• Anonym (Undrande)

Oxbacken i Västerås - Erfarenheter behövs snabbt!

Jag ska flytta till Västerås och jag har nu blivit erbjuden en lägenhet i Oxbacken, ett kvarter från Djäkneberget . Jag måste bestämma mig idag och be besked.

Finns det någon här som bor i Västerås som kan säga om det är ett bra eller dåligt område? Motivera gärna för och emot.

Tack på förhand.

• Svar på tråden Oxbacken i Västerås - Erfarenheter behövs snabbt!
  • Meinu

Bra område tycker jag. Nära stan och nära djäkneberget. 

• Anonym (Undrande)
    Meinu skrev 2013-01-23 13:21:00 följande:
    Bra område tycker jag. Nära stan och nära djäkneberget. 
    Tack. Ja, det verkar jättenära till Djäkneberget som jag förstått är någon slags park med aktiviteter? Är det lugnt i området? Det verkar ju som det finns en del dåliga områden i Västerås och jag har småbarn och vill helst inte hamna i ett sånt område.
  • Anonym

Jag är visserligen ganska nyinflyttad i Västerås, men tycker att Oxbacken är ett trevligt område. Det verkar lugnt och bra. Dessutom ligger det nära stan.

• Anonym (Undrande)
    Anonym skrev 2013-01-23 13:22:39 följande:
    Jag är visserligen ganska nyinflyttad i Västerås, men tycker att Oxbacken är ett trevligt område. Det verkar lugnt och bra. Dessutom ligger det nära stan.
    Bor du också där?
    Ja, närheten till stan är ju väldigt positiv tycker jag.
  • Anonym (#1)

Oxbacken är ett bra område, centralt och många vill bo där.
    Jag tycker att du ska slå till.

• Anonym
    Anonym (Undrande) skrev 2013-01-23 13:23:35 följande:
    Bor du också där?
    Ja, närheten till stan är ju väldigt positiv tycker jag.
    Nej jag bor på Haga, men jag skulle mycket hellre bo i Oxbacken och ha närheten till stan. Det var så svårt att få tag på lägenhet när jag flyttade hit, så jag fick nöja mig med det jag fick.
  • Anonym (Undrande)
    Anonym (#1) skrev 2013-01-23 13:26:47 följande:
    Oxbacken är ett bra område, centralt och många vill bo där.
    Jag tycker att du ska slå till.
    Det låter positivt
    Anonym skrev 2013-01-23 13:27:24 följande:
    Nej jag bor på Haga, men jag skulle mycket hellre bo i Oxbacken och ha närheten till stan. Det var så svårt att få tag på lägenhet när jag flyttade hit, så jag fick nöja mig med det jag fick.
    Ja, det är jättesvårt. Jag har letat i flera månader men då fokuserat på Gideonsberg och Skallberget som jag hörde skulle vara bra. Men en del lägenheter har jag inte fått, trots visning och ett par lägenheter ville jag absolut inte bo i då det var väldigt dålig standard.

Denna lägenhet dök upp lite otippat så jag har inte läst in mig på Oxbacken tidigare. Men lägenheten i sig själv är superfin.
  • Anonym (#1)
    Anonym (Undrande) skrev 2013-01-23 13:30:33 följande:
    Det låter positivt

Ja, det är jättesvårt. Jag har letat i flera månader men då fokuserat på Gideonsberg och Skallberget som jag hörde skulle vara bra. Men en del lägenheter har jag inte fått, trots visning och ett par lägenheter ville jag absolut inte bo i då det var väldigt dålig standard.

Denna lägenhet dök upp lite otippat så jag har inte läst in mig på Oxbacken tidigare. Men lägenheten i sig själv är superfin.
    Gideonsberg och Skallberget är bra men jag tror att Oxbacken toppar dom två om jag ska vara ärlig.
    Grattis!
    När går flyttlasset?
  • Anonym (Undrande)
    Anonym (#1) skrev 2013-01-23 13:36:55 följande:
    Gideonsberg och Skallberget är bra men jag tror att Oxbacken toppar dom två om jag ska vara ärlig.
    Grattis!
    När går flyttlasset?
    Det är ju alltid svårt när man flyttar till en helt ny stad. Hemmavid vet man ju vad som är bra och dåligt och vilka områden man ska undvika, men nu är man ju helt grön, haha.

