• Sandraa L

Någon som har fött på Centralsjukhuset i Karlstad?

Jag ska ha barn i Juni men är från Stockholm och har tidigare fött på SÖS som jag varit väldigt nöjd med. Hittills kan jag inte påstå att bemötandet varit särskilt bra i Värmland (Torsby & Karlstad) utan har mött på otrevliga, nonchalanta barnmorskor och läkare som delvis sagt fel ett antal gånger utan att be om ursäkt så kan inte påstå att jag är särskilt positivt inställd till att föda här.

Första läkaren sa att jag fått missfall utan att ens undersöka mig och sedan framkom det att han "RÅKAT läsa fel i mina journaler", väl inne på vul menade han på att det var en "fosterlös graviditet" fram tills att BARNMORSKAN visade honom vart bebis låg.... Så ni hör ju. Då är det bara en händelse av de alla....

Jag vill veta hur ni upplevde personalen på förlossningen, har de ens BB? (har hört att de enbart har patienthotell) får man tillgång till blöjor & bindor eller ska man ha sådant med själv? Frågorna är många och vill gärna få en bild av hur det är. Har hittills haft sådan otur att jag överväger att söka tillåtelse att få föda i Stockholm. 

Tacksam för svar. 

• Svar på tråden Någon som har fött på Centralsjukhuset i Karlstad?
  • Mynta

Jag har gjort det två gånger, senast i maj 2012. Då var vi inlagda i knappa tre veckor, då sonen var sjuk vid födseln. Både på förlossningen och BB (vi låg där 12 timmar innan vi hamnade på barnintensiven) var personalen toppen! Träffade en läkare med rätt taskig attityd innan förlossningen (var inne för CTG pga vattenavgång), men det var nog den enda som jag inte gillade. På BIVA var det jättebra personal.

Efter en normal och okomplicerad förlossning så flyttas man till patienthotellet/åker hem efter 6 timmar på förlossningen. På patienthotellet finns ingenting för varken dig eller barnet, dvs bindor, blöjor och kläder tas med. På BB kommer jag faktiskt inte ihåg hur det var med blöjor... Bindor fanns hur som helst, och sjukhusrockar till mammorna. Kläder till barnet vet jag inte heller, vi valde att ha egna kläder med.

Kort sagt, jag har varit jättenöjd i samband med förlossning och eftervård. Dock kan jag hålla med dig om kvinnokliniken och gyn på CSK, de är inte vidare sympatiska där, jag har också råkat illa ut där...

• EnStoltMamma

Jag gjorde ett ks i juni 2008 på csk och va väldigt nöjd med personalen på förlossningen! Dock har dom ingen "riktig" bb avdelning utan man får ligga på patienthotellet.. Där måste du ha med allt själv, blöjor, bindor mm..

Va även inne på förlossningen igår natt och under dagen igår. Jättebra bemötande och dom va duktiga! Dock va det för tidigt för mig att föda redan så dom stoppade förlossningen med hjälp av sprutor.. Så har inte fött vaginalt där än.. Men snar så:) är på spec Mvc varannan vecka så har träffat de flesta som jobbar på förlossningen där:)

• Bu o Bä

Jag fick mitt första barn på Karlskoga förlossning, mitt andra i Karlstad, trean å fyran blev självklart valet Karlskoga igen.
    Det är inte jämförbara förlossnings avdelningar i mina ögon. I Karlstad fick jag väl visserligen ett relativt bra bemötande men att sedan "köras iväg" till patienthotellet och bli ensam där var inget vidare tyckte jag.
    Annat är det på Karlskoga förlossning å bb, proffsig personal som månar om både mamman och pappan. Har bara hört positivt om dem, jag var där på min första förlossning för snart 18 år sedan och ska snart dit igen, har bf i morgon. Jag kan verkligen rekommendera att föda där...

• Leontine

Jag har fött 4 ggr i Karlstad. Dock  de 2 första gångerna för evigheter sen. De senaste var för 4 år sedan.  Då fanns bindor o blöjor och kläder till bebis om man ligger på avdelning. På patienthotellet får man ta med sig allt man behöver.  Jag uppfattar att Karlstads förlossning är mer traditionella än vad Karlskoga är. Fördelen med Kga är ju att där hamnar man på bb avd efter förlossningen med all hjälp man kan behöva. OM jag skulle föda igen o fick välja så skulle jag välja KGA men jag får tyvärr inte välja då jag har bakomliggande sjukdommar.  Har dock Doulat i Kga!
    Tror man kan möta personal på bägge fl som man inte riktigt klickar med. Men i stort så är det bra på bägge. Men som sagt lite mysigare, varmare o mer alternativt i Kga.

Lycka till!

Om du ser ut som på ditt passfoto, då behöver du ut och resa.
Svar på tråden Någon som har fött på Centralsjukhuset i Karlstad?