• mp90

Kan man göra så 11 veckors bebis sover längre på natten?

Jag har en liten skrutt på 11 veckor! Vaknar 2-3 timmars mellanrum på natten o vill ha käk, ja ammar! De har hänt 3 gånger att han sovit 6-7 tim i streck men vet inte hur de gick till! Han somnar vid mitt bröst så är inga problem så på natten! Men nu har snart 3 månader gått med att vakna varannan timme o de börjar att bli lite jobbigt! De är ju bara att gilla läget men tänkte om någon av er har något tips:)?

• Svar på tråden Kan man göra så 11 veckors bebis sover längre på natten?
  • skogsvitter

För oss har det gett mer sammanhängande sömn om bebisen sovit intill pappan istället. Jag vet inte om ni samsover men jag får intrycket av det, och då blir det lätt så att de vaknar och ammar ofta. Kanske oftare än vad de egentligen behöver. Samtidigt underlättar det ju, och därför tyckte vi det var skönt att pappan också kunde ge den närheten när vi samsov så liggammade jag bara som vanligt när hon väl vaknade

• mp90

Han sover i sin säng, o gnyr efter 2 tim ungefär.. O vill inte ha nappen utan tutten! Hopplös:p

• Ramborg

När somnar han på kvällen? Vi styrde långsamt in vår tös på "normal" dygnsrytm genom att väcka henne vid 23-tiden när vi själva går och lägger oss. Då fick hon ren blöja och amma. Dämpad belysning och lugnt såklart, hon vaknade knappt. Då var hon mätt och då sov hon längre och längre nattpass efter det.

Vid trefyra månader flyttade vi in hennes spjälsäng i eget rum också och då sov hon mycket längre i sträck. Det verkade som om vi störde henne med våra ljud och rörelser.

42.
  • Klycka

Säger som skogsvitter ovan. Min son sover uppepå pappa och har sovit 10-12 timmar per natt sedan han var 10 vockor ungefär. Slipper känna mjölklukten på natten liksom lägger jag mig för nära dem vaknar han direkt

• skogsvitter
    mp90 skrev 2013-01-22 14:46:17 följande:
    Han sover i sin säng, o gnyr efter 2 tim ungefär.. O vill inte ha nappen utan tutten! Hopplös:p
    Jaha men då känns det ganska självklart att det är närhet han vill ha, jag fick för mig att ni samsov av någon anledning! Men är det så att han sover ensam så är det inte konstigt att han vaknar ofta. Det brukar underlätta om de får sova nära så då skulle jag föreslå att ni provar att samsova istället
  • mp90

Fast samsova känns uteslutet! Både för ja inte vill de ifall man rullar på honom o för att han måste vänja sig vid att sova själv! :)!

Ingen som testat ersättning på kvällen eller så o sett att de sover längre? :)

• skogsvitter
    mp90 skrev 2013-01-22 18:27:29 följande:
    Fast samsova känns uteslutet! Både för ja inte vill de ifall man rullar på honom o för att han måste vänja sig vid att sova själv! :)!

Ingen som testat ersättning på kvällen eller så o sett att de sover längre? :)
    Fast du har ju lite fel infallsvinkel om du vägrar samsova för att du tycker att en nyfödd bebis måste lära sig sova själv?! Det är inte så det funkar att ha barn. De blir trygga och självständiga genom att få närhet och trygghet från dig som förälder den första tiden. Först då kan de utveckla en egen trygghet, den kan du inte tvinga fram!

Och sen finns det ingen som helst risk att du skulle råka rulla på honom, såvida du inte använder droger, tunga mediciner eller är full när ni sover? Dock, om du ändå är orolig så finns det åtskilliga alternativ om man vill samsova på den säkra sidan. Man kan tex ordna ett babynest till bebisen, eller så kan man på många spjälsängar ta bort ena sidan och sätta ihop spjälsängen med din säng. Då samsover man också, men bebisen har ändå sin egen yta att sova på. Själva tog vi en juniorsäng och ställde kloss i kloss med vår säng och där sov andra dottern till största del från att hon föddes.

De kommer självklart sova själva så småningom helt utan att man försöker träna dem eller vänja dem vid detta från nyfödd ålder. Tvärtom gör du ju det uppenbarligen mycket svårare för er än nödvändigt, bara för en fixidé du fått så tvingas du nu gå upp flera gånger varje natt, helt i onödan?! Då är det ju faktiskt du själv som skapar detta problem, ingen annan.
  • MalinEddie

Gör det inte svårare för dig själv än det behöver vara tänker jag när jag läser dina inlägg. Låt honom sova jämte/nära er för att se om han sover bättre då vilket mycket pekar på att han skulle göra. Du slipper dessutom gå upp och kan förhoppningsvis sova och amma samtidigt. Läs om säker samsovning. Är du orolig ändå finns det något som kallas babynest (enkla att göra själv) och på många spjälsängar kan man ta bort en sida och ställa den bredvid, i höjd med föräldrarnas säng. Så små spädbarn styrs inte av vanor utan behov. Varför tror du annat?

Vår dotter fick ersättning i samma ålder av andra skäl. Hon hade ett lika stort närhetsbehov och vaknade lika ofta ändå eftersom det inte bara handlar om mat. Sov hon nära oss nattetid sov hon däremot bättre eftersom det var där behovet till stor del låg. Visst, vi hade kunnat gå upp och sitta med henne istället för att lägga tillbaka henne i egen säng men jag ser inte hur det hade gjort situationen bättre för någon av oss. Hellre sov jag mer.

Avskyr CIO-metoder.
  • Cadencee

Jag har inga tips själv för har ej barn men väntar första om några veckor. Vi kommer inte ha någon möjlighet att samsova med bebisen eller ställa spjälsängen nära vår säng och ta bort ena sidan. Hur ska man göra då?

• MalinEddie
    Cadencee skrev 2013-01-22 20:34:03 följande:
    Jag har inga tips själv för har ej barn men väntar första om några veckor. Vi kommer inte ha någon möjlighet att samsova med bebisen eller ställa spjälsängen nära vår säng och ta bort ena sidan. Hur ska man göra då?
    Ge bebisen den närhet som behövs ändå? Det är ju inte omöjligt på något sätt men det kanske krävs mer av er föräldrar att gå upp istället för att ligga kvar t.ex i perioder då/om bebisen visar ett stort närhetsbehov.
    Avskyr CIO-metoder.
Svar på tråden Kan man göra så 11 veckors bebis sover längre på natten?