• BFmars2012

Är 5 min det enda råd BVC kan ge?!

Har vid några tillfällen tagit upp sonens dåliga sömn på BVC (hon frågar hur han sover och jag säger som det är). Det enda svar jag fått är att "han måste lära sig att somna själv i sin säng". Till saken hör att de få gånger han somnat själv i sin säng har han inte sovit ett dugg bättre. Och när jag sagt det har hon bara sagt att DET var konstigt. Och sen inga mer tips eller råd mer än att sluta amma till sömns, lägg vaken i sin säng och se till att han somnar där. Jag ammar inte längre till sömns men han somnar alltid i min famn, ammar först och vaggar sen. Han är 10-mån och sover jättedåligt sen han var 3-4 mån.
    Nu sist tog jag upp frågan om det inte kan vara så att han har problem med reflux då han ibland hostar när han vaknar, men det var bara samma råd igen; måste somna själv.
    Samma gång hörde jag hur en annan sköterska gav råd till en förälder via tel. "Nu har ju ni LÄRT honom att ni kommer såfort han skriker. Ni måste ta striden, bara att lägga i sin säng, säg godnatt och gå ut. Gå tillbaka efter de här minuterna och lägg ner och fortsätt så tills han sover. Ja, skrika kommer han göra men det är bara att bestämma att nu SKA ni göra såhär." Hon avslutade med att säga att om ni inte känner er bekväma med metoden ska ni inte göra det. Men inga andra råd . Kanske den här föräldern bara behövde höra att det kan vara såhär och att det går över? Jag fick iaf ont i magen när jag hörde det. Finns det någon grund för de här råden de ger och är det lika på alla BVC??

• Svar på tråden Är 5 min det enda råd BVC kan ge?!
  • Tirem

Jag håller faktiskt med BVC. Du (och även jag) har lärt våra barn att somna antingen till mat eller i våra armar! Jag tycker i och för sig inte om att låta dem skrika så mitt tips är att du sover i ett annat rum och låter pappan ta striden... Förhoppningsvis kräver barnet inte samma insomningsvanor när det inte är vi mammor som sköter dem.

• Ramborg

Det finns ju mellanting. Jag hade aldrig klarat av att låta min lilla skrika i fem minuter. Det är en evighet ju! Men en minut kanske? Eller sitt bredvid sängen och sjung och klappa tills barnet somnar? Googla Tassmetoden.

Är han alldeles otröstlig så ta upp honom i en kvart eller så. Starta om processen liksom. Finns ingen anledning att göra det till en stor kamp. När han är lugn igen så lägg honom och sjung vaggvisor.

Det finns så många metoder. Man får hitta något som verkar passa ens egen bebis.

42.
  • BFmars2012

Fast min son har aldrig kunnat somna själv. Första barnet var precis lika men han sov inte på långa vägar såhär dåligt på natten. Men de måste väl kunna kommma med NGT annat råd än 5-mm. Tror inte att hans dåliga sömn beror på hur han somnar. De gånger jag försöker lägga i sängen när han är vaken jagar han upp sig rejält på bara några minuter, trots att man sitter bredvid, buffar, sjunger eller vad det nu må vara. Det jag undrar är om det finns några studier på att 5-mm funkar och inte är skadlig. Annars borde väl inte BVC få rekommmendera den i den utsträckning de gör?

• Tirem

Varför inte börja fighten på dagtid för jag gissar att du även då vaggar ditt barn till sömns?!?
    Du är piggare och har mer tålamod

• Mr p daddy

Kolla tassmetoden.. Det ger vårt Bvc som råd nuförtiden iallafall! När sonen föddes så va de fortfarande 5 min som råd men det verkar som de har utvecklats lite som tur e. Vår tjej somnar själv i sin säng och har gjort ett par månader.. Men hon vaknar fortfarande ofta på nätterna, så ja förstår inte vad det är så viktigt med att just somna i egen säng då de inte gör nån skillnad? Hon är nu 9 månader..

• BFmars2012

Och själva insomningen är inget problem, somnar i famnen på max 10 min. Men vaknar sen efter en halvtimme-timme och fortsätter så natten igenom. Blivit värre senaste månaden och det kan väl vara separationsfasen.

• BFmars2012
    Mr p daddy skrev 2013-01-23 08:04:42 följande:
    Kolla tassmetoden.. Det ger vårt Bvc som råd nuförtiden iallafall! När sonen föddes så va de fortfarande 5 min som råd men det verkar som de har utvecklats lite som tur e. Vår tjej somnar själv i sin säng och har gjort ett par månader.. Men hon vaknar fortfarande ofta på nätterna, så ja förstår inte vad det är så viktigt med att just somna i egen säng då de inte gör nån skillnad? Hon är nu 9 månader..

Precis! Tror inte att han heller skulle sova bättre om han somnade själv. Och är ju inte själva insomningen som är problemet utan just att han vaknar så ofta.
  • BFmars2012

Och vad bra med en BVC som lämnat 5-mm!

• Tirem

Fast ett litet barn måste lära sig att somna om själv! Ett barn har en annan sömncykel (ett mönster i vår sömn som upprepas varv efter varv hela nätterna) än vi vuxna. Ett barns cykel varar ungefär en timme och medan vi vuxna inte vaknar till i slutet av varje cykel så gör många barn det. Detta beteende varar upp till 7 års ålder då barnets cykel börjar likna vårt mönster.

Så för en del barn avbryts deras sömn ungefär en gång i timmen på grund av deras sömncykel och är då barnet van att vaggas till sömn kräver de även det varje gång de vaknar! Du måste bryta barnets vana för att de ska lära sig att somna om skälva och tillslut lär de dig att inte vakna upp så fort cykeln börjar om!

• lövet2

Nej, det finns ingen grund för de där råden, och nej, det är inte lika på alla BVC. För en del år sedan var grundaren av 5mm med och utformade BVC:s riktlinjer, och de riktlinjerna ligger helt enkelt kvar fortfarande på vissa BVC.
    De studier som gjorts har letts av grundaren själv, och det blir ungefär lika trovärdigt som när tobaksindustrin gör studier som visar att tobak egentligen inte är så farligt ...

Svar på tråden Är 5 min det enda råd BVC kan ge?!