• Miemi

Sluta med välling för en vällingsälskare

Hej,
    Jag har en son på snart tre år som är helt gaaalen i sin välling, men superdålig att äta i övrigt. Han äter på dagis skapligt men hemma är det bara pannkakor eller pasta som funkar. Helst vill han bara ha välling.

Jag har märkt att om han får en flaska välling efter dagis så blir han lugn och glad och äter mat efter det (dock bara pannkakor eller pasta, men bättre än inget) Får han inte vällingen så blir det galna raseriutbrott.

Så jag har tänkt, skit i samma, han får väl sin välling då, det är ju nyttigt.

Nu har jag till min fasa läst att mycket välling kan ge diabetes.  Vet inte hur forskat det är, men det är ju dumt att chansa och jag har verkligen insett att vi måste få ner vällingskonsumtionen och få honom att äta. (Inta bara för diabetesrisken )

Någon med erfarenhet som har haft barn som älskar välling som kan ge råd på hur ni slutade med vällingen? Tog ni bort lite eller tvärslutade ni helt? Började era barn äta mer varierat efter det?

jag gruvar mig för att ta bort "efter dagis vällingen" men jag måste.           

• Svar på tråden Sluta med välling för en vällingsälskare
  • Pinky81

Min dotter älskade oxå sin välling (fast hon åt vanlig mat oxå, mest på dagis men även ok hemma!)

När vi slutade så sa vi helt enkelt att vällingen var slut och att vi måste köpa nästa gång vi handlar...

Så när vi handlade, "glömde" vi köpa...
    Så fortsatte det tills efter ngr veckor då dottern hade glömt bort att vi skulle handla och slutade "tjata"!

Vet att det inte går så enkelt för alla.... men så funkade det för oss!

Därimot har jag bekanta vars barn ätit välling ända tills de började skolan... det funkar  väll det med!

Kanske går att steg för steg blanda ut vällingen mer å mer med vatten... eller byta ut mot yoghurt?!?!            

• niagara

Säg att när man fyller tre år är välling inte gott längre. Förbered det lång tid innan. Propsar barnet på att få välling efter treårsdagen så ge det välling, spetsat med ngt " äckligt" ex massa kanel eller curry...

• Miemi
    Pinky81: tack, ja det kommer nog inte att bli så lätt att bara säga att vi glömt köpa, men blanda ut med mer vatten är ju faktiskt en bra idé. Yogurt och sånt har vi provat. Då slänger han flaska och skriker BLÄÄ och skriker efter välling.

Tirem:  På vardagar dricker han en flaska på morgonen, en efter dagis och en innan läggdags, alltså över 700 ml per dygn. På helgerna blir det ibland fyra flaskor, alltså nästan en liter.
  • Miemi
    niagara skrev 2013-01-23 10:22:28 följande:
    Säg att när man fyller tre år är välling inte gott längre. Förbered det lång tid innan. Propsar barnet på att få välling efter treårsdagen så ge det välling, spetsat med ngt " äckligt" ex massa kanel eller curry...

Ha ha, bra idé! Vi har faktiskt börjat säga det att snart blir du en stor pojke när du är tre år och stora pojkar dricker inte välling. Egentligen hade jag gärna behållt morgonvällingen, för det är smidigt och välling innehåller ju mycket nyttigt också, men jag tror att det kan bli svårt att behålla lite. Tyvärr måste vi nog sluta tvärt.
  • Pinky81

Testa att späda ut först då...

Som sagt, det där med att luras att man glömmer köpa funkar säkert bara ibland...
    Har själv en vällingälskare (dock bara 6 månader) men jag ser framför mig hur vi får bråkas när det är dax att sluta där med...

LYCKA TILL!!    

• modestyclara

Man får inte diabetes typ 1 (även kallat barndiabetes) av mat/sockerintag. Typ 2 kan man få vid övervikt. Så länge barnet är normalviktig är det inget skäl att sluta med välling. Vällingen fyller säkert funktion av mys/nedvarvning och det är väl bara bra?

• Miemi
    modestyclara skrev 2013-01-23 10:29:10 följande:
    Man får inte diabetes typ 1 (även kallat barndiabetes) av mat/sockerintag. Typ 2 kan man få vid övervikt. Så länge barnet är normalviktig är det inget skäl att sluta med välling. Vällingen fyller säkert funktion av mys/nedvarvning och det är väl bara bra?

Tack, det lugnade mig. Jag har hört båda delarna. Kan säga att jag inte är såå orolig för det, utan jag tror nog att det är som du säger. Det är pappan som är mest hysterisk. Nån LCHF förespråkare/läkare som har sagt det till honom och han kan inte släppa det. Sen googlade vi och ja ni vet ju vilka skräckexempel man hittar då....

Han läkaren gav sina barn kikärtsupré istället för välling. ungefär som vi skulle kunna få i Wilton det.. ha ha...
  • MissGadget
    Miemi skrev 2013-01-23 10:36:21 följande:

Tack, det lugnade mig. Jag har hört båda delarna. Kan säga att jag inte är såå orolig för det, utan jag tror nog att det är som du säger. Det är pappan som är mest hysterisk. Nån LCHF förespråkare/läkare som har sagt det till honom och han kan inte släppa det. Sen googlade vi och ja ni vet ju vilka skräckexempel man hittar då....

Han läkaren gav sina barn kikärtsupré istället för välling. ungefär som vi skulle kunna få i Wilton det.. ha ha...
    Det låter lite lustigt att en lchf-förespråkare skulle ge ungen kikärter. Säker på att ni inte misstolkat något?
  • Miemi
    MissGadget skrev 2013-01-23 10:40:31 följande:
    Det låter lite lustigt att en lchf-förespråkare skulle ge ungen kikärter. Säker på att ni inte misstolkat något?

Ja kanske det.. ha ha. Det var min sambo som sa det.
Svar på tråden Sluta med välling för en vällingsälskare