• Miniängel

Bebis mjölkallergi/laktosintollerant?? Snälla behöver råd!

Har en dotter på 7 veckor som jag helammar. Jag funderar på om hon kan vara allergisk? Behöver verkligen råd från er erfarna!

När hon ätit spyr hon ofta mycket och är väldigt besvärad/ ont i magen. Man ser och hör på henne att hon blir riktigt ledsen.
    Utslag eller så har hon inte. Hon bajsasr väldigt ofta, det där typiskt gula bajset som ammande bebisar har. Hon har mycket gaser i magen, som besvärar henne och som hon får kämpa för att få ut. I morse låg hon i en timme och kämpade med att bajsa, så då kändes det som att hon var förstoppad.  

Har provat Minifom i en vecka utan resultat, detta efter råd från BVC. Där säger dom för övrigt att det man äter inte böhöver påverka barnet, att det mest är "skrönor" vilket låter konstigt enligt mig! De säger också att det är om man äter mycket mjölkprodukter som de reagerar, men så behöver det väl inte vara!?

Behöver råd om vad ni tror det kan vara och även lite hur jag ska äta för att se om hon mår bättre. Just nu lyssnar jag hellre på er än på BVC!

För hur fungerar det med amningen vid eventuell allergi`?

Tacksam för hjälp!        

En önskan som blev sann
  • Svar på tråden Bebis mjölkallergi/laktosintollerant?? Snälla behöver råd!
  • cloudberry79

För mig låter det som helt normalt. Bajset är ju som vanligt och hon har inga utslag. I början är tarmarna omogna och det tar ett tag innan magen stabiliserar sig, för en del tar det några veckor och för en del tar det någon månad. Om hon går upp i vikt som hon ska, bajset är normalt och hon inte har utslag, så ge det några veckor eller så, så kommer det nog att bli bättre. En del bebisar spyr dessutom, det kan pågå länge, upp till året eller mer, men det blir bättre när de är mer upprätta och äter mer vanlig mat sen.

(M)amma till V -07 och E -12
  • Mandelskorpan

ALLT går över i bröstmjölken, sen är barn olika känsliga.

Om hon är gasig så dra ned på gasbildande mat som kål baljväxter mm.

Mina icke-allergiska barn har fått magknip av om jag druckit "rå" mjölk men typ smör, gräddsås har gått bra.

De kan ha lite reflux, prova att hålla lite upprätt, få rapa mot axeln. Om hon kräks mycket kan det vara reflux. Testa att googla lite.

Minifom, man kan behöva ge ganska stora mängder för att få effekt. Det hjälpte bra på vår äldsta men inte alls på vår allergiker... 

• Miniängel

Ni båda har säkert rätt, att det nog inte är någon allergi, jag tror kanske inte att det är det heller. Men har ni något tips på hur jag kan hjälpa lilla tjejen när hon har det som jobbigast med magknip eller vad det nu är? Jag försöker bära/hålla henne i olika ställningar för att hitta någon hon tycker om, men det är svårt.

Vad gäller maten så tänker jag mycket på vad jag stoppar i mig för hennes skull. 

Varje morgon har jag hittils ätit yoghurt, det kanske är lika illa som att dricka vanlig mjölk? (vilket jag aldrig gör)  

Det är svårt att få henne att rapa, håller henne mot axeln och buffar lite i rumpan och går runt med henne, men hon rapar bara max hälften av gångerna. 

Ska läsa på om reflux :)

Har ni någon erfarenhet av Sempers magdroppar? BVC pratade om att jag kanske kunde prova dem...

Som mamma lider man när man ser barnen ha ont ju...

Tack för era svar!            

En önska som blev sann
  • Mandelskorpan

Ska försöka ge dig lite tips

Komjölk är svårsmält för lilla magen. Man kan prova att dra ned eller helt ta bort alla mjölkprodukter. Äter du yoghurt så prova att skippa det. Min yngsta får även magknip om jag äter mkt vete (han är överkänslig, inte allergisk) prova att dra ned det också. Kaffe har ingen av mina tålt att jag druckit mer än en kopp/dag. 

Minifom, prova att ge mer. Hoppas det blir bättre!

• marienna

Har barnet mkt ont i magen kan det hjälpa att bära runt det så att det ligger i magläge på en underarm och hålla fast typ i benen med handen. En hand uppepå ryggen för att säkra upp. Min man lyckades bättre med det greppet och bar vår dotter många kvällar / nätter så vid magknip. Brukade få ur sig mkt luft så. Men visst påverkas barnen av vad mamman äter om det ammas. Första sjukhusbesöket på akuten för oss med dottern var på juldagen - efter jag ätit julmat och mjuk pepparkaka.

