• Elisabeth901

Har man rätt till ledighet när man önskar?

Hej!
    Jag har bett om ledighet i mars. detta är alltså 8 veckor i förväg. Kan dom då neka min ledighetsansökan? på vilka grunder kan dom neka? 

• Svar på tråden Har man rätt till ledighet när man önskar?
  • Bolaget

På vilka grunder har du sökt? föräldraledigt, semester, tjänstledigt?

• Tirem

Ja de kan avslå din ansökan. Det är chefen som leder och fördelar arbetet och anser han/hon att det inte är lämplig med ledigt kan de avslå.

• Elisabeth901
    Bolaget skrev 2013-01-22 22:44:48 följande:
    På vilka grunder har du sökt? föräldraledigt, semester, tjänstledigt?
    Semester i 2 dagar
  • Elisabeth901
    Tirem skrev 2013-01-22 22:45:33 följande:
    Ja de kan avslå din ansökan. Det är chefen som leder och fördelar arbetet och anser han/hon att det inte är lämplig med ledigt kan de avslå.
    jasså.. okej.. då får jag väll acceptera detta helt enkelt..
  • Kexet02

När det gäller semester så finns d bara en grej AG (arbetsgivaren) måste hålla sej till förutom att du har 5v/år och det är att han måste ge dej 4 sammanhängande veckor semester under sommar månaderna (juni-aug) men han har rätt att lägga dom vart han vill under den perioden så d e inte säkert att man får d man önskar... Men oftast om man är ute i god tid så brukar d inte va nåt problem

• Whitetrash86

Om du inte får svar inom 2 veckor så får du automatiskt ledigt Flört bara så att du vet Skrattande

• pontus1992

Ja får du inget besked på två veckor så är semestern beviljad.. Sen kan det inte finnas många arbetsgivare som nekar en anställd 2 dagars semester om man söker 8 veckor i för väg,  vore helt otroligt dåligt isåfall. Skillnad om det är flera veckor och man söker när företaget har högsäsong eller något.

• Elisabeth901
    Whitetrash86 skrev 2013-01-23 04:55:31 följande:
    Om du inte får svar inom 2 veckor så får du automatiskt ledigt Flört bara så att du vet Skrattande
    Fick dock svar snabbare än så... fick ett "ser mörkt ut, återkommer" till svar.. håller nu tummarna.. men som ni säger. borde väll inte vara svårt när man förvarnar 8 veckor innan..
  • pontus1992
    Elisabeth901 skrev 2013-01-23 05:30:41 följande:
    Fick dock svar snabbare än så... fick ett "ser mörkt ut, återkommer" till svar.. håller nu tummarna.. men som ni säger. borde väll inte vara svårt när man förvarnar 8 veckor innan..
    Hoppas det löser sig.. Nu vet jag att många inte har råd men skulle jag bli nekad skulle jag säga upp mig på direkten. Jag har som sagt råd och skulle inte acceptera att behandlas så av en arbetsgivare. Hade jag inte haft råd hade jag börjat söka nytt jobb och gjort det mycket klart för min arbetsgivare att jag söker och vad orsaken till att jag söker nytt jobb är.
    Vad jobbar du med om man får fråga? Ingen kollega som du kan byta dagar med då? Är v'l enklare att byta dagar om man jobbar som jag inom HoR (oj då vart lite konstig förkortning hotell och restaurang) då man jobbar rätt mycket helger och inte bara 8-17 vardagar.
  • Gladskit

Fast att tipsa någon om att säga upp sig enbart för att man inte får 2 dagar semester beviljat tycker jag låter lite väl drastiskt. Nu vet jag inte vilken bransch TS arbetar inom, kanske växer jobben på träd precis där?
    Det är knappast så att arbetsgivaren nekar semester bara för att jäklas, utan det finns säkert en anledning. Man ställer frågan och man får ett ja eller ett nej, inte svårare än så. Arbetsgivarens huvudansvar är att se till de anställdas sommarsemester, allt utöver det är helt beroende på verksamheten.  

Svar på tråden Har man rätt till ledighet när man önskar?