• Lilje

Svåger och svägerska mobbar för min skånska dialekt

Skånska kan vara rätt svårt att förstå, tyvärr.  Jag har noll problem med annan svenska, men just några skånska dialekter är jättesvåra, då måste jag fråga igen eller tänka till lite vad personen kan tänkas ha sagt.  Inte bara bonn-malmöitiska, men till exempel Helsingborg eller Sjöbo tappar mig totalt ibland.

Dock är jag norska själv, så språksvårigheterna går båda väger för oss.  :)

• Lilje
    LindaEfraim skrev 2013-01-24 14:47:03 följande:
    Lilje

Riktig Halländska och Bohuslänska är redigt svårt att begripa.
    Hehe, kan mycket väl vara så.  Skrattande  Jag klarar inte placera dom än.

Själv är det inte "är du norska?" som stör mig mest, men hur varenda kotte jag stöter på av någon anledning måste berätta för mig om den gången dom besökte/jobbade/körde förbi Norge.  Alla i Sverige har tydligen en Norgeshistoria, och jag har hört varenda en.  Glad

• Lilje
    Anonym (Skånskan) skrev 2013-01-24 17:12:12 följande:
    Nej det är just det där finns inte ett uns sarkasm eller ironi för övrigt!

Alla är fina, söta, vackra, duktiga, begåvade och lagar fantastisk gourmé mat.

Ingen sarkasm förutom attityden gentemot mot mig så är deras umgänge ett rosa prozacmoln av marshmallowfluff där ingen kritik av någon familjemedlem förekommer.

Ja, förutom av mig - men jag får skylla mig själv att jag råkade födas i Skåne! Jag borde antagligen förpassas direkt till ett litet pittoreskt KZ.

Kan ju vara så enkelt att dom bara har svårt för dialekten?
  • Lilje
    Anonym skrev 2013-01-24 17:28:36 följande:
    Fast ts du skriver låtsas att de inte förstår, det är inte ovanligt att man inte förstår folk faktiskt. Jag har träffat många som har haft en kraftig dialekt eller pratat dålig svenska och jag har seriöst inte förstått vad de har sagt. Vad ska man då göra? Nicka och le och låtsas som man förstår och sen göra bort sig?
    Ungefär så jag tänker också.  Jag tycker själv jag pratar tydligt, men om andra inte förstår mig, så måste jag ju bara godta det och upprepa lite mer långsamt.  Eventuellt få min skånska pojkvän som översättare.
  • Lilje
    Anonym skrev 2013-01-24 17:21:50 följande:
    Men de är vuxna människor, vuxna människor inte sitta och påpeka en dialekt bara för att de har svårt för den. Då får de väl sluta ha svårt för den helt enkelt, anstränga sig lite.
    ...hur slutar man ha svårt för en dialekt..?
Svar på tråden Svåger och svägerska mobbar för min skånska dialekt