Men nu när jag hör er så låter det ju som att jag borde ringa nu direkt och tacka ja
  • Anonym (Undrande)

Jag tar gärna emot fler synpunkter om Oxbacken om det är någon som har något att bidra med?

• Anonym (Sch)

Oxbacken tillhör Västerås finare delar, skulle gärna bo där själv. Att få lägenhet där är inte det lättaste så det är bara att gratulera :) djäkneberget är mysigt, endel tonårsfester där när det är varmt ute men jag kan inte tänka mig att det stör boende på oxbacken.

• Anonym (Undrande)
    Anonym (Sch) skrev 2013-01-23 14:28:23 följande:
    Oxbacken tillhör Västerås finare delar, skulle gärna bo där själv. Att få lägenhet där är inte det lättaste så det är bara att gratulera :) djäkneberget är mysigt, endel tonårsfester där när det är varmt ute men jag kan inte tänka mig att det stör boende på oxbacken.
    Men vad märkligt att jag inte hört något om det förut. Jag postade en tråd på ett annat forum och frågade folk var man skulle bo i Västerås, och ingen nämnde Oxbacken. Är det ont om hyresrätter där kanske? För jag skrev att det var just det jag var ute efter.

Men det låter bra att det är ett bra område. Jag ska maila iväg nu och tacka ja till lägenheten. I värsta fall får man väl flytta
  • Anonym

Jag visste inte ens att det fanns hyresrätter där! Trodde det bara var bostadsrätter och villor Misstänker att jag inte är ensam om att tänka så.

Det är ett fint område. Nära till centrum även om närmaste vägen för många tyvärr går genom en gångtunnel där det varit en del överfall på kvällar och nätter (vet inte om de kommit till rätta med det) och där rulltrappan ofta är trasig. Omvägen för att slippa gångtunneln är däremot inte särskillt lång.

Vårdcentralen inhyser även jourcentralen som har öppet även på kvällar och helger så man har nära dit vilket kan vara skönt om man har barn men inte bil.

Är man föräldraledig har Pingstkyrkan stans bästa babyrytmik. Inte överdrivet kristet och bebisarna brukar älska det.

• Anonym (Undrande)

Jag vet inte om det finns så många hyresrätter.  Ludwigsons har tydligen lägenheter där, men jag fick min genom en privat värd som bara har en lägenhet. Det kanske finns fler såna?

Jättebra med jourvårdcentral, sånt är ju guld värt!

Var ligger gångtunneln? Är det den som går ner mot Coop?

Kul tips om babyrytmik. Jag har väl inte planerat några fler barn än på ett tag men man vet ju aldrig

Jag mailade förut och tackade ja, så det ser ut som vi flyttar in i slutet av mars. Känns jättebra nu när jag hört så mycket bra om området

• Anonym

Jup, det ät tunneln mot coop. Det var en del skriverier om den där tunneln för kanske 1-2 år sen men jag vet inte vad som hänt sen dess. Dagtid har jag aldrig hört om några problem och kvällstid kan man ju alltid ta övergångsställenaistället.

• Anonym (Undrande)
    Anonym skrev 2013-01-23 21:29:02 följande:
    Jup, det ät tunneln mot coop. Det var en del skriverier om den där tunneln för kanske 1-2 år sen men jag vet inte vad som hänt sen dess. Dagtid har jag aldrig hört om några problem och kvällstid kan man ju alltid ta övergångsställenaistället.
    Nej, det är nog inga problem. Jag är sällan ute efter att barnen gått och lagt sig ändå, men jag såg den där tunneln när jag var och tittade på lägenheten så jag visste precis vad du menade. Vi kvinnor kanske är lite mer riskmedvetna än män, jag tror inte vi går ner i en tunnel kvällstid oavsett om den är "säker" eller inte

Svar på tråden Oxbacken i Västerås - Erfarenheter behövs snabbt!