• Miniängel
    marienna skrev 2013-01-23 16:37:54 följande:
    Har barnet mkt ont i magen kan det hjälpa att bära runt det så att det ligger i magläge på en underarm och hålla fast typ i benen med handen. En hand uppepå ryggen för att säkra upp. Min man lyckades bättre med det greppet och bar vår dotter många kvällar / nätter så vid magknip. Brukade få ur sig mkt luft så. Men visst påverkas barnen av vad mamman äter om det ammas. Första sjukhusbesöket på akuten för oss med dottern var på juldagen - efter jag ätit julmat och mjuk pepparkaka.
    Ja, så kan jag bära henne ibland om det passar damen. Det fungerar då völdigt bra.

Men oj, blev bebisen så dålig av det du åt? Hur reagerade hon? 
    En önska som blev sann
  • skogsvitter

Ett tips är att ge semper magdroppar istället för minifom, då minifom först och främst inte har någon medicinsk effekt, för det andra tycks vissa bebisar få mer problem av minifom, och för det tredje så innehåller minifom ett konserveringsmedel som riskerar att vara skadligt för spädbarn. Därför avråder läkemedelsverket från användning av minifom till bebisar, minsta möjliga dos under kortast möjliga tid skriver läkemedelsverket. Där går tyvärr vissa BVC rakt emot myndigheter och forskning när de säger att man ska öka dosen markant (har hört de som säger att man ska ge uppåt 40-50 droppar per tillfälle vilket är en gigantisk mängd och med stor sannolikhet direkt skadligt för bebisen!).

Men visst låter det än så länge normalt för en bebis. Men om bebisen är allergisk så är det själva komjölksproteinet bebisen reagerar på och inte laktosen (bröstmjölk är till största del uppbyggd av laktos vilket är vad som ger bebisen energi, så bebisar kan inte vara laktosintoleranta, då skulle de dö). Så då skulle du behöva utesluta alla mjölkprodukter helt och hållet. Men som sagt, det låter inte som att din lilla är mjölkallergisk.

• Miniängel
    skogsvitter skrev 2013-01-25 09:41:11 följande:
    Ett tips är att ge semper magdroppar istället för minifom, då minifom först och främst inte har någon medicinsk effekt, för det andra tycks vissa bebisar få mer problem av minifom, och för det tredje så innehåller minifom ett konserveringsmedel som riskerar att vara skadligt för spädbarn. Därför avråder läkemedelsverket från användning av minifom till bebisar, minsta möjliga dos under kortast möjliga tid skriver läkemedelsverket. Där går tyvärr vissa BVC rakt emot myndigheter och forskning när de säger att man ska öka dosen markant (har hört de som säger att man ska ge uppåt 40-50 droppar per tillfälle vilket är en gigantisk mängd och med stor sannolikhet direkt skadligt för bebisen!).

Men visst låter det än så länge normalt för en bebis. Men om bebisen är allergisk så är det själva komjölksproteinet bebisen reagerar på och inte laktosen (bröstmjölk är till största del uppbyggd av laktos vilket är vad som ger bebisen energi, så bebisar kan inte vara laktosintoleranta, då skulle de dö). Så då skulle du behöva utesluta alla mjölkprodukter helt och hållet. Men som sagt, det låter inte som att din lilla är mjölkallergisk.
    Glad jag blev när du skrev om Sempers magdroppar. Jag köpte det igår och har börjat ge det. Det känns mycket bättre att ge det i stället för minifom, just för att det är mer naturligt. Så nu hoppas jag på att de dropparna ska hjälpa henne något.

Att hon skulle vara allergisk har jag nog släppt lite... Hon är nog inte det, utan har nog bara en mamma som är orolig och som vrider och vänder på allt :) 
    En önska som blev sann
  • Prins Williams Mamma
    Miniängel skrev 2013-01-23 11:16:07 följande:
    Har en dotter på 7 veckor som jag helammar. Jag funderar på om hon kan vara allergisk? Behöver verkligen råd från er erfarna!

