Är 5 min det enda råd BVC kan ge?!
Har vid några tillfällen tagit upp sonens dåliga sömn på BVC (hon frågar hur han sover och jag säger som det är). Det enda svar jag fått är att "han måste lära sig att somna själv i sin säng". Till saken hör att de få gånger han somnat själv i sin säng har han inte sovit ett dugg bättre. Och när jag sagt det har hon bara sagt att DET var konstigt. Och sen inga mer tips eller råd mer än att sluta amma till sömns, lägg vaken i sin säng och se till att han somnar där. Jag ammar inte längre till sömns men han somnar alltid i min famn, ammar först och vaggar sen. Han är 10-mån och sover jättedåligt sen han var 3-4 mån.
Nu sist tog jag upp frågan om det inte kan vara så att han har problem med reflux då han ibland hostar när han vaknar, men det var bara samma råd igen; måste somna själv.
Samma gång hörde jag hur en annan sköterska gav råd till en förälder via tel. "Nu har ju ni LÄRT honom att ni kommer såfort han skriker. Ni måste ta striden, bara att lägga i sin säng, säg godnatt och gå ut. Gå tillbaka efter de här minuterna och lägg ner och fortsätt så tills han sover. Ja, skrika kommer han göra men det är bara att bestämma att nu SKA ni göra såhär." Hon avslutade med att säga att om ni inte känner er bekväma med metoden ska ni inte göra det. Men inga andra råd . Kanske den här föräldern bara behövde höra att det kan vara såhär och att det går över? Jag fick iaf ont i magen när jag hörde det. Finns det någon grund för de här råden de ger och är det lika på alla BVC??