• jashrinah

Svåger och svägerska mobbar för min skånska dialekt

lol jag flyttade ner från Norrland till skånegränsen (massor med skåningar på skolan jag gick ) spenderade de första 2 veckorna som ett jävla  frågetäcken för jag kunde inte förstå vad dem sa.
     grov skånska är för mig lika obegripligt som danska ! 
    ska få barn med en kille från småland nu och vi bor på skånegränsen(aka 1 km till skåne ) nej om mina barn börjar snacka skånska kommer dem få gå till talpedagog.  

• jashrinah

behöver jag påpeka att jag själv mobbas ordentligt för min dialekt (dalmål /hälsingemål och sandvikenmål) här hemma ! 

• jashrinah
    Fluffguf skrev 2013-01-23 11:40:51 följande:
    Jag förstår inte hur man kan tycka att det låter som danska, jag förstår inte heller ett ord danska men det är ju ett helt annat språk med andra ord!
    då är det konstigt att så många skåningar förstår danska utan problem ! 
  • jashrinah
    Cogito ergo sum skrev 2013-01-23 11:42:41 följande:
    Har du aldrig tänkt på att det finns folk som kanske tycker så om dialekt från norr? Vad har du emot deras dialket..kanske borde fundera på att flytta innan barnen kommer för det kan komma om de  ska gå i skola förskola där.
    missade du min andra kommentar där jag påpekar att det är jag som mobbas friskt för min dialekt eftersom jag bor på skånegränsen ? 
    jashrinah skrev 2013-01-23 11:42:17 följande:
    behöver jag påpeka att jag själv mobbas ordentligt för min dialekt (dalmål /hälsingemål och sandvikenmål) här hemma ! 
  • jashrinah
    Anonym (Skånskan) skrev 2013-01-23 11:42:31 följande:
    Ja, talpedagogs skämtet är jätteroligt!

Det har min svägerska dragit ett antal gånger Att hon tycker att alla skåningar borde skickas till gratis talpedagog.

Snällt, att hon inte tycker att vi ska betala för det i alla fall...
    jag får höra det hela tiden jag med :P
    jag låter ungefär som dem i filmen masjävlar och det blir man ordentligt mobbad för här nere i söder :P 
  • jashrinah
    Cogito ergo sum skrev 2013-01-23 11:45:06 följande:
    Precis som bohuslänningar förstår norska oftast?
    ja jag förstår norska utan problem och min kille danska =D väldigt praktiskt ! 
  • jashrinah
    Anonym (Skånskan) skrev 2013-01-23 11:54:53 följande:
    Usch - ja det är kanske så. Att jag borde försöka få bort min dialekt.

Jag har aldrig tidgare trott att det låter så hemskt. Att det är ett sådant lyte.
    vad betyder lyte ? 
  • jashrinah

mina vänner och min sambo skrattar åt norrländska samt dalmål och tycker det är förbannat fult , själv tycker jag gotländska är hemskt och irriterade att lyssna på ,och skånska låter som danska för mig.

alla gillar olika men för den sakens skulle behöver man inte mobbas , och ingen behöver träna bort sin dialekt ! 

• jashrinah

kan det vara så att hon inte har uppfattat att du tycker det är så jobbigt ? om du nu inte har sagt ifrån menar jag :P 

Anonym (Skånskan) skrev 2013-01-23 20:03:23 följande:
    Ja precis det där med att ta åt sig påpekar min man också.

Det är är därför han tycker att jag inte ska säga ifrån att det blir värre då. Att jag inte ska visa att jag blir ledsen.

Men, ja det är inte så lätt.

Och jag förstår inte varför vuxna människor vill göra varandra ledsna. Jag förstår verkligen inte poängen med det.

Vad tjänar de på det?
  • jashrinah
    Anonym skrev 2013-01-24 13:19:42 följande:
    Hej,

Jag är också född och uppvuxen i Skåne och har bott i Göteborg i lite mer än fem år. Det är inte så att jag direkt blir mobbad för min skånska dialekt men alltid ska man få höra kommentaren "du kommer söderifrån va" ja och so what liksom?? Varför måste det kommenteras?? Undrar fall det är samma för andra som kommer från andra delar i Sverige där man pratar en lite mer "utmärkande" dialekt eller om det är just skånskan som den man bara måste kommentera??
    njedå man kommenterar detta vart man än kommer ifrån , som norrlänning i skåne får man höra en hel del med ! 
  • jashrinah
    Sarakechi skrev 2013-01-24 14:58:46 följande:
    Det kryper fan i mig när skåningar säger "cyklen,cykelen,nycklen,nyckelen,triangelen,triang len"..CYKELN,NYCKELN och TRIANGELN.
    word !!
  • jashrinah
    Anonym (Förstår dig) skrev 2013-01-24 17:27:33 följande:
    Blir så ledsen när jag läser att folk tror sig ha rätt att härma och håna skånskan!! Min skånska man har det precis som du, när vi träffar vänner och släktingar kan dom härma honom och hån skratta. Det värsta är att DOM låter som idioter!! Inte i närheten av hans dialekt!! Skånskan är vacker! Försök att ignorera dom och va istället STOLT över din fina dialekt!! Jag skulle gärna prata skånska :)
    Blir så ledsen när jag läser att folk tror sig ha rätt att härma och håna norrländskan!!
    jag är norrlänning och har det precis som du, när vi träffar vänner och släktingar kan dom härma mig och hån skratta. Det värsta är att DOM låter som idioter!! 
    Inte i närheten av hans dialekt!! norrländskan är vacker! Försök att ignorera dom och va istället STOLT över din fina dialekt!!.................................
Svar på tråden Svåger och svägerska mobbar för min skånska dialekt