något "fel" kommer jag nog inte kunna göra abort även fast jag vet att de kommer bli otroligt tufft att ensam behöva ta hand om ett barn som behöver extra mkt hjälp. Ja jag kommer få vara själv för pappan har lämnat mig efter att vi tillsammans har planerat detta barn! Han säger att han ska vara delaktig men jag kan inte lita på honom. Eftersom barnet är planerat känns de inte rätt på något sätt att göra abort. Men ni unga! Hur tänkte ni ?

• Svar på tråden Under 25. Gjorde ni KUB-test?
  • Zayco

Är själv 18 år, och jag kommer göra KUB-testet. Det är ingenting som medför risker och jag vill gärna veta så mycket som möjligt om mitt barn. 

• jashrinah

jag skippade det (21 år ) eftersom jag ändå inte skulle gjort en abort även om jag fått veta att det var väldigt hög risk att nått var fel. 

• Zayco
    jashrinah skrev 2013-01-22 14:06:03 följande:
    jag skippade det (21 år ) eftersom jag ändå inte skulle gjort en abort även om jag fått veta att det var väldigt hög risk att nått var fel. 
    Man får veta med 99% säkerhet om barnet skulle ha kromosomavvikelser. 
  • jashrinah
    Zayco skrev 2013-01-22 14:07:07 följande:
    ja men jag skulle inte ha gjort abort ändå så tar hellre den nyheten om mitt barn när det väl är här och kärleken kan mildra sorgen :) 
  • Kotthare

Aldrig. Alla barn är välkomna till oss.

• Sandraa L
    Den siffran stämmer dock inte, KUB kan även vara väldigt missvisande då de endast gör en UPPSKATTNING. Finns barn som haft DS trots låga resultat och vise versa. 

• Sandraa L

Låt mig tillägga att jag var 16år när jag fick dottern, fullt frisk och ingen aning om vad kub var, fick inte ens förfrågan. Var 19år nu när jag blev gravid med syskonet som kommer i Juni, är däremot 20år nu sedan ett par dagar tillbaka och fick knappt information om kub, inte var det aktuellt heller. Man gör som man själv vill men sannolikheten är som sagt väldigt liten med tanke på din ålder. Känner INGEN mamma under 30-35+ som gjort KUB.  

• Zayco
    Sandraa L skrev 2013-01-22 14:13:41 följande:
    Den siffran stämmer dock inte, KUB kan även vara väldigt missvisande då de endast gör en UPPSKATTNING. Finns barn som haft DS trots låga resultat och vise versa. 

Då gör man Fostervattensprov och där är resultaten rätt så säkra.
  • vincere

Nej. Såg ingen anledning till det då jag inte skulle riskera ett missfall på ett friskt barn, om FVP skulle gjorts.

Om fostervattensprov och moderkaksprov: "Den ökade missfallsrisken ligger kring 0.5-1%, alltså jämförbart med den sannolikhet som en 35-40 årig kvinna har att få ett barn med Downs syndrom." 

• Älska livet som det är

Inte 99% säkerhet. Även om du ligger på tio siffran så kan barnet ha en avvikelse ändå. Det är som sagt bara en uppskattning.

Svar på tråden Under 25. Gjorde ni KUB-test?