• Anonym

Svåger och svägerska mobbar för min skånska dialekt

Oj, känns som om du överreagerar lite. Jag får också alltid svara på frågor vart jag kommer ifrån för folk hör ju att jag pratar en annan dialekt. tycker inte det är så konstigt. Och skånska kan ju vara jättesvårt att förstå om man inte är van så att man ibland inte fattar vad du säger utan måste lyssna många gånger tycker jag inte heller är konstigt. Min 5 åring kom för ett tag sedan på att en släkting till oss från skåne inte kan säga R...jättekul tycker hon och hittar på massa ord med R i för att få höra hur det låter. Var stolt över din skånska och bre på lite och skratta åt skillnaderna istället för att göra dem till hinder.

• Anonym
    Anonym (Skånskan) skrev 2013-01-23 07:57:15 följande:
    Min svåger och svägerskas påpekar i tid och otid att jag talar skånska.

När vi sitter och pratar kan de helt plötsligt upprepa ett ord jag säger och påpeka hur konstigt det låter eller hur mitt uttal av just det ordet skiljer sig ifrån normalsvenskan.

Det händer också ganska frekvent att de sitter och vrålstirrar på mig och ser ut som att de försöker läsa läsa på läpparna. Plötsligt kan någon av dem utbrista: - Ah sa du XXXX, hm! Det lät precis som att du sa YYYY.

Allra första gången jag träffade dem sade min svåger efter det att jag i princip hade hunnit yttra tre-fem meningar att "Du kommer söderirån va??" Till saken hör att jag då hade varit tillsammans med min man i ungefär ett års tid, så svåger och svägerskas var mycket väl informerade om var jag är uppvuxen och var jag bott. Att en infödd Skåning som större delen av sitt liv bott i Skåne talar skånska borde inte vara en revolutionerande upptäckt som måste påpekas!

Jag är arg och ledsen. Och nu har det gått så långt att jag inte vill träffa svågern och svägerskan mer Och knappt vågar öppna munnen när jag träffar dem!
    Dom tycker nog bara det är sött med en grötig gutteral halvdanska....
  • Anonym
    Anonym skrev 2013-01-23 08:17:16 följande:
    Dom tycker nog bara det är sött med en grötig gutteral halvdanska....

Haha tyvärr följer en massa fördomar vad man än har för dialekt och ursprung. Själv är jag väl en "bonde".
  • Anonym
    Anonym (Skånskan) skrev 2013-01-23 08:19:56 följande:
    Tack för den spydigheten!

Det är lugnt..
  • Anonym
    Anonym (Skånskan) skrev 2013-01-23 09:24:18 följande:
    Det jag inte kan förstår är VARFÖR beter två välutbildade människor sig så här?

Såväl min svåger som svägerska har universitetsexamen.

De skulle aldrig drömma om att påpeka för sina föräldrar som är invandrare hur de låter.
    Att de bryter.

MEN det är het okej att tala om för mig hur jag låter.

Och att förminska mig.

VAD är skillnaden?

Eller så är du vuxen och talar om för dom att du blir ledsen, istället för att skriva en tråd om det på FL.
  • Anonym

Att de inte säger något om hur deras föräldrar pratar är inte så konstigt, de är ju uppväxta med det och är vana. Jag har svårt att förstå skånska, jag hör helt enkelt inte riktigt vad skåningar säger vilket är ganska irriterande då jag kommer i kontakt med skåningar ofta i mitt arbete. Men du verkar ganska lik din svägerska med att leta upp folks "svaga" sidor, invandrare, infödda svenskar, anorexi. Ni kanske är mer lika än du tror. 

• Anonym
    sextiotalist skrev 2013-01-23 11:12:02 följande:

Hur kan man ha svårt att förstå Skånska?

Jag har inga problem med att förstå någon dialekt alls, såvida de inte vräker på som värst.  
    Jag vet inte, men jag förstår ett par ord och sedan försöker jag få ihop det till en mening. Det är svårare i telefon än i "verkligheten". 
  • Anonym
    Fluffguf skrev 2013-01-23 11:26:31 följande:
    Jag kan också känna som du ibland, det är ingen som behandlar mig som din svägerska och svåger, men jag kan känna mig udda eftersom så många kommenterar hur jag pratar. Jag är också skåning men bor i Göteborg sedan nästan tio år. Ibland kan jag känna att det är jobbigt att prata med nya människor eftersom det kan bli så stort fokus på hur jag pratar. Jag undrar vad det är som är så speciellt med skånska egentligen som får många att reagera så starkt?
    Jag vet inte, men jag tycker att det låter som danska och om en skåning pratar med lokal dialekt förstår jag lika lite som när en dansk talar. 
  • Anonym

Dom låter otrevliga, vad händer om din sambo säger ifrån? lyssnar dom då?

Att dom ibland undrar får du kanske leva med, jag själv är norrifrån, jobbade på kundtjänst tidigare, och hade ibland problem att förstå skånskan. Det är inget ovanligt här uppe. Pratar man riktigt grötig skånska är det nästan omöjligt att förstå. Mkt mkt lättare att förstå norska!! Dom ska ju inte göra sig lustig över dig däremot utan fråga ärligt om dom har problem att fatta  

Svar på tråden Svåger och svägerska mobbar för min skånska dialekt