• Webbredaktör Annelie

Vanligt att föräldrar ljuger?! Gör du?

Det är vanligt att föräldrar ljuger för sina barn - enligt en ny amerikansk studie på amerikanska och kinesiska familjer skriver dn.se

Lögnerna handlar oftast om att få barnen att ändra ett beteende. Till exempel genom att uppmuntra ett beteende. Så som att säga vad duktig du är, fast det kanske inte riktigt är sant.
    En annan metod var att ta till tomma hot för att få barnet att skärpa sig.

Enligt dn.se:s artikel visar studien på att det inte var någon större skillnad mellan mammor och pappor.

Läs hela artikeln här: www.dn.se/nyheter/vetenskap/vanligt-att-foraldrar-ljuger

Tar du till en vitlögn ibland i uppfostringssyfte?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vanligt att föräldrar ljuger?! Gör du?
  • cloudberry79

Ja, små lögner som "Tomten vet om du är snäll" har vi använt (det har inte skadat mig att min mamma sa samma sak ), eller "Det är inte grönsaker, det är krydda".... Tomma hot undviker vi verkligen. Säger jag att jag vill att rummet ska vara städat innan en viss tid, för då kommer jag med dammsugaren, då KOMMER jag med dammsugaren då. Kör man med tomma hot så blir man ju genomskådad ganska snabbt.

(M)amma till V -07 och E -12
  • tahira

Jo, när han var yngre körde jag på "om du inte sätter på mössa och halsduk så kommer du bli lättare förkyld", men nu är han sju år och vet att det inte stämmer

Annars kan jag inte komma på något direkt, tomma hot är absolut no-no här hemma. Idiotiskt och onödigt.

Det känns dumt att ljuga, förr eller senare kommer ju barnet på sanningen och då har man förlorat trovärdigheten.  

Blev mamma vid 17, lever avslappnat och harmoniskt liv i London och avskyr gravida som röker: tahira-faye.blogspot.co.uk/
  • Cogito ergo sum

Ger aldrig tomma hot..säger jag att han åker från bordet om det upprepas så gör han det.
    Jag tycker genuint att han är duktig och står för det..vad andra tycker får stå för honom. Tror inte att ljuga är bra i längden. De inser ju tillslut att det är tomma ord.

• YokohamaNr2

Ja jag kan ganska ofta ljuga om att batterierna är slut i vissa leksaker/telefoner/Ipad mm, eller att en viss CD skiva inte finns kvar i bilen för att jag inte pallar att höra samma sång en miljon gånger. Tomten tros på här hemma och det är ju en ganska stor lögn egentligen. Har också sagt att man kan se i möker om man äter mycket morötter och spätt på den lögnen när vi går upp för trappan i mörkret. Ser du nu hur bra du kan se, måste vara morötterna usch vilken lögnare jag är

Tomma hot har väl förekommit men det försöker jag verkligen undvika

• mandelblomma

men visst tusan kommer jag på mig själv med att komma med tomma hot i bland! Jag brukar backa då och försöka förklara för barnet.
    men helt ärligt tror jag alla gör det någon gång.
    Ljuger, hm ja vita lögner absolut blandat med fantasier om påskharar och älvor.

• buggi

ja, till exempel så har jag sagt att jag tycker en bok vi läser nu är jättespännande men jag tycker bara den är sådärkul. jag säger att jag gillar ett par låtar av amy diamond som jag egentligen inte gillar. eller att det var en fin sång hon hittade på, fast ingen annan än en förälder skulle kunna stå ut med att lyssna

Svar på tråden Vanligt att föräldrar ljuger?! Gör du?