• sextiotalist

Svåger och svägerska mobbar för min skånska dialekt

Jag har svårt att förstå detta. Personligen tycker jag skånska är en fin dialekt, men ärligt sagt så har jag lite svårt att förstå när de verkligen pratar dialektalt.
    jag känner folk från hela landet, från nordligaste norr, till sydligaste södra och skulle inte ens tänka tanken på att driva med någon pga dess dialekt.

Jag tycker de beter sig ytterst fånigt

• sextiotalist
    Min lycka skrev 2013-01-23 08:59:46 följande:
    Nu menade jag inte rolig *haha* o fingerpekande.
    Utan jag tycker det är roligt att höra olika dialekter. Det blir lite mer liv o rörelse på någe vis.
    Jag har en väninna som är från södraste skåne o som bor i usa sen några år tillbaka.Hennes sätt att prata o låta på,är uppfräschande kul att höra.

Självklart ska man inte bli förlöjligad.
    Men det är ju bara du som kan sätta stopp för det.Säg i från på skarpen.

Som jag då, tycker att dialekter berikar. Dvs jag tycker folk ska vara rädda om sin dialekt, sedan, om det är väldigt utpräglad, så kanske man får släta ut den när de träffar utsocknes
  • sextiotalist
    Anonym (Skånskan) skrev 2013-01-23 09:24:18 följande:
    Det jag inte kan förstår är VARFÖR beter två välutbildade människor sig så här?

Såväl min svåger som svägerska har universitetsexamen.

De skulle aldrig drömma om att påpeka för sina föräldrar som är invandrare hur de låter.
    Att de bryter.

MEN det är het okej att tala om för mig hur jag låter.

Och att förminska mig.

VAD är skillnaden?

Hade jag hört några sådana kommentare i min närhet, då hade jag nog klämt fram med ett eller annat. Skicka din svägerska till mig (som pratar rikssvenska) så skall jag läxa upp henne ;)

De gör sig löjliga. Fråga varför de som vuxna personer inte är medvetna om att det svenska språket består av flera dialekter ? 
  • sextiotalist
    Anonym skrev 2013-01-23 11:05:43 följande:
    Att de inte säger något om hur deras föräldrar pratar är inte så konstigt, de är ju uppväxta med det och är vana. Jag har svårt att förstå skånska, jag hör helt enkelt inte riktigt vad skåningar säger vilket är ganska irriterande då jag kommer i kontakt med skåningar ofta i mitt arbete. Men du verkar ganska lik din svägerska med att leta upp folks "svaga" sidor, invandrare, infödda svenskar, anorexi. Ni kanske är mer lika än du tror. 

Hur kan man ha svårt att förstå Skånska?

Jag har inga problem med att förstå någon dialekt alls, såvida de inte vräker på som värst.  
  • sextiotalist
    Fluffguf skrev 2013-01-23 11:40:51 följande:
    Jag förstår inte hur man kan tycka att det låter som danska, jag förstår inte heller ett ord danska men det är ju ett helt annat språk med andra ord!

Jag tycker också det är en stor skillnad på skånska och danska.
    Jag är alltså en 08:a och har aldrig haft problem med skånska, inte med norrländska eller gotländska. Däremot finns det lokala dialekter som kan vara svåra att förstå. Men de är ofta lika svåra att förstå för de som bor i närliggande orter 
  • sextiotalist
    Anonym (.......) skrev 2013-01-23 11:48:41 följande:
    Ja lite överdrivet är de nog... ObestämdDock kan jag förstå att de känns frustrerande.. 
    Men ärligt talat (inte för att vara elak eller så).. men skånska är inte fint, det låter kul och när den där Tina Nordström (hon hette så va?) talar skrattar man ju ihjäl sig... (dock inombords eller i hemmets fyra väggar... 
    Som stockholmare så håller jag inte med, jag har alltid gillat skånska, personligen tycker jag att den är vackrare än de flesta dialekterna. Jag har nog aldrig hört talas om någon som tycker skånska är något man skrattar åt. Nej, jag har inget skånsk påbrå, snarare från västkusten.
  • sextiotalist
    Anonym (Skånskan) skrev 2013-01-23 12:01:51 följande:
    Lyte? Handikapp...tror inte ens att det är ett dialektalt uttryck möjligen gammalmodigt.

Lyte är inte dialektalt, utan är ett äldre ord
  • sextiotalist
    Anonym skrev 2013-01-24 13:19:42 följande:
    Hej,

Jag är också född och uppvuxen i Skåne och har bott i Göteborg i lite mer än fem år. Det är inte så att jag direkt blir mobbad för min skånska dialekt men alltid ska man få höra kommentaren "du kommer söderifrån va" ja och so what liksom?? Varför måste det kommenteras?? Undrar fall det är samma för andra som kommer från andra delar i Sverige där man pratar en lite mer "utmärkande" dialekt eller om det är just skånskan som den man bara måste kommentera??
    Jadå, jag får ofta frågan om jag kommer från Stockholm, det är inga problem för mig. Jag personligen tycker det är en utmaning att på dialekten gissa vad folk kommer ifrån och jag kan pricka rätt på Småland, Blekinge, Halland, Göteborg, Västergötland, Dalarna, Värmland, Gotland, men norröver går jag bet. Kan inte skilja på ångermanländska och Kirunamål/Pitemål etc.
  • sextiotalist
    Anonym skrev 2013-01-24 16:01:09 följande:
    malmöitiska är allt annat än "bonnigt", den tillhör verkligen inte den grövre sortens skånska heller
    Men ack så svår att hänga med i, som en utsocknes att hänga med i södersnacket. Jag tvivlar på att några utanför södermalm kan hänga med en riktigt gammal söderkis när han snackar. '

När en dialekt talas fullt ut, oavsett var man är i landet, så är det svårt att hänga med.   
  • sextiotalist
    Anonym skrev 2013-01-24 17:51:14 följande:
    Jag har aldrig stött på en skåning som talar grötskånska med gedigen utbildning. Oftare är de speditörer, verkstadjobbare eller bagare. Om man vill bli tagen på allvar så bör man jobba bort att säga saker såsom "jag dammsugade" eftersom detta låter som barnspråk för vilken annan svensk som helst.
    Och man bör också jobba bort den grövsta skånskan. Verkar konstigt att TS skulle vara så välutbildad men ändå tala skånska som låter obildad. Men oavsett vilket så är ju svägerska och svåger mobbare av värsta rang.
    Nja, jag har rättat "bytat" till bytt i texter som skrivits av välutbildade skåningar med akademisk bakgrund, så man kan möta detta utanför de grupperna som du nämner.
    Att man lägger in vokaler i titt som tätt har jag mött bland bland de flesta kategorierna av folk.

Personligen har jag inga problem med dessa dialektala uttryck, trots att jag är civilingenjör och 08:a utan skånskt påbrå.   
  • sextiotalist
    kossilalli skrev 2013-01-24 21:39:42 följande:

Släpp det TS! Du har dialekt, det har alla, alla har olika dialekter. Sluta analysera hur du låter, då förminskar du dig själv och ger dom "rätt"! Alla har rätt att prata sin dialekt men att mobba någon för det är aldrig okej! Spaka in deras spydiga kommentarer istället och be din man hjälpa dig mot denna mobbing!
    Jag är säker på att även Ts svägerska och svåger också har en dialekt.

Ts, skånska är en härlig och charmig dialekt, den kan vara svår att förstå nä den är som  mest utpräglad, men det är nog alla dialeketer
Svar på tråden Svåger och svägerska mobbar för min skånska dialekt