• MeandHim

Tips på mat för tröga barnmagar?

Har en kille på 5 år som är STÄNDIGT förstoppad!
    Var hos en läkare igår då han inte bajsat på 14 dagar (!!!) men dom gör ingenting, säger att vi måste ändra i kosten bara. Vet inte vad mer jag ska göra?!?

Äter mkt grovt bröd, dricker massa massa vatten, försöker få i honom varierad kost. Däremot tål han inte kärnfrukter och AVSKYR allt som har med grönsaker att göra.

HJÄLP MIG ni ska kan Oskyldig      

• Svar på tråden Tips på mat för tröga barnmagar?
  • Muffins i magen

Movicol junior. Det enda som hjälpte min dotter. Vi ändrade också i kosten utan resultat. Sen fick vi (av andra föräldrar) tips om movicol som hon åt i ett år drygt. Sedan trappade vi ner och nu behövs det inte alls längre.

• MeandHim

Han dricker movicol dagligen sen några veckor tillbaka + 15 ml lactulos varje dag.

Vad gör man med mes smöret? I mat? På macka?

• Muffins i magen

Vi hade också lactulos ett tag men det blev värre av det, hon fick väldigt ont i magen av det.
    Dricker han tillräckligt? Vätska är ju grundläggande för att hålla magen igång.

• Nyfikna72

Det bästa är nog att lära han att bajsa varje dag........visst spelar kosten in men väntar man för länge mellan toabesöken så blir kroppen van med det och den onda cirkeln startar. Sätter han sig där vid samma tid varje dag så kommer det nog igång så småningom.

• MeandHim

Ja han dricker massor. Bara när han lägger sig dricker han en halv vatten flaska.

Han försöker bajsa varje dag, flera ggr om dan. Dock inte på samma tid.
    Blir nog bökigt IOM att han är mkt på dagis.

Nu har det iaf kommit ut en hel del och det var mkt lösare än vanligt. Säkert tack vare medicinen

Svar på tråden Tips på mat för tröga barnmagar?