• mp90

Kan man göra så 11 veckors bebis sover längre på natten?

Jag har en liten skrutt på 11 veckor! Vaknar 2-3 timmars mellanrum på natten o vill ha käk, ja ammar! De har hänt 3 gånger att han sovit 6-7 tim i streck men vet inte hur de gick till! Han somnar vid mitt bröst så är inga problem så på natten! Men nu har snart 3 månader gått med att vakna varannan timme o de börjar att bli lite jobbigt! De är ju bara att gilla läget men tänkte om någon av er har något tips:)?

• Svar på tråden Kan man göra så 11 veckors bebis sover längre på natten?
  • Cadencee

Till Malin: närheten tror jag vi kommer kunna ge ändå. Just själva sovandet på natten vi inte kan med. Vi har en säng som bara är 1,40 bred så mysa och gosa kan vi men sova ihop alla tre går inte :P

• skogsvitter
    Cadencee skrev 2013-01-22 21:01:49 följande:
    Till Malin: närheten tror jag vi kommer kunna ge ändå. Just själva sovandet på natten vi inte kan med. Vi har en säng som bara är 1,40 bred så mysa och gosa kan vi men sova ihop alla tre går inte :P
    Det är helt klart fullt möjligt med en nyfödd, du inser väl att de i princip inte tar någon plats överhuvudtaget?? Våra har inte tagit större plats än en kudde mellan våra huvuden, så visst går det!

Förövrigt är det vanligt att man i perioder väljer att sova på olika platser, av olika orsaker. Tex för att turas om att få ostörd sömn. Så att bara ena föräldern sover tillsammans med bebisen är högst vanligt.
  • MalinEddie
    Cadencee skrev 2013-01-22 21:01:49 följande:
    Vi tänkte så här, det viktigaste var att vi fick så mycket sömn som möjligt och inte var vi sov. Ett av våra barn påminner om barnet i TS (och väldigt många andra spädbarn, en majoritet gissar jag) som behöver mycket närhet också nattetid och att samsova underlättade för alla. Vi behövde inte gå upp (och slapp vakna till speciellt mycket med andra ord) och när jag ammade sov jag samtidigt. Jag vet att min sömn hade blivit mer störd om vi hade valt annorlunda. I er situation hade vi valt att skaffa en större säng om behov fanns hos barnet även om så små egentligen inte tar någon som helst plats (det hade vi nog gjort ändå då vi gärna brer ut oss iofs men alla har givetvis inte ekonomi till det) eller delat på oss. Vår sömn, barnets sömn och barnets behov är viktigare än att vi (två vuxna människor som vet var vi har varandra och vet att man kan kramas och sexa på andra ställen än i sängen) sover tillsammans under en kort period.
    Avskyr CIO-metoder.
  • Kevlarsjäl

Min son ammade också så ofta fram till fyra månader ungefär, sedan upptäckte vi att han sov mycket bättre i eget rum, och på mage (han började att vända sig själv på mage då) och från och med då sov han betydligt bättre och mer sammanhängande, efter att ha ammat varannan till var tredje timme på natten så vaknade han ungefär var femte timme, sedan blev det alltmer sällan, nu är han snart sju månader och sover hela nätter från 19-09 oftast. Uppenbarligen så störde vår närhet honom, även efter det när vi legat i samma rum så vaknar han mycket mer och verkar bli störd av oss. Plus att han måste ha beckmörkt i rummet. Så mina tips är att försöka klura ut vad som passar just din son bäst, kanske är det att sova i annat rum än er föräldrar, kanske är det samsovning, vem vet, skadar ju inte att testa. Sen så vill jag tipsa om att låt honom inte somna vid ditt bröst när du ammar, då förknippar han amning med att somna och tror därför att han inte kan somna om själv utan behöver ammas för att kunna somna om när han vaknar på nätterna. Du kan ju testa att väcka honom lite försiktigt om han somnar vid amning för att sedan se efter om han är klar med att äta och sedan lägga ner honom för att sova.

• MalinEddie
    Kevlarsjäl skrev 2013-01-22 21:17:28 följande:
     Sen så vill jag tipsa om att låt honom inte somna vid ditt bröst när du ammar, då förknippar han amning med att somna och tror därför att han inte kan somna om själv utan behöver ammas för att kunna somna om när han vaknar på nätterna.
    Och det baserar du på vad? Min son somnade för övrigt helt på egen hand redan vid två månader men på nätterna skulle det ammas och kramas. Inga konstigheter oavsett hur barnet somnar.
    Avskyr CIO-metoder.
  • Kevlarsjäl
    MalinEddie skrev 2013-01-22 21:20:02 följande:
    Och det baserar du på vad? Min son somnade för övrigt helt på egen hand redan vid två månader men på nätterna skulle det ammas och kramas. Inga konstigheter oavsett hur barnet somnar.
    På egen erfarenhet samt att sköterskan på bvc sade det och det funkade för oss när vi började att väcka honom :) han somnade endast vid bröstet även på dagtid.
  • Kevlarsjäl

Kan ju vara värt att testa iallafall :)

• dontworrybehappy

140cm säng kommer fungera alldeles utmärkt att sova i alla 3!

Mamman på ena kanten (tar upp ca.40 cm), pappan på andra kanten med halva kroppen utanför (ca.30-35cm) och bebis i mitten (ca. 70cm)...

Ni som samsover med era barn förstår precis va jag menar ;)

• skogsvitter
    Kevlarsjäl skrev 2013-01-22 21:23:41 följande:
    På egen erfarenhet samt att sköterskan på bvc sade det och det funkade för oss när vi började att väcka honom :) han somnade endast vid bröstet även på dagtid.
    Fast det är ju en myt. Min dotter sov hela nätterna trots att hon alltid ammades till sömns. Och det finns massor med liknande erfarenheter, eller motsatta erfarenheter att bebisen vaknar och vill amma/tutta en massa även om man är jättenoga med att inte söva bebisen vid bröstet. Det finns inget vetenskapligt samband mellan dessa två, i synnerhet inte när vi talar om nyfödda spädbarn. Det vore en sak om vi diskuterade sömnen hos en 10-12 månaders som riskerar att ha börjat utveckla vanor. Det har däremot inte så här små bebisar eftersom de är helt och hållet behovsstyrda.

Men tyvärr är det så att BVC är duktiga på att sprida lögner och myter vidare av någon anledning...
Svar på tråden Kan man göra så 11 veckors bebis sover längre på natten?