När hon ätit spyr hon ofta mycket och är väldigt besvärad/ ont i magen. Man ser och hör på henne att hon blir riktigt ledsen.
    Utslag eller så har hon inte. Hon bajsasr väldigt ofta, det där typiskt gula bajset som ammande bebisar har. Hon har mycket gaser i magen, som besvärar henne och som hon får kämpa för att få ut. I morse låg hon i en timme och kämpade med att bajsa, så då kändes det som att hon var förstoppad.  

Har provat Minifom i en vecka utan resultat, detta efter råd från BVC. Där säger dom för övrigt att det man äter inte böhöver påverka barnet, att det mest är "skrönor" vilket låter konstigt enligt mig! De säger också att det är om man äter mycket mjölkprodukter som de reagerar, men så behöver det väl inte vara!?

Behöver råd om vad ni tror det kan vara och även lite hur jag ska äta för att se om hon mår bättre. Just nu lyssnar jag hellre på er än på BVC!

För hur fungerar det med amningen vid eventuell allergi`?

Tacksam för hjälp!        
    Har ett barn som är 1½ år han är allergisk mot bl.a mjölkprotein nu har ju jag aldrig ammat trots att jag kämpade mig blå men men i alla fall det du skriver är ju viktigt att tänka på vad man själv äter man skall ju inte äta kryddstarkmat det kan köra igång magen totalt på bebisen. Du kanske skall se om du kan göra lite bebismassage kanske jag gjorde och gör det fortfarande på min son. Det är jätte kul tycker han, gå inte blint på vad andra säger vad tycker och känner du själv? Jag minns att jag var helt uppe i vad mamma, mormor och min syster sa för dom hade ju barn och dom var äldre så jag antog att dom kunde mer. Men man kan oftast mer än vad man tror. Sök vård hos en dietist som kan hjälpa dig med att fundera ut vad problemet kan vara.
  • skogsvitter
    Miniängel skrev 2013-01-25 09:46:19 följande:
    Glad jag blev när du skrev om Sempers magdroppar. Jag köpte det igår och har börjat ge det. Det känns mycket bättre att ge det i stället för minifom, just för att det är mer naturligt. Så nu hoppas jag på att de dropparna ska hjälpa henne något.

Att hon skulle vara allergisk har jag nog släppt lite... Hon är nog inte det, utan har nog bara en mamma som är orolig och som vrider och vänder på allt :) 
    Härligt!
    Hoppas det fungerar bra med magdropparna då
  • Miniängel
    Prins Williams Mamma skrev 2013-01-25 09:52:43 följande:
    Har ett barn som är 1½ år han är allergisk mot bl.a mjölkprotein nu har ju jag aldrig ammat trots att jag kämpade mig blå men men i alla fall det du skriver är ju viktigt att tänka på vad man själv äter man skall ju inte äta kryddstarkmat det kan köra igång magen totalt på bebisen. Du kanske skall se om du kan göra lite bebismassage kanske jag gjorde och gör det fortfarande på min son. Det är jätte kul tycker han, gå inte blint på vad andra säger vad tycker och känner du själv? Jag minns att jag var helt uppe i vad mamma, mormor och min syster sa för dom hade ju barn och dom var äldre så jag antog att dom kunde mer. Men man kan oftast mer än vad man tror. Sök vård hos en dietist som kan hjälpa dig med att fundera ut vad problemet kan vara.
    det  med massage ska jag testa, måste bara leta lite information om det, för jag är väldig nybörjare på det området. Precis som du skriver så är jag med övertygad om att det jag äter påverkar våra små bebisar. Så jag försöker verkligen tänka på vad jag stoppar i mig.
    Det är lätt att lyssna för mycket på andra :) samtidigt som det är skönt att bolla tankar och erfarenheter med någon :)  
    En önska som blev sann
  • Mandelskorpan

En grej som funkat på våra barn är att lägga dom på mage över ena knät och "guppa" lite upp o ned. Blir som lite massage för magen, det har dom gillat.

• Miniängel
    Mandelskorpan skrev 2013-01-25 10:47:08 följande:
    En grej som funkat på våra barn är att lägga dom på mage över ena knät och "guppa" lite upp o ned. Blir som lite massage för magen, det har dom gillat.

okej, det kanske man ska prova, det låter bra! :)
    En önska som blev sann
  • marienna

Pepparkakskryddor är ofta för starka när de når bebisen via amning. Därav ordentligt magknip på min dotter då. Och alltid varit känslig i magen, numera mjölkproteinallergisk sen flera år tillbaka.

Svar på tråden Bebis mjölkallergi/laktosintollerant?? Snälla behöver råd!