• Tigrie

ColeSlaw!

Någon som har ett hemligt recept på coleslaw?
    Jag lyckas aldrig riktigt med min. Den smakar bara... kål.  Riktigt starkt bitande kål :S Och jag vill ju ha en sån mjuk och behaglig smak på den.
    Hur gör ni?

(Nej, jag vill inte ha länkar till obeprövade random recept från nätet... Jag vill veta hur NI gör.)

• Svar på tråden ColeSlaw!
  • Mom amor cor

Riven kål,morot och finhackad rödlök.majonäs,gräddfil, några droppar citron, salt och peppar. Jag höftar bara lite med måtten. Bara kör och smaka av efter hand. Lycka till!

• Crea Diem

Hyvla kålen med osthyvel, lägg den i en bunke och slå på kokande vatten, låt stå 5-10 minuter och sila av. Kålen blir mildare och lite mera lättuggad! när kålen kallanat: blanda med grovriven morot, finstrimmlad rödlök, majonäs och creme fraiche. En klick fransk senap, salt peppar och eventuella andra kryddor som du gillar. Jag brukar ha lite spiskummin i min. Lite äpple i är oxå gott.

• Tigrie
    Crea Diem skrev 2013-01-22 17:23:54 följande:
    Hyvla kålen med osthyvel, lägg den i en bunke och slå på kokande vatten, låt stå 5-10 minuter och sila av. Kålen blir mildare och lite mera lättuggad! när kålen kallanat: blanda med grovriven morot, finstrimmlad rödlök, majonäs och creme fraiche. En klick fransk senap, salt peppar och eventuella andra kryddor som du gillar. Jag brukar ha lite spiskummin i min. Lite äpple i är oxå gott.
    Åh, ska testa med att göra så med kålen! Har jag aldrig tänkt på innan ! :D Tack!
  • Mom amor cor

Vrea diem, de lät riktigt gott med en klick senap i. E de dijon senap du använder när du skriver fransk?

• Havsluft

Vitkål, morot, äpple, ibland lök/rödlök, turkisk yoghurt/gräddfil, kanske lite majonnäs, Gravenleis senap samt förstås salt och peppar. Gott!

• Millejor

Vi gör olika varianter beroende på vad vi har hemma. (Gör en stor varje söndag och äter till det mesta)
    Denna vecka är vår cole slaw gjord på:
    vitkål, morot, röd paprika, fefferonispad, gullök och hemgjord aioli. 
    Förra veckans variant innehöll:
    Rödkål, äpple, äppelcidervinäger, crème fraiche, dijonsenap, lite farinsocker och pepparrot.

Jag blandar alltid "såsen" separat och smakar av innan jag rör ner den i grönsaksblandningen.  

• tro  hopp  kärlek

River alltid kålen med osthyvel, blandar 5 dl cremefraiche 1 dl majonäs, 1 tsk dijonsenap (går bra med vanlig med ) Lite pressad citron,   lite aromat.

Blandar i äpple, rödlök/purjolök morot.

Om man vill göra den lite annorlunda kan man tillsätta, valnötter, russin, vindruvor (fruktcoctail) (pasta) ananas.

Blir väldigt gott till grillat. 

Svar på tråden ColeSlaw!