Inlägg från: SupersurasunkSara |Visa alla inlägg
  • SupersurasunkSara

Svåger och svägerska mobbar för min skånska dialekt

Jag brukar få frågan om jag kommer från Dalarna eller Norrland Jag är född sörmlänning haha.
    Pappa är dock från Dalarna så det kanske smyger sig in nått även om inte ens han pratar dalmål

Dock har jag lätt för att härma så om jag nyss pratat med någon som talar dialekt så kan det nog låta liet så.

Iaf, min älskade man är skåning och jag har ibland svårt att förstå vad han säger, men inte mobbar jag honom för det!   

Kanske kan de fatta piken om du varje gång när de påpekar något svarar, ja jag är från Skåne. Och när de då (förhoppningsvis) säger ja vi vet så kand u fråga, varför förundras ni då fortfarande över mitt uttal?        

• SupersurasunkSara
    Sarakechi skrev 2013-01-24 10:02:26 följande:
    Lika som att dom flesta skåningar tycker det är så jävla roligt att kalla mig för norrlänning som är från Dalarna, fan, du kan inte ha mycket att oroa dig för..
    Jg som bor söder om Sthlm får höra norrlänning jag med, (mer förr av andra skånska vänner inte av min man eller hans familj) men alltid med glimten i ögat och värme i rösten
  • SupersurasunkSara
    Anonym (Skånskan) skrev 2013-01-24 16:46:00 följande:
    Jo det är bara det att de är så snabba att hela tiden tala om att "Oj vad det lät skånskt" Vad jag än säger.

Det har just gått så långt att jag undviker att säga saker som OJ eftersom jag vet att vi skåningar har en tendens att göra en diftong av det " oiiij " liksom eller "Ouiij", ja ni förstår säkert.

Men förstå också hur spontant ett samtal blir där jag sitter och försöker undvika olika rd för att jag vet att de låter "konstiga" när jag uttalar dem. Min svåger hed på fullt allvar problem att förstå när jag talade om att jag varit en vecka i Rom - inte förrän jag sade Roma Rome Italy, förstod han.

Ja de har verkligen lyckats jag skäms. Och jag är tyst och drar mig undan.
    Men gud är han begåvningssvag din svåger?? De låter begåvningssvaga bägge två faktiskt. SLUTA SKÄMMAS! Du har en dialekt, du valde inte att födas där du föddes men fram för fler dialekter. Själv har jag ingen alls.

Om du slutar undvika ord och säger ja jag är från Skåne varje gång lär de väl ledsna antar jag? Blir ju jäkligt tjatigt om han säger; Oj det där lät skånskt om du replikerar med ja jag är från sSkåne varje gång som om han var efterbliven eller senil
Svar på tråden Svåger och svägerska mobbar för min skånska dialekt